V Praze se setkají choreografové v rámci projektu IDENTITY.MOVE!
zprávy
Po 25 letech od revoluce neustále zjišťujeme, že model soužití, po kterém společnost volala, se naplňuje jen nesnadno. Identifikovali jsme s představou o fungující občanské společnosti, zatím se ji ale snažíme jen udržovat při životě. V okolních evropských státech sledujeme její postupné omezování či přímo zneškodňování občanských svobod. Současné umění na to reaguje citlivě a často se ho to přímo dotýká. Příkladem může být nedávné zastavení inscenace Golgota Picnic v Polsku. Občanská společnost je křehčí, než jsme si mysleli. Jak se za posledních 25 let proměnila naše identita?
Taneční umění a progresivní divadlo prodělalo od r. 1989 tytéž převratné změny jako celá společnost. Snaha odpovídat na otázky identity jim je stejně přirozená jako jiným uměleckým oborům. Za spolupráce několika prominentních evropských institucí se podařilo spojit dohromady na padesát špičkových tanečních umělců, teoretiků a kurátorů z oblasti současného pohybového divadla a spustit projekt IDENTITY.MOVE! Ten je základnou pro rozsáhlý network nezávislého fyzického umění od Baltského po Středozemní moře, který spojuje umělecký a teoretický výzkum. Téma projektu je prosté i nezměrně složité: identita.
„Země střední a východní Evropy se stále snaží číst svou minulost bez nánosů propagandy a manipulace. Ptají se, kdo byly, kdo jsou a kam směřují. Zkoumají vlastní identitu, tvoří ji v novém kontextu,“ shrnuje myšlenku celého projektu divadelní kritička Jana Bohutínská, která je spolu s programovým ředitelem Motus/Alfred ve dvoře Ewanem McLarenem jednou z kurátorek projektu IDENTITY.MOVE!
Během července se v Praze na rezidenčním pobytu setká šestice choreografů, teoretiků a umělců ze střední, východní a jižní Evropy: Sonja Pregrad a Nives Sertić, Pavlos Kountouriotis a Ben J. Riepe, Agnija Šeiko a Ingrid Gerbutavičiūtė. Letní rezidence jsou klíčovou fází projektu IDENTITY.MOVE!, který vyvrcholí v Praze příští rok v březnu v podobě setkání všech padesáti účastníků na Bazaaru, tedy závěrečné velké veřejné prezentaci. Umělecké páry budou působit do 25. července v prostorách divadla Alfred ve dvoře, ve Studiu Alta, v Divadle Ponec a v Centru choreografického rozvoje SE.S.TA. Za Českou republiku se projektu účastní Halka Třešňáková a Petra Tejnorová, které jsou na rezidenčním pobytu v Poznani.
„Pojímání vlastní identity této části Evropy osciluje po roce 1989 mezi sebevědomím i pošilháváním po západních ideálech. Východ jsme zpochybnili, ale možná jsme tím zpochybnili i kus toho, co je nám vlastní. Sama identita je proměnlivý jev, je neustále v pohybu. Tanec a pohybové divadlo je jedna z uměleckých platforem, která to přirozeně reflektuje. V rámci IDENTITY.MOVE! se na toto zásadní téma ale chceme zaměřit přímo a pracovat s vlastními východisky této části Evropy. I proto jsem rád, že se workshopů pro umělce v ČR se ujmou lektoři s kořeny v tomtéž regionu,“ říká Ewan McLaren. Workshopy v ČR povedou Sodja Zupanc Lotker, Viliam Dočolomanský a Wojtek Ziemilski. Vrcholem celého projektu, který odstartoval už v roce 2012, bude Bazaar. Jedná se o velké mezinárodní networkingové setkání umělců, teoretiků, organizátorů, promotérů, kritiků i širší veřejnosti a uskuteční se v březnu 2015 v Praze. Bazaar odráží důležitý aspekt filozofie Identity.Move! - snahu propojit umělce z účastnických zemí, dát jim příležitosti pro vzájemné poznání a nastartování další spolupráce a v poskytnout jim prostor k zamyšlení nad vlastní identitou i osudem tanečního umění v post-komunistické Evropě. Více: www.alfredvedvore.cz | www.identitymove.eu
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 38 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 40 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 41 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 42 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 56 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 58 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?