Se scénografkou Yumi Hayashi o vzniku světla ze tmy a novém představení Cirkusu Mlejn Dynamo
rozhovory
Neumím přesně popsat, kde jsou hlavní rozdíly, protože každé představení je jiné a i lidé, se kterými spolupracuji, jsou různí. Hlavním rozdílem zřejmě je, že v Japonsku máme hodně pravidel. Musíme všechno více plánovat, a když se někde objeví problém nebo nastane chyba, okamžitě přemýšlíme nad pravidlem, které zaručí, že příště se již chyba nebude opakovat. V Japonsku je důležitý termín a perfektní výsledek. Neříkáme a ani neznáme české „uvidíme“. V Čechách je tvorba představení volnější, vše se neustále mění a výsledek je nejistý. Jsem často ve stresu, ale cítím, že lidé tu mají talent více se adaptovat na situaci a hlavně umí improvizovat. Jak byste krátce představila představení Dynamo?
Všechny věci i tvorové mají světlé a stinné stránky, zahrnují v sobě protichůdné energie, mají dva různé obličeje. Také představení Dynamo pracuje s klidnou a divokou energií člověka. Jaké pro Vás bylo vytvářet scénografii pro představení Dynamo?
Koncept scénografie představení Dynamo vznikl z podstaty tohoto slova, konfliktu, ze vzniku světla ze tmy. Jednotlivá artistická čísla jsou sama o sobě tak silná a nádherná, že jsem je chtěla scénou jen podpořit a vytvořit správnou atmosféru. Pracovala jsem hlavně se světlem a animacemi a chtěla vše spojit v jeden vizuální celek a zážitek. Doufám, že se diváci budou cítit svobodně a jejich fantazie nebude ohraničena. Viděla jsem představení Yodaka, k němuž jste rovněž vytvářela celou scénu. Obdivovala jsem, jak vše na scéně bylo velmi funkční, uspořádané s rozmyslem, ale přesto nádherné a půvabné. Využíváte podobný styl i v Dynamu?
Yodaka je japonské sólové loutkové představení herečky Naoko Taniguchi v české režii. Dynamo svým zaměřením patří k novému cirkusu. Emoce a příběh zůstávají, způsob vyprávění je jiný. Proto bude Dynamo úplně jiné představení, společné však bude mé vnímání a estetika. Jak se vám pracuje v mezinárodním týmu umělců – s českými a švýcarskými akrobaty, finskou režisérkou a choreografkou?
Práce v mezinárodním týmu je velmi zajímavá a inspirativní, všichni se můžeme obohatit z naší rozdílnosti.
Když jsem přišla do České republiky, měla jsem na začátku velké problémy s komunikací, všechno bylo nové a jiné. Nemyslím jen jazykový problém, ale asi jsem jako každý z Japonska stydlivá a neuměla jsem říkat svůj názor. I teď mám problém mluvit přímo, protože v naší kultuře přímou komunikaci nepoužíváme, mluvíme v náznacích, náš partner se musí vcítit do toho, co myslíme. Ale po pěti letech strávených tady jsem možná otevřenější. Ráda pracuji a mluvím s lidmi různého původu nebo různé kultury. Všichni jsme lidé, ale pocházíme z jiné historické zkušenosti a máme jiný charakter nebo temperament. A jsme zpátky u Dynama.
Jaké jsou vaše plány v Čechách do budoucna?
Určitě bych dál chtěla pracovat v divadle. Velmi by mě zajímalo spojení loutek s novým cirkusem. Yumi Hayshi (1979, Yokohama) je japonská scénografka a designérka loutek a kostýmů. Po zakončení studií na Univerzitě v Tokiu (obor design) nastoupila na pražskou DAMU. Vystudovala obor scénografie na katedře alternativního a loutkového divadla a studium ukončila s cenou děkana AMU za originální přístup k tvorbě loutek a syntézu impulsů středoevropské a japonské kultury. V roce 2011 působila v divadle DRAK v Hradci Králové. V září roku 2012 odstartovala spolu s herečkou Naoko Taniguchi a režisérkou Zojou Mikotovou turné s dětským loutkovým představením Zlatá rybka. V současné době spolupracuje s Cirkusem Mlejn na tvorbě scénografie pro představení Dynamo.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?