Ticho, stín a strnulost v Jámě

Ticho, stín a strnulost v Jámě

Ticho, stín a strnulost v Jámě

Tanečnice a choreografka Tatiana Julien v rámci pařížského festivalu současného tance Faits d´hiver představila svůj nejnovější projekt Douve: křehký svět poezie, tři tanečnice, komorní orchestr a elektronická hudba. Choreografie i hudba pro představení Douve jsou cele inspirovány knihou Du mouvement et de l’immobilité de Douve z roku 1953 básníka Yvese Bonnefoye. Česky, pod názvem O pohybu a nehybnosti Jámy, knihu vydalo nakladatelství Torst v roce 1996 v překladu Jiřího Pelána (za překlad získal Cenu Josefa Jungmanna).<s>  </s>Inscenace mladé tanečnice, absolventky z Conservatoire National de Musique et de Danse de Paris, Tatiany Julien, je velmi zajímavým uměleckým počinem na soudobé taneční scéně. Tma a ticho. Tma trvá déle, než by divák čekal a než začne tušit, že ve tmě někdo stojí. Je cítit napětí. I vzduch se chvěje. A tak běží minuty, než se pomalu rozsvítí jediné světlo – přes scénu namířený reflektor do publika. Tři tmavé ženské postavy, stín a nehybnost. Obličej, upřený pohled, akcentovaná brada, náhle gesto prořízne prostor. Napětí v těle v kontrastu se světlem, které klouže po nepatrných pohybech tanečnic a po jejich odhalených částech těla, jako jsou ruce, nárty nebo záda. Šoupání nohou a dupot fungují jako rytmický prvek. Tři tanečnice se posunují po čarách geometrických tvarů. Ani chůze není obyčejnou chůzí, ale stylizovaným pohybem začínajícím od paty přes nárt a vrcholícím v konečcích prstů ruky. Naklánění se, uvádění do nerovnováhy těla i prostoru. Trojice v dlouhých lněných šatech v tmavých barvách zelené, hnědé a modré proráží prostor údernými gesty i ladnými pohyby, které navzájem rezonují, odrážejí a na sebe navazují. Všechny vyprávějí jeden příběh jako jedno tělo, a zároveň jsou třemi, od sebe rozeznatelnými, odstíny v prostoru, který proměňují, roztahují, uzemňují, rozdělují a opět zcelují. Choreografie evokuje kroky rozléhající se nočním tichem, vratkost a pomíjivost momentu, dne, noci, pohybu a života. Choreografka Tatiana Julien na jeviště přináší nehybnost, strnulost a jakoby z hlubin lidské historie vynáší ve svých gestech až krutost. Ta mizí i vyvěrá v kontrastu s rozvedením gest do krátkých tanečních variací. Svým způsobem je i kruté dlouho pálit světlem do publika a stejně tak hudbou, šumem a skřípotem navozovat pocit nejistoty a nerovnováhy. Pedro Garcia-Velasquez složil velmi silnou hudbu, působivou, navozující atmosféru, náladově proměnlivou, vyplňující prostor, až se zdá, že občas pohlcuje i taneční trio. V tanečním výrazu se zrcadlí ostrý chlad kovu, ale i oblé křivky zpoceného ženského těla. V jejich tanci je i cosi zemitého, těžkého, táhnoucího směrem dolů. Tanečnice precizně artikulují každý pohyb, žádné zbytečnosti, ani dekorativní prvky. Nejčastěji těla vedou ramena, paže, ruce jako rozevlátá křídla, ale i sepjaté pěsti a nárty. Tanečnice zkoumají vztah pánve a hrudníku, jejich možnosti a prostor mezi nimi. Pohyb jakoby se rodil v danou chvíli, v souhře i v kontrastu se světlem, hudbou, prostorem, v dialogu s ostatními tanečnicemi. Jejich tanec není jen interpretací poezie Yvese Bonnefoye, ale přináší další, nové básnické obrazy, jako zakořenění i touhu povznést se, kvílení ticha i beznadějný boj, opěvování života a síly pokračovat v pouti a smrt. Ticho, stín, strnulost – nehybnost a gesto jsou hlavními výrazovými prostředky Douve. Jeviště potemnělo. A bylo ticho. Ticho ještě těžší než na počátku a tma sytější…  Psáno z reprízy dne 9. 2. 2013 v L´Atelier de Paris – Vincennes (Atelier de Paris – Carolyn Carlson) Choreografie: Tatiana Julien
Interpretace: Elodie Sicard, Ariane Derain, Tatiana Julien
Koncept: Alexandre Salcède, Pedro Garcia-Velasquez , Tatiana Julien
Literární spolupráce: Alexandre Salcède
Hudební kompozice: Pedro Garcia-Velasquez (Enregistrée par Le Balcon)
Kostýmy: Catherine Garnier
Světelný design: Sébastien Lefèbvre
Fotografie: Nina Flore Hernandez
Produkce: C’Interscribo
Premiéra: 21.9.2012, Centre Culturel Le Safran - Amiens (1. část jako sólo v rámci festivalu Avignon Off v létě 2012)

Témata článku

Zahraničí

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: