Roman Vašek

Mgr. Roman Vašek absolvoval divadelní vědu na FF UK. Taneční kritik a publicista. Zaměstnán v Institutu umění – Divadelním ústavu, kde pracuje v bibliografickém oddělení a podílí se na projektech souvisejících s tancem, věnuje se mj. problematice druhé kariéry tanečníků.


Texty autora

Popelka nevšední a poetická

Do Prahy se vrátila Popelka ve verzi Jeana-Christopha Maillota. Příležitost ukázat se v nezvykle pojatém známém příběhu dostala nová generace tanečníků Národního divadla.

Ferdinand a Filipína s nejasným sdělením

Do plzeňského divadla se vrátil německý choreograf Dustin Klein. Po taneční adaptaci románu Vyhoďme ho z kola ven se tentokrát volně inspiroval vztahem Ferdinanda II. Tyrolského a jeho ženy Filipíny.

Ivan Hrozný – Mrazivá paralela k dnešku

Balet Ivan Hrozný, který nasadili v Olomouci, poukazuje na vše, co známe z dnešních zpráv: neukojitelné imperiální choutky živené bezohledností a krutostí nejen vůči jiným národům, ale i vůči vlastním lidem.

Diskuse dneška? Anonymní

Pročítám loňské druhé číslo Taneční zóny, které je z velké části věnované iniciativě Ne!musíš to vydržet. Upozornění na nátlakové praktiky ze strany některých pedagogů a špatnou atmosféru na DAMU a následně i jiných uměleckých školách jsou znepokojivá.

Don Quijote – Ve velkém stylu, ale jen přibližně

Balet Don Quijote se stal v posledním čtvrtstoletí stálicí českých scén. Oblíbený je pro svou nekomplikovanou hudbu, španělský kolorit, a hlavně řadu atraktivních tanečních partů, v nichž se mohou blýsknout hvězdy souboru. 

Ostravský korzár, nebo korzárka?

Balet Korzár byl dlouho českému publiku znám jenom prostřednictvím duetu (případně tria), uváděného na baletních galakoncertech nebo tanečních soutěžích. 

Nelly Danko: „Jsem v podstatě introvert.“

Nelly Danko slaví krásné jubileum. Když vás ale vítá energická žena se svým znělým altem, nechce se tomu číslu vůbec věřit. Však dodnes se s ní můžeme setkávat na divadelních scénách a jako baletní mistryně dohlíží na repertoár Národního divadla.

Vize Baletu ND? Činiti dobro

Filip Barankiewicz vede Balet Národního divadla tři a půl roku. V necelé polovině svého mandátu představil vizi dalšího směřování souboru. Co se z ní dozvíme? 

Anastázie – Rozpaky nad baletem o carské dceři

Jméno Youriho Vámose není českému publiku neznámé; jeho díla se k nám vracejí neobvykle často. Vámos rád vypráví prostřednictvím baletu velké dramatické příběhy a ještě raději kombinuje původní baletní díla s jiným námětem. 

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE