The Painted Bird / Bastard - reportáž z projektu
reportáže
Měla jsem příležitost se workshopu zúčastnit a získat tak cennou a obohacující zkušenost. Přesto, že hlavním záměrem workshopu byla příprava závěrečné scény choreografie, nebyl workshop pouhým nácvikem a naplňováním choreografovy představy o výsledném tvaru. Pavel Zuštiak pracoval s jasným záměrem, k němuž nás postupně vedl, aniž by nás však do něj jakkoli manipuloval. Tvorbě závěrečné scény předcházela řada cvičení na rozehřátí, souhru skupiny, práci s hlasem, prostorem, navázání kontaktu s druhými lidmi. Tato cvičení pak byla v další práci harmonicky integrována v závěrečné scéně, která je vystavěná z jednoduchých, ale účinně použitých prostředků jako oční kontakt, chůze, zastavení, běh, leh. Závěrečná scéna má dvě dynamicky odlišné části. Úvodní rychlou část vygradovanou až do neúnosnosti vystřídá zklidnění spojené s davovým chováním lidí, kteří jakoby mechanicky dělají všichni to stejné a nepřipouští odchylky. Obyčejnost lidí je podtržena kostýmem – jenž je naprosto civilní, a použitými světly – bodová světla se mění v plné nasvícení scény. Práce na závěrečné scéně byla ztížena velkým počtem dobrovolníků, Pavel Zuštiak však vedl početnou skupinu s humorem i důsledností a skupina ho na oplátku podporovala svým nadšením a disciplinovaností. Díky tomu nedošlo ani v dynamických částech k výraznější kolizi a ve všech zúčastněných zůstal intenzivní prožitek souhry velké skupiny. Za intenzivní práci byli účastníci workshopu odměněni možností nahlédnout pod pokličku tvorby u nás zatím nepříliš známého slovenského choreografa, a především silným divácko-účastnickým zážitkem v samotném představení.
Pro mě byly vedle zážitku z dynamiky velké skupiny na jevišti nejsilnější letmé okamžiky setkání s hlavním interpretem, kdy jsem pocítila jeho odlišnost a nepatřičnost v naší skupině. Za důležitý moment projektu považuji i to, že jsme při generální zkoušce přímo navazovali na sólový výstup Jara Viňarského. Došlo tak i pro nás, kdo jsme nebyli v hledišti během představení, k propojení obou částí choreografie. (Při představení větší část účastníků přichází ze zákulisí.) Pavel Zuštiak tak vlastně hned dvakrát boří bariéru mezi jevištěm a hledištěm. Poprvé samotným workshopem úzce propojeným s představením a umožňujícím zapojení široké veřejnosti a podruhé v okamžiku, kdy se někteří „diváci“ začlení do inscenace. Pavel Zuštiak sám o tom říká: „Pracoval som takto s ensemblom v šiestich mestách a vždy som v údive, ako sa medzi nami niečo udeje a premení sa v nás v tak krátkom čase. Skupina ľudí, ktorí otvoria svoju pozornost medzi sebou a na to, čo je okolo nich. To prepojenie medzi divákom a ľudmi na scéně je to, čo ma nesmierne zaujímá - to je miesto kde je mágia divadla. Ono to nikdy nejde len jedným smerom a keď dôjde k "pohybu" v celom divadelnom priestore, vtedy je možné, že sa všetci prítomní dotknú niečoho čo ide rádovo "nad nimi".“ Dalo by se říct, že se celý projekt neustále proměňuje s tím, jak se mění část jeho interpretů. První část trilogie se dosud realizovala v šesti městech – Žilině, New Yorku, Praze, Bratislavě a Banské Bystrici. Její druhá část Amidst se zatím uskutečnila pouze v New Yorku. V USA také budou na podzim roku 2012 uvedeny v premiéře všechny tři části trilogie The Painted Bird – Bastard, Amidst a Strange Cargo jako čtyř až pěti hodinová divadelní zkušenost. Ještě předtím se však 7. a 8. února 2012 v Arše znovu uskuteční první část trilogie. Další diváci tak budou mít možnost tento výjimečný projekt nejen zhlédnout, ale také se do něj aktivně zapojit. A kdo ví, třeba se v budoucnu podaří do Prahy přenést i celou trilogii. Určitě by si tu své diváky našla. Psáno z generální zkoušky a z představení 20. 11. 2011 v Divadle Archa. Námět a choreografie: Pavel Zuštiak
Tanečník a spoluautor: Jaro Viňarský
Autorská hudba a interpretace: Christian Frederickson
Světelný design: Tomáš Morávek (CZ) / Joe Levasseur (USA)
Návrh projekce: Manny Palad (USA)
Scéna: Nick Vaughan, Pavel Zuštiak
Produkce: Palissimo Inc. (USA)
Ko-produkce: Stanica Žilina-Záriečie (SK), Institut Jerzyho Grotowského (PL), La Mama Etc. (USA)
Slovenská premiéra: 22. a 23. 7. 2010
Foto: Jan Hromádko
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?