Správanie sa nemení
reportáže
Pudique Acid aj Extasis majú podobné motívy avšak odlišnú poetiku. Dve sa napokon prepoja a vytvoria akoby seriál na pokračovanie. Na javisku sa stretávajú muž a žena formujúc prienik mužsko-ženských rolí, špecifík gendrového správania. Do toho zapájajú karikatúry na isté druhy triedneho spoločenského vystupovania.
V úvode Pudique Acid diváci sledujú duet zvláštnych pohybových sekvencií, ktoré rozlišujú gendrové role a určujú kto je komu oporou. Priebeh sa spomaľuje, aby vynikli jednotlivé témy, respektíve len náčrty tém, či viac motívov. To, čo dvoch tanečníkov v úvode spája predovšetkým, je kostým neurčito ženský, neurčito mužský, pretože sukňa, ktorú nosia, je škótska. Jeho jednotlivé časti s každou novou pohybovou sekvenciou odkladajú – najskôr dlhé tričko, potom sukňu, napokon i nohavice. Diváci v nich vidia čoby dvojčatá, ktoré pomocou nemeckých lieders budú karikatúrne odkrývať krivky správania jednotlivých etáp 20. storočia.
Scény pozostávajú z nemej časti a z choreografie k lieder. Tá vyberá len zlomky, či náznaky ľudského chovania v presnom gendorvom rozdelení (ako je otvorenie dverí, narábanie s pohárom aperitívu, púšťania gramofónu, atď.). Komický moment nastáva v nedokončenosti daného pohybu a v tom, že je mužsko-ženskou dvojicou prezentovaný zrkadlovo.
Historickú epochu naznačuje hudba. Posuny, ktoré bránia upadnutiu do monotónnosti zabezpečuje tiež posun v hudobnom žánre – od maršalských piesní cez songy z varieté až po operetu. Na operu si trúfne až druhá časť Extasis, v ktorej sa kostýmy premenia na dlhé pánske plášte a bohato riasené biele sukne. Pohyb začína disperzovať do abstraktnosti a gendrová homogénnosť sa začína diferencovať v dvojaké role. Na záver “ona” zmizne a “on” v žiali preberá na seba jej rolu – tvár si celú natrie rúžom na pery. Tak ako v priebehu celého predstavenia, na záver tak najviac zarezonuje téma nerozlučiteľnosti a vzájomnosti.
Prieniky, tak kostýmové ako aj choreografické pôsobia funkčne a rezonujú celkom presne. Je zvláštne, že napriek postupu desaťročí nestráca táto kreácia na aktuálnosti a nestráda ani jej estetika. Rovnako tiež nemožno povedať, že by tomu tak bolo vďaka dokonalosti choreografie. Predstavenie je oslavou témy, vtipným odleskom správania, ako sa jeho spoločenské klišé nemení. Alebo si len festival sláviaci hodný vek vybral ukážku večnej mladosti a povolal na javisko otázku nadčasovosti.
Pudique Acide / Extasis
19. – 29. októbra 2011
Théâtre de la cité internationale, Festival d’Automne
Choreografia: Mathilde Monnier a Jean François Durore
Hudba: Kurt Weill, Bernard Herrmann
Hrajú: Sonia Darbois, Jonathan Pranlas
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 39 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 41 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 42 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 43 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 57 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 59 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?