Se scénografkou Yumi Hayashi o vzniku světla ze tmy a novém představení Cirkusu Mlejn Dynamo

Se scénografkou Yumi Hayashi o vzniku světla ze tmy a novém představení Cirkusu Mlejn Dynamo

Se scénografkou Yumi Hayashi o vzniku světla ze tmy a novém představení Cirkusu Mlejn Dynamo

V polovině listopadu 2012 bude mít v Cirkusu Mlejn premiéru představení Dynamo. Tuto inscenaci, která se pohybuje na pomezí tance a vzdušné i pozemní akrobacie, připravil mezinárodní tým. Japonská scénografka Yumi Hayashi v rozhovoru mluví o tom,  jak je inspirativní v takovém týmu pracovat. Již více než čtyři roky spolupracujete s českými umělci. V čem spatřujete hlavní rozdíl ve způsobu práce japonských a českých umělců?
Neumím přesně
popsat, kde jsou hlavní rozdíly, protože každé představení je jiné a i lidé, se kterými spolupracuji, jsou různí. Hlavním rozdílem zřejmě je, že v Japonsku máme hodně pravidel. Musíme všechno více plánovat, a když se někde objeví problém nebo nastane chyba, okamžitě přemýšlíme nad pravidlem, které zaručí, že příště se již chyba nebude opakovat. V Japonsku je důležitý termín a perfektní výsledek. Neříkáme a ani neznáme české „uvidíme“. V Čechách je tvorba představení volnější, vše se neustále mění a výsledek je nejistý. Jsem často ve stresu, ale cítím, že lidé tu mají talent více se adaptovat na situaci a hlavně umí improvizovat. Jak byste krátce představila představení Dynamo?
Všechny věci i tvorové mají světlé a stinné stránky, zahrnují v sobě protichůdné energie, mají dva různé obličeje. Také představení Dynamo pracuje s klidnou a divokou energií člověka. Jaké pro Vás bylo vytvářet scénografii pro představení Dynamo?
Koncept scénografie představení Dynamo vznikl z podstaty tohoto slova, konfliktu, ze vzniku světla ze tmy. Jednotlivá artistická čísla jsou sama o sobě tak silná a nádherná, že jsem je chtěla scénou jen podpořit a vytvořit správnou atmosféru. Pracovala jsem hlavně se světlem a animacemi a chtěla vše spojit v jeden vizuální celek a zážitek. Doufám, že se diváci budou cítit svobodně a jejich fantazie nebude ohraničena.               Viděla jsem představení Yodaka, k němuž jste rovněž vytvářela celou scénu. Obdivovala jsem, jak vše na scéně bylo velmi funkční, uspořádané s rozmyslem, ale přesto nádherné a půvabné. Využíváte podobný styl i v Dynamu?
Yodaka
je japonské sólové loutkové představení herečky Naoko Taniguchi v české režii. Dynamo svým zaměřením patří k novému cirkusu. Emoce a příběh zůstávají, způsob vyprávění je jiný. Proto bude Dynamo úplně jiné představení, společné však bude mé vnímání a estetika. Jak se vám pracuje v mezinárodním týmu umělců – s českými a švýcarskými akrobaty, finskou režisérkou a choreografkou?
Práce v mezinárodním týmu je velmi zajímavá a inspirativní, všichni se můžeme obohatit z naší rozdílnosti.
Když jsem přišla do České republiky, měla jsem na začátku velké problémy s komunikací, všechno bylo nové a jiné. Nemyslím jen jazykový problém, ale asi jsem jako každý z Japonska stydlivá a neuměla jsem říkat svůj názor. I teď mám problém mluvit přímo, protože v naší kultuře přímou komunikaci nepoužíváme, mluvíme v náznacích, náš partner se musí vcítit do toho, co myslíme. Ale po pěti letech strávených tady jsem možná otevřenější. Ráda pracuji a mluvím s lidmi různého původu nebo různé kultury. Všichni jsme lidé, ale pocházíme z jiné historické zkušenosti a máme jiný charakter nebo temperament. A jsme zpátky u Dynama.
Jaké jsou vaše plány v Čechách do budoucna?
Určitě bych dál chtěla pracovat v divadle. Velmi by mě zajímalo spojení loutek s novým cirkusem. Yumi Hayshi (1979, Yokohama) je japonská scénografka a designérka loutek a kostýmů. Po zakončení studií na Univerzitě v Tokiu (obor design) nastoupila na pražskou DAMU. Vystudovala obor scénografie na katedře alternativního a loutkového divadla a studium ukončila s cenou děkana AMU za originální přístup k tvorbě loutek a syntézu impulsů středoevropské a japonské kultury. V roce 2011 působila v divadle DRAK v Hradci Králové. V září roku 2012 odstartovala spolu s herečkou Naoko Taniguchi a režisérkou Zojou Mikotovou turné s dětským loutkovým představením Zlatá rybka. V současné době spolupracuje s Cirkusem Mlejn na tvorbě scénografie pro představení Dynamo.

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: