Rumunská nezávislá scéna se představí v Alfredu ve dvoře
zprávy
Na jeho slova navazuje Ewan McLaren, umělecký ředitel divadla Alfred ve dvoře: „Rumunští umělci si museli prostor pro svou svobodnou tvorbu těžce vybojovat. Představení, která u nás uvidíte, vznikala za podmínek nepoměrně složitějších, než na jaké jsme zvyklí v českém prostředí, a jsou dokladem vytrvalosti a originality současné rumunské scény.“
Přehlídku otevře 8. dubna ve 20h Realia (Bukurešť – Bejrút), jež zkoumá, kam až je dnes možné zajít ve snaze prolomit mantinely uměleckých žánrů, ale i vlastní identity. Autorsky je pod představením podepsán Farid Fairuz, což je však ve skutečnosti fiktivní postava vytvořená Mihaiem Mihalceaem. Jeden z nejaktivnějších umělců na poli současného tance v Rumunsku po roce 1989 zásadním způsobem pomohl vytvořit klíčové struktury a instituce v této oblasti a osm let stál v čele Národního centra pro tanec v Bukurešti. V roce 2009 však nastal zlom. „Před několika lety jsem si musel vymyslet postavu, která mi vůbec umožní dále existovat.“ Farid Fairuz v biografii, kterou mu Mihalcea načrtl, vystupuje jako osoba, jež se ocitla v krizové situaci a kterou lze jen těžko někam zaškatulkovat. Je dokonalým mixem protikladů. Projekt Realia (Bukurešť-Bejrút) je v jistém smyslu sociální satirou, odráží rozličná, přesto spolu související témata, řeší otázky spojené s kulturní produkcí, náboženstvím, sexualitou, kapitalismem i předsudky všeho druhu.
Následující večer bude patřit Romanian Dance History. Zcela ojedinělý projekt a zároveň umělecké seskupení má představit historii moderního a současného rumunského tance. Jak ale představit něco, co vlastně téměř neexistuje, co se Ceaușescův režim velmi úspěšně pokoušel vymazat? Hlavním a zároveň téměř jediným reálným a konkrétním inspiračním zdrojem je tvorba rumunského choreografa a filozofa Stere Popescu, významné osobnosti, která v padesátých letech vytrvale vzdorovala kulturním čistkám. Projekt je soustavným procesem, jenž se s každým uvedením rozroste o nový díl. Představení navštívilo již řadu evropských měst, v Berlíně získalo ocenění Berlin Art Prize 2012. Do Prahy zavítá Romanian Dance History IX nesoucí podtitul Social Dance. Obrací se k, v jistém směru provokativnímu, romskému tanci Manele. Vzhledem k tomu, že v představení vystupují neromští tanečníci, jde spíše o průzkum tohoto fenoménu. Tanečníci k Manele přistupují se zájmem i respektem zároveň, bez snahy si jej přivlastňovat a s vědomím, že jejich podání nemůže být v pravém smyslu autentické.
Festival Romanian Pulse uzavře 10. dubna Kvartet pro mikrofon, představení renomované tanečnice a choreografky Vavy Stefanescu. Jediné, co je v této choreograficko-zvukové instalaci pevně dané, je výchozí situace – jedna telefonní budka a v ní uzamčení tři špičkoví tanečníci. Vše ostatní vzniká přímo na místě a v daném okamžiku, před očima publika. Je výsledkem spontánních nápadů tanečníků, vychází z jejich interakce. Divák sleduje soustavnou tenzi v budce; tanečníci se vyrovnávají s omezením pohybu, nedostatkem volného prostoru, svádí souboj spolu navzájem i sami se sebou. Poměřují a testují jak fyzické, tak psychické síly. V zájmu „přežití“ jsou ale i nuceni navazovat vztahy, jejichž společným jmenovatelem je nevyřčená „solidarita v uvěznění“. Nedílnou a zcela rovnocennou složkou představení je také hudba, rovněž vznikající přímo na místě. DJ zpracovává zvukový záznam z mikrofonů umístěných v budce. Pohyb a zvuk jsou v dokonalé symbióze – hudba reaguje na tanec, tanec na hudbu.
FESTIVAL ROMANIAN PULSE – 8. - 10. 4. 2014
Divadlo Alfred ve dvoře
8. 4. / 20,00 – REALIA (BUKUREŠŤ – BEJRÚT) / Farid Fairuz (RO/LB)
9. 4. / 20,00 – ROMANIAN DANCE HISTORY IX – SOCIAL DANCE / Romanian Dance History (RO)
10. 4. / 20,00 – KVARTET PRO MIKROFON / Vava Stefanescu (RO) Zdroj: Alfred ve dvoře
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?