Zjasněná noc – představení Baletu Praha
reportáže
Díky tomu, že Balet Praha má své pokračovatele - soubor s názvem Balet Praha / Pražský komorní balet Pavla Šmoka odkazující na obě etapy vývoje skupiny, mohli diváci zhlédnout jinde již neuváděné choreografie Pavla Šmoka Stabat a Zjasněná noc. Program doplnili Divocí koně současné umělecké vedoucí Lucie Holánkové.
Šmokovo taneční zpracování části díla Stabat mater Antonína Dvořáka mělo svou první premiéru 18. listopadu 1995. Ani po více než třinácti letech však neztrácí na působivosti. Choreografie plná sepjatých a k nebi napřažených rukou, k zemi se sesouvajících těl, krutých ran a póz odkazujících na ukřižovaného Krista. Tanec, který podtrhuje závažnost Dvořákovy hudby. Interpretace nového Baletu Praha byla celkově dobře zvládnutá a působila procítěně, i když ve kvalitě tanečních výkonů a přesvědčivosti výrazu byly mezi jednotlivými členy souboru, především v jeho mužské části, rozdíly. Choreografie rozhodně nestaví na synchronním pohybu, rychle se v ní mění počet i formace tanečníků. V určitých momentech však byly znát nepřesnosti provedení. Snad byly způsobeny premiérovou nervozitou a věřím, že pro další reprízy budou „vyčištěny“.
Následující choreografie, která dala jméno celému večeru, byla i jeho vrcholem. Zjasněnou noc na stejnojmenný smyčcový sextet Arnolda Schönberga vytvořil Pavel Šmok pro premiéru v roce 1986. Večer roku 2009 ji tančila Lucie Holánková, David Stránský a Alexandr Volný, kteří interpretaci herecky vypjatých rolí excelentně zvládli jak po výrazové, tak po technické stránce. Lucie Holánková představovala židovskou dívku, která po skončení války přiznává svému milému (David Stránský), že v nacistickém ghettu milovala spoluvězně (Alexandr Volný) a čeká s ním dítě. Nutno zmínit zajímavý light design, který podporoval rozdělení příběhu do dvou časových rovin (poválečná doba a dívka se spoluvězněm v ghettu).
Po dramatických dílech Pavla Šmoka bylo nasnadě zařadit odlehčenější kus. A Divocí koně Lucie Holánkové takovou choreografii bezpochyby představují. Díky své bezstarostnosti a chytlavému hudebnímu doprovodu známých písní Jaromíra Nohavici jsou divácky velmi vděční. Kdo by však v tanci chtěl nalézt hlubší obsah, hledal by zde marně. Pohybové vyjádření následuje slova textu, a tak když Nohavica zpívá „…měl raz chlopek švarnou robku a ta robka teho chlopka rada nimjala…“ tanečnice s šátkem na hlavě s pomocí značné gestikulace „nemá ráda chlopka“ či při písni Na dvoře divadla tanečník představující komedianta v kostýmu krále poskakuje v půlkruhu lidí se škraboškami. Nejzdařilejší částí Divokých koní byl úvod vytvořený na píseň, podle níž byla celá choreografie pojmenována. Tanec s hudbou velmi dobře korespondoval, evokoval charakter běhu divokých koní, a při tom nepůsobil příliš popisně. Navíc velmi příjemně a zajímavě působilo nasvícení, při kterém byly vidět pouze siluety tanečníků.
Celkově byla „oslava“ 45. výročí založení Baletu Praha příjemným kulturním zážitkem a současný soubor v představení ukázal své interpretační kvality a potenciál pro budoucnost. Tím, že Balet Praha / Pražský komorní balet znovu uvádí na jeviště choreografie Pavla Šmoka, dává divákovi možnost zhlédnout jedinečná díla, která, ačkoliv v kontextu dnešního tanečního dění už nejsou novátorská, jsou bezesporu kvalitní a zajímavá. Je však škoda, že Balet Praha nemá větší příležitost dostát svému poslání z původních myšlenek souboru, kterým bylo hledání nových a neotřelých choreografických i inscenačních postupů. Bylo by určitě vítané a vhodné, kdyby vedle nadčasových Šmokových choreografií mohla dramaturgie zařadit i odpovídající současná díla.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 15 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 16 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 17 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 31 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 33 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 52 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí