Rozhovor s Lenkou Flory: Dočká se Konzervatoř Duncan Centre očekávaných změn?
rozhovory
Byla u zrodu školy a několik let se podílela na jejím rozvoji především v mezinárodních vztazích a zahraničním programu. V době jejího působení v Duncanu vznikl mezinárodní festival Konfrontace a soubor Déjà Donné.
Její zkušenosti jsou skutečně všestranné jak v umělecké tvorbě, tak v pedagogické činnosti.
Lenku Flory jsem zastihla během šestihodinového Tanečního maratonu pořádaného
7. června 2014 v tanečních sálech Duncan Centre v přímé spolupráci s německým choreografem Stefanem Dreherem.
Byl to zajímavý a vzrušující zážitek. Studenti spolu s několika pedagogy vytvářeli struktury a podle určitých vzorců a modelů neustále přidávali nové, bezprostředně zkomponované, krokové a pohybové vazby. Napojovali se v malých skupinkách na sebe a zase se opouštěli.
Dora Hoštová Sulženko, Lea Švejdová, Jan Malík a další známé tváře se nechávali strhnout do nekonečného proudu imaginace. Rozrušená byla i Lenka Flory, která zvenčí celý maraton spontánně komentovala: „…podívejte se, oni neustále komponují a komponují…“ Vrátila jste se po patnácti letech do Prahy a opustila dlouholetou činnost v Itálii i vaši dceru, která tam ještě studuje. Proč? Jak náhlé bylo vaše rozhodnutí a kdo nebo co jej iniciovalo?
V Itálii jsem umělecky a produkčně vedla mezinárodní taneční soubor Déjà Donné, který jsme v roce 1997 založili spolu se Simonem Sandronim v Praze. Podařilo se nám v Itálii vybudovat stabilní strukturu pravidelně dotovanou ministerstvem kultury a regionem, která funguje na mezinárodní, národní a regionální úrovni.
V roce 2011 jsem byla bývalým ředitelem Duncanu Michalem Záhorou vyzvána k navázání spolupráce na mezinárodním programu školy. Dva roky jsem do Duncanu přivážela pedagogy především současné taneční techniky a sama jsem učila kompozici a tvorbu v rámci intenzivních seminářů. V červnu 2013 mne Michal Záhora oslovil znovu a na výzvu magistrátu mi navrhl provizorní vedení školy, kterou on sám opouštěl – a to od září téhož roku! Rozhodnutí to tedy bylo dramatické, rychlé a zásadní. Nevěděla jsem, jestli se mám do Čech vůbec vracet, jakým způsobem se situace za uplynulých patnáct let změnila. Nevěděla jsem, zda budu schopná navázat tam, kde jsem svou činnost přerušila, a budu-li (o patnáct let starší) tolerantnější a schopná s větší trpělivostí přistupovat k problémům spjatým s vývojem současného tance v republice. Opustila jsem soubor a mnohaletou práci v regionu a vrhla se do zcela nejisté funkce provizorní ředitelky. Zároveň jsem v Itálii zanechala dceru v maturitním ročníku a nedokončené opravy domu v Umbrii. A co váš soubor, v jaké je nyní situaci?
Déjà Donné funguje dále, jen pod vedením Simone Sandroniho. Samozřejmě, že celá věc je ještě velmi citlivá a některé čerstvé změny v souboru se mne velmi dotýkají. Jakým novým směrem by se měly škola a celá výuka vyvíjet? Jaké jsou pro vás priority dnes, v konfrontaci začátků Duncan Centre v devadesátých letech a s vašimi mnohými zkušenostmi ze zahraničí?
Myslím, že bychom si měli položit zásadní otázku: Vychováváme tanečníky, které si vyžaduje současný taneční trh, nebo přispíváme k rozvoji nových pohledů na něj? Stojím jednoznačně za druhou možností a jsem přesvědčena, že máme povinnost poskytovat studentům velmi široký rozhled o jejich možném uplatnění a zároveň v nich během studia vypěstovat odvahu a odhodlání ve formování nových, ještě nezavedených struktur. Odvahu k nezávislému názoru na to, co obor jako takový potřebuje k svému vývoji a jak k takovému rozvoji přispět. Naučit se aplikovat své znalosti na další profese, ve kterých jejich vzdělání může přinést vynikající výsledky. Neznamená to samozřejmě, že nevychováváme tanečníky, kteří se mohou uplatnit v současných tanečních souborech. Jen tanečníky s mnohem větší možností výběru.
Myslím, že moje priority týkající se dobré a úspěšné školy se za těch patnáct let nezměnily… Možná jsou jen konkrétnější a já jsem praktičtější v jejich aplikaci.
Hlavní změna by, myslím, měla být v propojení školy se skutečným tanečním a uměleckým světem v republice a v Evropě. Ráda bych, aby spolupráce Duncanu s ostatními vzdělávacími institucemi byla běžnou nutností, aby se studenti z jednotlivých institucí znali, společně studovali, komunikovali a popřípadě spolupracovali. Aby výjezdy studentů do zahraničí v rámci výměnných stáží a spoluprací se zahraničními kolegy byly běžně zahrnuty do rozvrhu školy a, zároveň, aby Duncan nabízel tak hodnotný a atraktivní program, aby zajistil škole i zahraniční studenty. Propojování zkušeností v mezinárodních třídách je osvědčený model osobního růstu každého z nich. Zůstane učební plán podobný současnému? Mohla byste vysvětlit a odlišit výuku na klasických konzervatořích a ve školách tohoto více estetického, a snad i eklektického, záměru?
Ztotožňuji se s podstatnou většinou filozofie školy i s výsledky její práce.
Současný tanec, stejně jako ostatní umění a celá společnost se však neustále posunují vpřed a myslím, že škola musí na tento posun neustále reflektovat. Jistá uzavřenost, ke které se v posledních letech uchýlila, negativně ovlivnila její životaschopnost, její schopnost konkurovat a obecně její povědomí v republice a v Evropě. Mnoho lidí považuje Duncan Centre za školu soukromou, mnozí ji mají za školu elitní nebo ezoterickou. Mým úkolem, spolu s kolegy, je tyto nesmysly uvést na pravou míru.
Duncan je šestiletá státní konzervatoř s velmi konkrétním a velmi praktickým programem a vychovává tanečníky k výkonu profese. Její specifikou jistě zůstává velké soustředění na současné taneční techniky, na vlastní tvůrčí činnost a na osobní a specifický rozvoj každého studenta. Neustálé vytváření prostoru a podněcování k vyslovení vlastního názoru jsou nedílnými součástmi výchovného procesu.
Abych tomuto předsevzetí dostála, navštívila jsem v letošním roce několik evropských akademií a učím se. Pokouším se porovnávat jejich studijní program s naším a všímat si rozdílů a specifik. Neuvěřitelně zajímavé je také sledovat praktické otázky jako řešení rozvrhu hodin, prezenci v hodinách, velikost tanečních studií, prostorů pro pedagogy atd.
O možnostech dalšího vývoje výukového programu jednáme s domácími i zahraničními kolegy a pokoušíme se o nové zhodnocení i valorizaci původní filozofie a zároveň nastavit program tak, aby studenti ze školy odcházeli s potřebnými znalostmi. Taneční program školy je právě v procesu analýzy a diskusí. Doufám, že se nám společnými silami podaří vydobýt ze školy to nejlepší, a už se těším na realizaci. Před časem jste měli představení s několika vašimi studenty a studenty z lublaňského tanečního gymnázia pod vedením a ve spolupráci s jeho zakladatelkou Majou Delak. Představení bylo nabité energií a velkým elánem mladých tanečníků… Co vás k této spolupráci vedlo?
Spolupráce s lublaňským tanečním gymnáziem je jeden z modelů, které bych ráda aplikovala v každoročním cyklu čtvrtého ročníku Duncanu. Jde o vytvoření mezinárodní pracovní skupiny, která projde intenzivním tvůrčím procesem s choreografem a jejíž výsledek je prezentován veřejnosti. Konfrontace, která proběhne mezi studenty na osobní, studijní a profesní úrovni je nenahraditelnou zkušeností v individuálním růstu každého z nich. Komunikace probíhá na „nelokální“ úrovni a dochází k radikálnímu posunu v chápání spolupráce jako takové.
A fantastická zpráva došla do Duncanu před několika dny – představení bylo pozváno na festival Front@ Contemporary Dance Festival do Slovinska v srpnu 2014. Studenti z Prahy a Lublaně se tedy znovu setkají – a tentokrát na profesionální úrovni.
Podobný projekt jsme realizovali již v letech 2012 a 2013 s pěti studenty pátého ročníku Duncan Centre a pěti mladými italskými tanečníky. Jednalo se o dva výměnné rezidenční pobyty celé desetičlenné skupiny. Čtrnáct dní v Perugii a čtrnáct dní v Praze. Celá akce se uskutečnila v rámci partnerství v evropském projektu M4m – M for mobility Tance Praha.
A právě probíhá rezidenční pobyt letošního pátého ročníku v italské Modeně, kde spolupracují se čtyřmi italskými tanečníky a šesti studenty (skladateli a hudebníky) modenské hudební konzervatoře na projektu Kdyby Giacomettiho muž chodil pod uměleckým vedením americké choreografky a pedagožky Teri Weikel. Co se vám v poslední době líbilo na poli současného tance? Nevadí vám, že se v některých produkcích málo tančí?
To, že se málo tančí, mně obecně nevadí, pokud netančení má důvod a podstatu. Jakékoli dobré představení mne baví a styl nebo médium zas až tak neřeším. Z posledních zhlédnutých se mi moc líbilo dětské představení Barbory Látalové Karneval zvířat v Ponci a titul Romanian Dance History v Alfredu.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?