Hlavní německá Taneční cena „Tanzpreis 2012“ doprovázená slavnostním baletním galavečerem byla udělena 4. února 2012 v essenském divadle Aalto českému tanečníkovi, choreografovi a řediteli Bavorského státního baletu v Mnichově, Ivanu Liškovi.
Taneční cenu, která je udělována každoročně jedné významné osobnosti z oboru scénického tance, uděluje Sdružení pro podporu tanečního umění v Německu od roku 1983. Za tu dobu bylo oceněno 29 výrazných osobností často mezinárodního významu, které se mimořádně zasloužily o rozvoj tanečního umění na území Spolkové republiky Německo. Jsou mezi nimi i renomovaní choreografové, jako John Neumeier, Hans van Manen, Maurice Béjart, William Forsythe nebo Pina Bausch. Ivan Liška je prvním Čechem, kterému se toto ocenění dostalo. Liška, který při galapředstavení ve svých 61 letech ještě zatančil v choreografii Hanse van Manena The old man and me, si ocenění váží: „...je to pěkné od mých kolegů. Považuji to za ocenění práce celého Bavorského státního baletu. Rozhodně nemám v plánu si ustlat na vavřínech nebo si ten diplom dát pod polštář. Nejdůležitější je pokračovat.“
Ivan Liška je absolventem pražské Taneční konzervatoře. Během jeho krátkého působení v pražském Národním divadle dostala jeho rodina povolení k vystěhování a mladý Liška se ocitl v Západním Německu. Do prvního angažmá vstoupil v baletu düsseldorfské Opery na Rýnu, po té působil v Bavorské státní opeře v Mnichově, než pevně zakotvil v Hamburském baletu Johna Neumeiera, který ho obsadil bez výjimky do všech hlavních rolí svých baletů. Pracoval také se zcela výjimečnými choreografy, jako byl John Cranko, José Limòn, Leonid Jacobson, Jiří Kylián, Jerome Robbins nebo Maurice Béjart. Liška vytvořil i několik vlastních choreografických kreací. Od roku 1998 je ředitelem Bavorského státního baletu v Mnichově, v České republice působí jako člen umělecké rady Národního divadla v Praze.
Při baletním galavečeru v essenské opeře vystoupil téměř celý mnichovský baletní soubor, doma nezůstaly ani největší hvězdy, jako je Lucia Lacarra, český sólista Lukáš Slavický nebo Cyril Pierre, a zatančili choreografie Johna Cranka, Jiřího Kyliána, Nacha Duata a Johna Neumeiera. Tradiční součástí ocenění je i cena „budoucnosti“, která je udělována mladým a perspektivním tanečníkům. Tu letošní si odvezla sólistka Liškova mnichovského souboru tureckého původu Gözde Özgür, která na galavečeru okouzlila diváky sólovým výstupem z baletu Giselle v choreografii Matse Eka. Foto: Ursula Kaufmann
Obě německé Taneční ceny míří do Mnichova
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 33 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 35 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 36 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 37 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 51 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 53 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?