Příjemné, takřka rodinné atmosféře festivalu přispěla i skutečnost, že se vedoucí pedagogové průběžně účastnili veškerého dění i mimo hodiny své výuky, nadto vystoupili na závěrečném galavečeru, který se také vymykal z běžných způsobů prezentace uměleckých hvězd. O jeho vskutku inovativní zahájení se postarala dvojice Veronika Riedlbauchová (jako klavíristka) a Oliver Pollak, jeden z nejlepších evropských učitelů čistého mimu. Oba nejprve improvizovali před rozsvíceným hledištěm na klavír až do chvíle, kdy se Oliver Pollak oddělil a téměř zatančil osobitou a na metodice vlastní výuky jen volně pojatou scénu, kterou bychom mohli charakterizovat jako „vzlet a pád“. První dáma německé pantomimy, pedagožka a původním posláním tanečnice Anke Gerber si získala srdce svých studentů promyšlenými hodinami pohybové průpravy k mimu – ne nadarmo je autorkou unikátní publikace Anatomie pantomimy. O závěrečném večeru se představila nečekaně jako klaunka velmi jemných výrazových prostředků, jimiž na scéně vytvořila obraz človíčka vrženého do víru politického klání – klaunům z něho nezbývá než uprchnout. Námětem mi její vystoupení připomnělo dávné časy Turbovy Deklaunizace. Jakkoli jde o téma všeobecně platné, ale pro obyvatele bývalé NDR stále palčivé, připomíná ještě i střední generaci sdílenou zkušenost NDR a Československa osmdesátých let.
Protipólem Peňovy nesmírně precizní výuky dnes už klasického edukativního systému Étienna Decrouxe byly pro frekventanty studia rovněž velmi náročné hodiny Iriny Andreevy, především pro její snahu uvolnit mysl a pohyb ze zažitých pohybových modelů ve prospěch osobitého postižení vlastního emotivního života. Ve vystoupení finské klaunky Tainy Mäki-Iso jsme se setkali se specifickým genderovým humorem minimalistického ražení, záměrně kolísajícím mezi banalitou a nadsázkou. Oproti pedagogům festivalu vystoupili ještě bakaláři HAMU Anna Kukuczková a Anton Eliáš v sytě groteskním výstupu à la Pepek námořník, ve kterém se zaleskla jejich kvalitní technická průprava a ryze divadelní cítění, se kterým stvořili dva neodolatelné komické typy.
Mime Fest se letos rozmáchl do značné žánrové šíře i hloubky pohledu na moderní mimus. Pokrývá tak oblast v posledním dvacetiletí poněkud opomíjenou, ale jeho kvalita signalizuje v připomínce vlastní tradice i v inovovaných tématech vzestup oboru. Ukazuje se jako velmi prospěšná pro všechny, kdož se chtějí věnovat pohybovým uměním. Denně nabitý divadelní sál pro více než čtyři sta diváků opravňuje i skutečnost, že se Mime Fest objeví o měsíc později v Praze. Pražské pokračování však bude mít odlišný program. Oba festivalové podniky spojuje hlavně touha jeho uměleckého vedoucího, známého mima, režiséra a pedagoga Radima Vizváryho, vrátit mimickému divadlu jeho někdejší naléhavost a popularitu.
Mime Fest Polička
15.–20. září 2014
Třetí ročník Mime Festu Polička se rozmáchl
reportáže
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?