3.2.2008

Suzanne Farrel: "Tanec jste vy."

Suzanne Farrel (16. 8. 1945), jedna z nejvýznamnějších tanečnic 20. století, životní múza choreografa George Balanchina, zavítala v prosinci do Prahy, aby zde uspořádala konkurz se studenty taneční konzervatoře pro letní taneční kurz v Kennedy Center, Washington, D.C. Taneční aktuality.cz dostaly jedinečnou šanci získat krátký rozhovor s touto světově proslulou umělkyní.

Můžete říct něco více o tom, proč jste do Prahy přijela a k čemu byl konkurz určen?
Tato myšlenka se zrodila před několika lety v Kennedyho centru, Washington, D.C. jako program určený pro studenty tance z té oblasti, v roce 1995 se z toho stal národní projekt a konkurzy byly po celých Státech. Chtěla jsem ale, aby tento letní kurz zůstal v malém měřítku, aby si pedagog všímal každého studenta a nebyli během výuky zapomenuti, abych znala jejich jména atd. Projekt byl velmi úspěšný a před pěti lety jsme jej začali pořádat také na mezinárodní úrovni. Měli jsme studenty z Paříže, dělala jsem konkurz v Japonsku, Číně, Mexiku, Kanadě, letos je to naše první cesta do České republiky a zítra jedu do Sofie do Bulharska. Pro studenty tance je to jedinečná příležitost, neboť získávají stipendium Kennedyho institutu jako součást vzdělávacího programu. Je dobré mít studenty z různých zemí, s různými typy tance, různými osobnostmi ... technika je pro studenty trochu jiná, ale taneční svět je dnes tak malý...
Kurz se jmenuje „Exploring Ballet with Suzanne Farell“ a probíhá tři týdny: poslední týden v červenci a první dva týdny v srpnu a je určen pro studenty tanečních škol ve věku 14-18 let.

Takže je zaměřen především na techniku tance?
Je to víc než jen to. Můžete vyučovat techniku, ale za ní je schována osobnost, proto kurz nazývám „zkoumání baletu”, neboť neexistuje jeden způsob, jak tančit. Myslím, že je mnoho dobrých tanečníků, ale ne vždy jsou zajímaví, protože jsou zaměřeni jen na techniku a chybí jim energie.

Pro mě je tanec pohyb prostorem na hudbu, ale mnoho tanečníků často jen pózuje.

Jak probíhal dnešní konkurz?
Vím, že některé kombinace pro ně byly dost náročné... ale to byl účel, nechcete mít stejný trénink každý den, potřebujete novou výzvu, nový pocit, novou inspiraci... To je jedna z věcí, kterou mě naučil Balanchine. Každý den vedl trénink a vzbudil ve mně nadšení se učit. Proto jim zadávám náročné kroky, aby museli neustále namáhat mozek a mysl, protože čím více se učíte, tím více získáte. Mozek je také sval a musíte jej používat, abyste se rychle učili a rychle předávali důležité informace tělu, protože vaše tělo je váš nástroj, je jako guma, a pokud ji budete neustále přepínat, ztratí svou pružnost, proto se musíte učit rychle, abyste zbytečně nezneužívali svůj nástroj.

Ale usmívali se, tak doufám, že je to bavilo. Učení by mělo být zábavné, mělo by být potěšením. A zajímavé bylo, že jakmile se uvolnili a přestali být nervózní, na konci hodiny se všichni hodně zlepšili.

A výsledky? Našla jste někoho, koho byste chtěla pozvat?
Mám nějaké tipy, doufám, že budou mít v létě čas a budou moci přijet. Ale ještě nevím, kolik jich vezmu, ještě neproběhly konkurzy v Americe, takže se potom uvidí. Problém je ale s angličtinou, vím, že ji tady mají ve škole, ale není to nic moc. Kurz je maximálně pro 35 studentů a na konci pro ně dělám krátkou choreografii, na kterou mohou pozvat rodiče... i když ne všichni jsou samozřejmě schopni přijet. Každopádně je to dobrá příležitost a zkušenost.

Mají nějakou šanci na uplatnění po tomto kurzu? Berete si někoho do svého souboru?
Ano, někteří se připojí k mému souboru, jiní k jinému... Věkový limit je 14-18 let, takže ne všichni jsou již zralí tanečníci, i když je pravda, že málo 14letých je dost vyspělých na tento kurz, samostatných a opravdu vážně zaujatých. Ale tanec je mladá profese a všechna životní rozhodnutí musíte dělat v mladém věku, takže je potřeba být opravdu rozhodnutý a jít za svým. Musíte tomu věřit. Všechno je teď, není na nic čas, existuje jen teď a nic jiného. Kurz je docela náročný, dívky mají všechny tréninky na špičkách, ale jezdíme i na výlety, do muzeí, aby si také užili trochu Ameriky.

Vidíte nějaký rozdíl v technické úrovni českých studentů?
To záleží na každém osobně, jak moc na sobě pracuje a jak moc energie do tance vkládá. Tanec je o překonávání gravitace, tančit je velmi specifická záležitost, ale když jste mladí, stále myslíte na techniku, nohy a piruety... ano, technika je součástí, ale ona sama není tancem...

Strávila jste kus svého života po boku George Balanchina a jistě vás v mnoha věcech ovlivnil, jak změnil váš názor na tanec?
To se v průběhu mého života mnohokrát změnilo, tanec byl a je mým životem a Balanchine byl velkou součástí mého tance...

Jednou jsem se ho zeptala, jak mě jako tanečnici vidí... nikdy mi vlastně neodpověděl, ale myslím, že jedním z našich pojítek byl způsob vnímání hudby, že jsem slyšela hudbu tak jako on. Hudba pro něj byla velmi důležitá, já nepřečtu ani notu, ale krásná hudba byla to, co mě nutilo tančit. Také myslím, že jsem neměla žádný specifický obraz sebe jako tanečnice, jako třeba: měla bych vypadat takhle nebo jinak, prostě jsem dělala to, co mi říkal. A také věřím v osud. Ta možnost, že se potkají dva lidé z úplně jiných koutů světa, kteří si tak dokonale porozumí... a beze slov, slova jsou někdy na obtíž. Byl vždycky hrozně milý, slyšela jsem ho za život zvýšit hlas snad jednou či dvakrát...

Jak vypadá Americký balet bez Balanchina? Změnilo se něco?
Mnoho lidí jej nikdy ani nepotkalo, takže neví, jaké to je ho nemít... a stále máme jeho díla, a ta jsou úžasná. Často říkal, že je ve službách tance. Zasvětil svůj život baletu. Ale je to také něco víc. Byl génius, ale byl více než to... Tanec se stal jeho vízem pro odchod z Ruska, zachránil mu život a umožnil mu žít šťastně, byl mu tedy velmi vděčný a oplácel mu svůj vděk za lepší existenci. A pro mě je to stejné, měla jsem to štěstí celý život tančit, bylo pro mě vytvořeno 23 baletů a já to chci tanci vrátit, a proto učím. Jsem vděčná za krásný život a jsem stále šťastná. Balet byl na mě tak hodný a já mu to chci oplatit.

Máte svůj vlastní soubor, jaké máte plány?
Právě nedávno jsme měli představení sedmi různých baletů... bylo by krásné některé z nich uvést také tady...

Děláte pro svůj soubor také vlastní choreografie?
Ne, zatím jsem dělala choreografie vždy jen pro studenty, ale příští rok (2008) se chystám na první choreografii pro soubor... první choreografii většího formátu.

Myslíte, že jste hodně ovlivněna Balanchinovým choreografickým stylem?
Samozřejmě, určitě, i když nevím, co tím myslíte :). Když lidé mluví o Balanchinově stylu, nevím co tím myslí, protože i v rámci jeho tvorby je mnoho různých stylů, klasické, semi-klasické, abstraktní, i když B. neměl tohle slovo rád, protože ty balety možná neměly příběh, ale nechybělo v nich drama, emoce, energie a dynamika. Většina lidí říká, že B. je rychlý. Ano, rychlost pro něj byla důležitá, protože je to kvalita, které není snadné dosáhnout, je v ní jiná energie, jiné pocity a otevírá nám mnoho nových možností pro tanec na hudbu – možnosti tanečníka a výrazu tance se tak velmi rozšiřují, a to nám přináší nové zážitky, nové v zrušující dimenze.

Co pro vás znamená tanec?
Nevím. Tanec... tanec je tělo... je krásné tančit... je krásné dělat lidi šťastnými... byl to celý můj život... a stále je... tančit je velmi mimořádné...

Je důležité stát se tím nejlepším tanečníkem, jakým můžete být. Ne nejlépe placeným, nebo nejlepším na světě, ale nejlepším, jakým vy můžete být. Protože když se stanete tím, čím nejlépe můžete být, pak je váš život naplněný. Nemá cenu se snažit být někým jiným. Když tančíte, poznáváte sami sebe, zjišťujete, kdo jste. Dokonce i když jste profesionálové. Pro mě byl taneční sál rájem. Byla jsem v bezpečí, mluvila sama se svým tělem. Nepotřebujete techniku, aby se to stalo, vše, co při tanci potřebujeme, je naší součástí. Tanec jste vy.

Lucie Burešová, rozhovor uskutečněn dne 16. 12. 2007

 

 

Nahoru

Taneční kalendář:

<<   >>
>>DIÁŘ NA CELÝ MĚSÍC<<
po ut st čt so ne
  •  

Tento den na pořadu:

  •  
 
*pro další akce vyberte den (měsíc) v kalendáři
Licence Creative Commons
Taneční aktuality.cz, jejímž autorem je Taneční aktuality o.p.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.tanecniaktuality.cz
Podpora a partnerství: