Sezonu Baletu ND Brno otevře choreografie Chvění Petra Zusky
zprávy
V předchozích letech Petr Zuska pro brněnské Národní divadlo vytvořil tři díla – Sonátu pro housle a klavír Leoše Janáčka, Mariin sen na hudbu C. Saint-Saënse, C. Pugniho a D. M. J. 1953–1977 na hudbu A. Dvořáka, B. Martinů a L. Janáčka. Poslední choreografie získala hlavní cenu v soutěži současné baletní tvorby 2001–2004, posléze se stala součástí repertoáru Národního divadla v Praze a v roce 2014 byla uvedena v Boston Ballet v USA.
Petr Zuska o Chvění:
Poslední list se třese na platanu,
neboť on dobře ví, že co je bez chvění, není pevné.
List nemusí tě, Bože, prosit o nic,
dal jsi mu růst a on to nepokazil.
Ale co já?
„Tímto úryvkem jedné z Holanových básní, která mimo jiné zazní i v mém novém představení v hudebním zpracování Jiřího Pavlici a Muziky Hradišťan, se do jisté míry dá celý večer charakterizovat. Těch několik řádků v sobě skrývá mnoho symbolů a metafor a také otázku, která je mnohoznačná. Co já? V rámci smyslu našich ,miniaturních‘ životních příběhů a osudů, v rámci naší individuální motivace a toho, co považujeme za dobré a správné, v rámci nejistoty, kdo vlastně jsme a kam jdeme. Otázku, která zůstává nezodpovězena, jelikož představuje jedno z největších tajemství lidské existence. A právě z hlediska tohoto již širšího, řekněme globálnějšího pohledu, jsem se rozhodl zkombinovat hudbu zmíněného Jiřího Pavlici s první větou 3. symfonie polského skladatele Henryka Goreckého. Toto dechberoucí dílo je vlastně tryznou za milióny jeho krajanů zavražděných v koncentračních táborech mezi lety 1939 a 1945. V tomto období byl celý svět velice těžce nemocný. Situace a události současnosti začínají eskalovat do něčeho, co se zdravým stavem také rozhodně nemá nic společného. A proto mnoho z těch nejzásadnějších, individuálně-globálních otázek znovu vyplouvá na povrch. Mé nové autorské taneční divadlo s názvem Chvění nebude příběhem ani odpovědí. Spíše symbolickým obrazem, jakousi básní beze slov. Jeho název však jednoznačně odkazuje na víru v to lepší. Chvění je totiž v důsledku synonymem života. Života s velkým ,Ž‘, který je třeba ctít a je-li nutno, za něj i bojovat,“ dodává Petr Zuska.
Zdroj: 2media.cz
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 15 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 16 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 17 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 31 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 33 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 52 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí