Vzpomínka na Zoru Šemberovou
osobnosti
Zora Šemberová, která zemřela 9. října 2012 ve věku nedožitých 100 let, byla osobností, která se zapsala do taneční historie jako první světová Julie (Sergej Prokofjev: Romeo a Julie, 1938, ND Brno). Ačkoliv byla komunistickým režimem cíleně opomíjena, dala českému tanci nezapomenutelnou inspiraci světového formátu.
Vždy chtěla tančit a tančila. Svá aktivní léta prožila v poválečném Československu a její situace nebyla vzhledem k její otevřenosti vůbec jednoduchá. Přesto ve svém přesvědčení nepolevila a vždy hájila pravdu. Pravdu v tanci na jevišti, pravdu v životě: „.Já vždycky šla za pravdou, protože jsem nesnášela imitaci. To je strašně nevýhodné, poněvadž je to velice pracné. Když máte udělat něco pravdivě, tak se musíte do toho vžít. Musí se vybírat, a ne tak hned všechno brát. Musí se vybírat podle charakteru. Musí být možnost to prožít, nebo je to nanic. Já jsem to tak dělala a tak i učila.“ (Rozhovor se Zorou Šemberovou, Taneční aktuality.cz, 2008) Když jsem před čtyřmi roky dělala rozhovor se Zorou Šemberovou u příležitosti křtu její vzpomínkové knihy, fascinovala mě síla osobnosti, kterou tato stařičká dáma (bylo jí více jak 95 let) vyzařovala. Nikdy nezapomenu hluboký pohled jejích očí, který byl pořád stejně podmanivý jako na dobových fotografiích z tehdejších baletů. Zora Šemberová se narodila 13. 3. 1913. Taneční vzdělání rovnoměrně rozložila mezi klasiku, novodobý tanec a pantomimu u nás i v zahraničí (studovala u Jaroslava Hladíka, Antonie Pavlovské, Olgy Preobraženské, Rosálie Chladkové, Heleny Vojáčkové, Marcela Marceaua). Prošla si angažmá v Paříži, byla sólistkou v Národním divadle v Brně a Praze. Ne však jako hvězda titulních rolí klasického repertoáru, ale jako dramatická tanečnice s výjimečným projevem. Věnovala se i lidovému tanci, který patřil k jejím celoživotním zájmům, tvořila choreografie pro operu, činohru nebo scénické suity (např. Otvírání studánek Bohuslava Martinů). Vyučovala na Taneční konzervatoři v Praze, po emigraci v Kambodži a Austrálii. K jejím žákům se hlásí osobnosti jako Pavel Šmok, Jiří Kylián nebo Vlastimil Harapes a mnoho dalších. Ona sama měla možnost spolupracovat s nejvýznamnějšími tanečními umělci své doby (Ivo Váňa Psota, Saša Machov), či dalšími uměleckými velikány jako byl Alfréd Radok či Bohuslav Martinů.
Jarmila Kröschlová o ní do knihy Výrazový tanec (1964) napsala: „…. Nezapomenutelným dojmem působil její ´pas de deux´ ve Vostřákově Viktorce. Klasické taneční kroky a figury se v jejím hudebním pojetí role jaksi přetavily, dostaly nový smysl a obsah. Šemberová umí přenášet svoje hlubší hudební a pohybové cítění i na své žáky. Dokázala to již před lety v choreografii Janáčkových Lašských tanců a s posluchači konzervatoře to dokázala znovu v kompozicích na Ježkovu hudbu….“.
Výjimečnost Zory Šemberové potvrzuje množství ocenění v rodné domovině i v zahraničí. Když pročítáte autobiografickou knihu Zory Šemberové (Na šťastné planetě, 2008), vyvstává před vámi atmosféra českého tanečního prostředí v druhé třetině 20. století, tedy období, které i přes komunistickou diktaturu mělo silný tvořivý potenciál. Komplikovanost doby jej sice omezovala, ale nezlomila. Zora Šemberová se také nikdy i přes nepřízeň osudu nedala a vždy pracovala podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Pracovala pro tanec, a snad proto byla celý život šťastná…
„Mám důvod k tomu, abych napsala, že jsem narozena na šťastné planetě……V duchu pozdravím Zoru-Jitřenku a budu se cítit šťastna pod svou hvězdou Večernicí, sklánějící se k obzoru.“
(Zora Šemberová, Praha 2005)
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 15 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 16 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 17 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 31 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 33 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 52 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí