Wim Vandekeybus a Ultima Vez vystoupí v Arše
zprávy
„Nová premiéra vlámského choreografa Wima Vandekeybuse je výzvou k divácké aktivitě,“ říká Ondřej Hrab, ředitel Archy. „Během představení si nemůžete být jisti ničím. Neexistuje zde žádné rozdělení na jeviště a hlediště. Diváci se volně pohybují v prostoru a tanečníci mezi nimi. Jejich expresivní pohyb se náhle promění v intimní rozhovor. Tanečník mluví tiše jenom k vám, ale kolem jsou další svědci. Jste ještě divákem, nebo naslouchajícím aktérem? V jednu chvíli se paralelně odehrává několik akcí. Žádný z diváků během představení neprožije stejný příběh, a přesto jde o velký společný zážitek,“ uzavírá Hrab.
Bruselská premiéra se odehrála v prázdném prostoru odsvěceného gotického chrámu Les Brigittines. Wim Vandekeybus při tvorbě představení počítal s tím, že Archa se může v prázdný prostor proměnit též.
Ultima Vez v Arše pravidelně hostuje od roku 1995. Od té doby mají čeští diváci možnost sledovat tvorbu Wima Vandekeybuse i jeho uvažování o současném tanci. Vandekeybus založil soubor v roce 1986. Jeho tvorba je charakteristická radikálním pohybovým divadlem plným konfrontací, výbušnosti, emocí a energie, jehož hnacím motorem je konflikt, síla, instinkt, vášeň, „imaginární katastrofa“ a rozpor mezi přitažlivostí a odtažitostí. V jeho představeních se prolínají tanec, hudba, divadlo, projekce, hudba a světlo v jeden celek, pokaždé však v jiné podobě. To umožňují i četné spolupráce s řadou performerů a tvůrců napříč žánry. Významnou roli v projektech Ultimy Vez hraje autorská hudba a zvukový doprovod, kterou v minulosti k choreografiím vytvořili Peter Vermeersch, Thierry De Mey, Marc Ribot, Eavesdropper, David Eugene Edwards, Daan, Arno, Charo Calvo, Mauro Pawlowski, Roland Van Campenhout, Elko Blijweert nebo David Byrne. V roce 2015 uvedl Vandekeybus premiéru svého prvního celovečerního filmu Galloping Mind s Jerry Killickem v jedné z hlavních rolí, který byl uveden i na festivalu v Karlových Varech.
Zdroj: Divadlo Archa
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?