Baryšnikov a Polunin – zážitky za sto zlatých?

Baryšnikov a Polunin – zážitky za sto zlatých?

Baryšnikov a Polunin – zážitky za sto zlatých?

„Týýýýý jo, slyšelas to? Přijede do Čech ten ruskej tanečník! No víš kterej, ten z toho videa, to musíme jít!“

Tuto větu jsem v uplynulých měsících slyšela mnohokrát. Není třeba příliš napovídat, týkala se Michaila Baryšnikova a Sergeje Polunina, dvou fenoménů světového baletu, které dělí dvě generace. Kromě takřka bezvýhradného obdivu k jejich tanečnímu umění z řad odborné i laické veřejnosti je spojují další věci. Oba pocházejí ze zemí bývalého Sovětského svazu, oba se ale nejvíce proslavili na Západě, jsou mediálně známými celebritami, hrají ve filmech, oba již v minulosti vystoupili v České republice… 

Michail Baryšnikov minulý týden na prknech Stavovského divadla netančil, přesto byl tanečním rolím blíže než v postavě Aleksandra Petrovského ze Sexu ve městě (kterou se mezi běžnou populací proslavil snad více než tancem). Čtení básní Josifa Brodského, držitele Nobelovy ceny a Baryšnikovova blízkého přítele, bylo doplněno poněkud obligátní pohybovou akcí, neslo však v sobě až archetypální tesknost blízkou ruské emigraci. Pro diváka, který toužil vidět ikonickou osobnost a investovat tisíce do jedinečného zážitku, mohlo být toto niterné vystoupení velice překvapivé, ale do kontextu festivalu Pražské křižovatky zapadlo.

Sergej Polunin se do České republiky vrátí až na jaře, přesto již byl zahájen předprodej. Vyprodáno stále není. Zavilý fajnšmekr ani typický návštěvník tanečních představení se ale na tohoto chersonského mága pravděpodobně stejně nepodívá. Ceny začínající na 4999,- za poslední řady odradí i mnohé z těch, kteří jindy neváhají za kvalitními výkony cestovat do zahraničí.

Jak Polunin, tak i Baryšnikov jsou osobnosti, které dokážou na své jméno nalákat i ty, pro které by balet byl jinak čímsi tajuplným a neznámým. Z dřívějších Poluninových prohlášení by se zdálo, že je to i jeho cíl – přiblížit balet „obyčejnému člověku.“ K tomu ale tak úplně nedošlo – jen nutný kapitál kulturní náhle nahradil kapitál finanční.

Témata článku

Michail BaryšnikovSergej Polunin

Tanec

Komentář

vložil Veronika

IP: 94.112.101.34
Reaguje na:
Tak doufejme, že z těch horních deseti lidí, kteří si budou moct Polunina dovolit, se někdo nadchne tak, že se stane mecenášem tanečního umění. To je asi jediný rozumný účel, jaký může takový marketing mít, protože diváka z nižší a střední třídy tahle cenová politika eliminuje dokonale a je to spíš urážlivé...

Komentář

vložil Olga

IP: 94.112.101.34
Reaguje na:
Dobrý den, Polunin je z Chersona, ne z Charkova, každopádně z Ukrajiny.

Zobrazit další komentáře 2

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

SOUVISEJÍCÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: