Soubor Tantehorse, pod vedením Miřenky Čechové, připravil nový divadelní projekt zabývající se psychickou nemocí v kontextu umění jako diagnózy. Jedná se o site-specific projekt v prostorách Pragovky, kde v bývalé tovární hale projde divák zákoutími rozumu, ne-rozumu, podvědomí a nového řádu. Premiéra a následné dvě reprízy proběhnou od 2. do 4. října 2018.
Projekt !O! s pracovním názvem Family Therapy je divadlem události. Nachází se na pomezí performance, instalace a happeningu. Je to taneční architektura mezi skutečností a snem ohledávající téma šílenství a psychické nemoci z perspektivy umění jako diagnózy.
Miřenka Čechová si ke spolupráci přizvala uměleckou ředitelku divadla DRAK, Dominiku Špalkovou. Ale také čtyři výtvarnice a devět mladých performerů, s nimiž v rok a půl trvající divadelní laboratoři zkoumali schizofrenii, bipolární poruchu, Aspergrův syndrom, nyktofóbii, narcismus, obsesivně kompulzivní jednání a další psychické poruchy a nemoci.
„Primárním zdrojem byla kniha Michela Foucalta Dějiny šílenství. Vybrala jsem tento text, protože v sobě obsahuje nejen téma, které se ke mně permanentně vrací, a tvoří tak mizící a opět se zjevující červenou niť mého tvůrčího uvažování, v tomto případě otázku po tom, co je ,normální‘ a co ,ne‑normální‘, a z jaké pozice dochází k hodnotícím soudům a klasifikacím ,ne‑normality‘, ale také proto, že Foucaltův text obsahuje určité vymezující se postoje vůči zažitým stereotypům, které zásadně rezonují s mým přístupem k tvůrčí činnosti a životním postojům. Osobně se dlouhodobě zabývám tématem svobody a práva na jedinečnost, odchýlením od stereotypního řádu a systému, jenž potlačuje odlišnost, a v poslední době také tématem společenského tlaku na jedince uvnitř zrychlené doby nároků, a z toho pramenících psychických neuróz společnosti,“ říká k projektu Čechová.
Psychickou nemoc lze nahlížet jako reakci na tlak společnosti a na výkon orientované doby, kdy snahy uzavírat se před okolím do virtuálních světů a vlastní problémy odsouvat mimo sféru vědomí, generují psycho‑spirituální přetlak. Šílenství však lze nahlížet i z jiné stránky, jako paralelní svět, operující s odlišnými principy, prostor originality, intenzivní imaginace, ultimátní svobody.
Divadelní laboratoř Tantelab pod hlavičkou skupiny Tantehorse propojila mladé a začínající umělce s profesionály a experty z odlišných uměleckých žánrů, s cílem vzájemného tvůrčího dialogu. Workshopy a přípravné práce vedli například francouzský režisér Florent Bergal, režisérka Viktorie Čermáková, divadelní antropolog, pedagog a aktivista Roman Černík, americký komik Quentin Heggs, výtvarnice Helena Štouračová, herečka Simona Babčáková, mim Radim Vizváry a další. K projektu byli přizváni také psychologové a experti zabývající se tématem duševního zdraví, například klinický psycholog Jan Lorenc. Z nasbíraného materiálu vznikaly formou devised theatre příběhy jednotlivých charakterů, stejně jako výtvarné instalace.
Skupina Tantehorse se dlouhodobě zabývá autorskými inscenacemi na pomezí dokumentu, fyzického a tanečního divadla a performance. Její hlavní cíl je umělecké uchopení společensky angažovaných témat a překračování zavedených žánrů.
„Neočekáváme odpovědi, hledáme otázky a nové podněty k uvažování. Vysněným výsledkem je to, aby diváci pro skončení události zůstali a zapředli rozhovory s jednotlivými tvůrci, prohlédli si výtvarné instalace a prolistovali deníky performerů. Takto se podle mě uskutečňuje vzájemně obohacující dialog,“ dodává Miřenka Čechová.
Zdroj: Tantehorse
Tantehorse uvede novinku nazvanou !O!
Tanec
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?