Vzpomínka na brněnskou sólistku Věru Avratovou
zprávy
Avratová byla žákyní Iva Váni-Psoty, Marie Anny Tymichové či rakouské choreografky Dia Lucy. V letech 1966–1968 absolvovala stáž v německém Kolíně nad Rýnem. První angažmá získala v sezoně 1942/1943 v Městském divadle v Brně, další dva roky strávila v Ostravě a poté se opět vrátila do Brna, kde působila dlouhých šestadvacet let (1945–1971). Posléze se stala tanečnicí, pedagožkou a choreografkou vídeňského Raimund Theater. Po roce 1978 působila celých osm let jako choreografka operetního souboru Johann-Strauss-Operette-Wien.
Věra Avratová byla jemnou, noblesní, adagiovou tanečnicí rozsáhlého výrazového rejstříku, obsazovanou hlavně do rolí klasického repertoáru. Ztvárnila například Odettu v Labutím jezeře (1950, 1955), Hraběnku v Králi Ječmínkovi (1951), Auroru a Dobrou vílu ve Spící krasavici (1952, 1964), Zaremu v Bachčisarajské fontáně (1953), Julii v Romeovi a Julii (1954), titulní role v Signorině Gioventù nebo Nikotině (1959).
Pro své choreografie si vybírala brněnské hudební skladatele a nastudovávala jejich díla, kupříkladu Suitu 12 (1960) a Ráno sester (1966) Pavla Blatného, Partyzánku (1965) Karla Horkého, Lidice či Letní monology Miloslava Ištvana anebo Konflikty (1966) Aloise Piňose. Na prknech brněnského Národního divadla inscenovala v roce 1967 Milou sedmi loupežníků Miloše Vacka a pohybově se podílela na mnohých operách, operetách i činohrách.
Věra Avratová působila v Brně také jako pedagožka. Mezi lety 1958–1969 vyučovala na konzervatoři, poté další tři roky na tamější Janáčkově akademii múzických umění.
Během kariéry sklízela i četná ocenění. Na celostátní baletní soutěži v Mariánských Lázních v roce 1949 vyhrála první cenu za tanec Holubice míru na hudbu Bedřicha Smetany. Druhou cenu si odnesla o dva roky později ze soutěže Festivalu demokratické mládeže v Berlíně s partnerem Jiřím Nermutem. Stala se laureátkou Státní ceny (1954) a zasloužilou umělkyní (1965). Avratová byla manželkou Jiřího Nermuta, taktéž tanečníka Národního divadla Brno, poté lékaře Jana Navrátila. Věra Avratová zemřela 14. ledna 2007 ve Vídni.
Zdroje:
Erkul: Věra Avratová [heslo]. In: FDb.cz. / Filmová databáze, s. r. o. Dostupné [on-line] na: https://www.fdb.cz/lidi-zivotopis-biografie/436387-vera-avratova.html [cit. 27. ledna 2017].
Holeňová, Jana (ed.): Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha, Divadelní ústav 2001.
Schmidová, Lidka: Věra Avratová zasloužilou umělkyní. Taneční listy, 1965, č. 1, s. 6.
Autor: Monika Čižmáriková
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 33 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 35 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 36 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 37 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 51 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 53 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?