S Attilou Egerházim o světové premiéře baletu Kouzelná flétna
rozhovory
Zajímal jsem se o Kouzelnou flétnu již dlouho, ale vždycky jsem to odložil. Žádost přišla od ředitele Baletu Praha Junior Antonína Schneidera a jeho záměrem bylo vytvořit balet - na základě Kouzelné flétny - pro mladé tanečníky BPJ. Pro koho je balet určen? Nejde vyloženě o pohádku, spíš o mystický příběh, myslíte, že mu budou dobře rozumět i děti?
Ano, samozřejmě doporučuji balet Kouzelná flétna všem generacím. Je pro děti a pro "dospělé děti". Jaké je věkové rozpětí účinkujících, bude místo i pro dětské role?
Tanečníci Kouzelné flétny jsou z Baletu Praha Junior. Jsou to absolventi konzervatoře Taneční centrum a je jim kolem 16 až 18 let. Kouzelná flétna může mít mnoho rovin, jako symbolický příběh, jako drama vztahů… kterou jako režisér a choreograf upřednostníte?
Upřednostním každou... Opera Kouzelná flétna je bohatá na zápletky: jaké je taneční řešení, aby divák neztratil nit? Nemusel jste sáhnout ke zjednodušení dějové linky?
Tak zaprvé v opeře je Schikanederův text, který zpívají zpěváci. Doufám, že bude možné sledovat příběh po dramaturgické linii baletu stejně jako expresivní pohyby jednotlivých postav. Chtěl bych, aby bylo možné cítit a zároveň rozumět magickému světu Kouzelné flétny. Jak bude propojena taneční a hudební složka, využíváte nahrávky operního představení?
Nemáme možnost používat živý doprovod, proto používáme nahrávku. Znáte inscenaci Laterny magiky Hra o kouzelné flétně, kterou na počátku 90. let choreografoval Libor Vaculík?
Ne, ale bylo by zajímavé ji vidět. Jaký je váš vztah k zednářské symbolice? Bude mít v baletu své místo?
Tato symbolika vzbuzuje mou představivost, ale v tomto baletu ji nepoužívám. V jednom měsíci vás čekají hned dvě (na počet titulů vlastně tři) premiéry – odkud stále čerpáte inspiraci?
Samozřejmě mám více nápadů a inspirace v různých dobách. Jde hlavně o organizaci a časové plánování. Připravil a choreografoval jsem tyto dvě různé premiéry v odlišných časových úsecích. JČD uvádí řadu komponovaných večerů, v čem vidíte výhodu takových inscenací? Jak se bude ubírat dramaturgie baletního souboru v dalších sezónách?
Jako umělecký ředitel se vždy snažím najít rovnováhu dramaturgie sezóny mezi komponovanými večery a "grand balety" (celovečerními narativní balety). "Grand balety" jsou "taneční romány" a naše trojité komponované večery jsou "taneční básně". Myslím, že rozmanitý repertoár je způsob, jak můžeme uspokojit naše tanečníky a v neposlední řadě i naše publikum v širším měřítku. Je pro vás jako tvůrce větší výzvou vytvořit celovečerní balet nebo krátká kompaktní čísla?
Nic není jednoduché vytvořit. To každý tvůrce ví. První zásadou je vždy kvalita a ne kvantita... Řada publicistů vidí v rukopisu vašich děl vliv Jiřího Kyliána. Jak si to vysvětlujete, jde skutečně o inspiraci nebo spíš o tíhnutí ke stejnému uměleckému výrazu?
Touto poznámkou jsem velmi poctěn a lichotí mi. Jiří Kylián je jedním z největších choreografů a opravdová postava světového tanečního divadla. On je typ "žijící legendy". Myslím, že mnoho choreografů by mu mělo vyjádřit svůj dík, stejně jako já. Bez Bacha by se hudební svět vyvíjel jinak... Ale na druhou stranu nikdo nemůže mít stejný rukopis, psát cizí rukou. To je nemožné.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?