1.12.2010

Prix Jardin d'Europe 2010 – výsledky

Poslední říjnový den tohoto roku patřil v Istanbulu závěrečnému galavečeru festivalu iDANS04, v jeho rámci byla udělena mezinárodní taneční cena Prix Jardin d'Europe. Z užšího výběru jedenácti produkcí vybírala porota nejzdařilejší dílo a jeho autory. Stala se jí choreografie E.I.O. taneční skupiny sestávající ze tří protagonistů: Maria Baroncea (Rumunsko), Eduard Gabia (Rumunsko) a Dragana Bulut (Bosna a Hercegovina/Srbsko).

V porotě letos zasedali: Eylül Akinci (Turecko), Bükki Nóra Ildikó (Maďarsko), Iulia Popovici (Rumunsko), Julie Rodeyns (Belgie), Lisa Caroline Smith (Velká Británie), Theresa Steininger (Rakousko), Josefine Wikström (Švédsko), Maxime Fleuriot (Francie), Martina Rösler (Rakousko) a Dean Damjanovski (Makdonie). Patřili mezi účastníky projektu Critical Endeavour 2010, který se konal pro začínající kritiky z oblasti tance a tanečního divadla. V v Istanbulu strávili čtrnáct dní a zhlédli soutěžní choreografie.

Kromě hlavní ceny, která je spojena s částkou 10 000 Eur, byly jako další odměna udělěny také rezidenční pobyty: měsíční rezidenci získal Fabián Barba za inscenaci A Mary Wigman Dance Evening a uskupení Bloom! za choreografii City. Rezidenci zajišťuje Workshop Foundation (Budapešť) ve spolupráci s danceWEB (Vídeň) a Ultimou Vez (Brusel), Workspace Brussels (Brusel) a Cullberg Ballet (Stockholm).

11 postoupivších produkcí v soutěži:

Anat Eisenberg (DE) & Mirko Winkel (DE) - Life and Strive
Fabián Barba (EC) - A Mary Wigman Evening
Sanja Mitrovic´ (RS/NL) - Will you ever be happy again?
Maud Le Pladec (FR) - Professor
Pieter Ampe (BE) & Guillherme Garrido (PT) - Still Standing You
Sarah Vanhee (BE/NL) - Me and My Stranger
Gabriele Reuter (DE/UK) - Tourist - a de-centred play
Filiz Sizanli (TR) - Site
Maria Baroncea (RO), Eduard Gabia (RO) & Dragana Bulut (BA/RS) - E.I.O
Bloom! (HU) - City
Javier Murugarren (ES/NL), Gülsün Orhon (TR), Erikk McKenzie (UK), velvet lee black (USA) - Beyond the Box


Čtvrtý ročník festivalu iDANS, který se konal v říjnu 2010 v Istanbulu, měl ústřední téma „kosmopolitismu“. Cílem festivalu je obrátit pozornost na komplexnost, různorodost a mnohotvárnost identit a zdůraznit kulturní rozmanitost uměleckých praktik. Festivalový program tedy zdůrazňuje choreografování jako praktiku kulturního, politického i citového vyjednávání, zkouší relevanci umělecké výpovědi pro „veřejnou sféru v agónii“.
Jako politický, etický a kulturní pojem stejně jako způsob života, kosmopolitismus nenápadně přináší možnost porozumět kulturní diverzitě, zdolat ji a obsáhnout. Pod hlavičkou soupeřících významů a různých smyslů slova komopolitismus zkoumá iDANS vztah mezi prostorem, místem a prostředím; napětí mezi místními vztahy a obecnými imperativy; vzory a podmínky lidské mobility, usídlení a vyloučení; proměňující se význam komunity a příslušnosti; vztah mezi městy a kosmopolitním prostorem; tím, co se dá označit za transnacionální časoprostor imaginace, a tím, co je místně zakotvené.


Zdroj: http://www.jardindeurope.eu/www.jardindeurope.eu

 

Nahoru

21.8.2010

Světoznámý španělský choreograf Nacho Duato povede v Petrohradu balet Michailovského divadla

Světoznámý španělský choreograf Nacho Duato přijal nabídku stát se uměleckým ředitelem baletu Divadla Michailovského v Paterohradu. Smlouva se souborem Compania Nacional de Danza, kde byl uměleckým ředitelem po celých dvacet let, mu skončila 31. července tohoto roku. Do nové funkce v Rusku nastoupí od 1. ledna 2011, a to na dobu neurčitou. Ředitel divadla Vladimír Kechman vnímá příchod Duata do Ruska jako významnou událost pro celý baletní svět v tomto regionu, vyjádřil také naději, že přítomnost současného světového choreografa bude inspirací pro mladou generaci ruských umělců.

Nacho Duato se narodil 8. ledna 1957 ve Valencii. V roce 1980 zahájil profesionální taneční kariéru v souboru Cullberg Ballet ve Stockholmu, o rok později ho Jiří Kylián pozval do Nederlands Dans Theater. V roce 1988 se tam stal stálým choreografem. Jeho díla se postupně začala uvádět na světových scénách včetně pařížské Opery, American Ballet Theatre, Stuttgart Ballett, Les Grand Ballets Canadiens, Austria Ballet, Finnish Opera Ballet... Jeho jméno je však spojováno především se španělským souborem Compania Nacional de Dansa, který vedl dvacet let. Před několika lety soubor navštívil také naši republiku v rámci festivalu Tanec Praha.

Nahoru

21.8.2010

Prix Benois de la Danse 2010

Laureáti Benois de la Danse 2010:

Hélène Bouchet - Hamburger Ballett: nejlepší tanečnice, za roli Eurydiky v Orfeovi (ch. John Neumeier)

Thiago Bordin - Hamburger Ballett: za roli Armanda Duvala v baletu Dáma s kaméliemi (ch. John Neumeier) a David Hallberg: Americal Ballet Theatre za roli Alberta v Giselle (ch. J. Perrot/J. Coralli)

Cena za choreografii nebyla udělena.

 

Nahoru

11.8.2010

Baletní a taneční svět opouštěly hvězdy

Na jaře letošního roku ztratil svět tance a baletu několik významných jmen 20. století.

V dubnu zemřela ve věku 91 let Marika Besobrasova, která v padesátých letech založila v Monaku baletní školu pod patronací knížat Rainiera a Grace. Institut nesl později název Académie de Danse Classique Princesse Grace a studovala v něm řada významných tanečníků včetně Rudolfa Nurejeva.

V květnu nás opustil švédská tanečnice Lena Wennergren, která patřila k zakladatelské generaci souboru Cullberg Ballett. Ztvárnila řadu rolí v dílech Birgit Cullberg, později byla asistentkou Matse Eka a v letech 1995–2003 vedla soubor spolu s Margaretou Lindström.

V Japonsku zesnul v požehnaném věku 103 let zakladatel taneční techniky butó vycházející z tradičního japonského tance a moderního výrazového tance 20. století, Kazuo Ohno. Na jevišti vystupoval až do své stovky.

Vysokého věku se dožila také Marina Semjonova, která zemřela v Moskvě v červnu a stovku překročila o dva roky. Byla studentkou A. Vaganovové a její první slavnou žákyní, tančila v Mariinském divadle, ale největší část uměleckého života prožila na prknech moskevského Balšoje. V divadle a v moskevském GITISu pak pokračovala v činnosti pedagogické a vychovala řadu vynikajících tanečnic.

 

Nahoru

11.8.2010

Německou cenu Kurta Joose získal letos choreograf Arkadij Zaides

Choreograf Arkadij Zaides získal Kurt–Jooss-Preis 2010, mezinárodní ocenění za choreografii udílené každé tři roky v Německu. Cenu získal za choreografii Solo Colores. Choreograf a tanečník běloruského původu tvoří převážně v Izraeli, kde žije a pracuje od roku 1990. Jako tanečník působil mimo jiné v Batsheva Dance Company a Yasmeen Godder Dance Group.

 

Nahoru

4.5.2010

Novým ředitelem SND je Ondrej Šoth

Dnes se oficiálně ujal funkce nový generální ředitel Slovenského národného divadla Ondrej Šoth (50). Bývalý šéf baletu Štátného divadla Košice se setkal s řediteli všech uměleckých složek. Na půdě SND ho jako nového generálního ředitele představil generální ředitel sekce umění ministerstva kultury Peter Kováč.
Ondreje Šotha navrhla do funkce jedenáctičlenná komise, která vybírala z devíti kandidátů. Výběrové řízení se konalo 26. března 2010 na půdě ministerstva kultury, šlo přitom už o druhý termín konkurzu, z prvního, který se konal v prosinci, žádný kandidát nevzešel.

Zdroj: SND

 

 

Nahoru

20.4.2010

Nominovaní na ceny Benois de la Danse 2010

V Rusku se budou letos již po 18. udílet ceny Benois pro nejlepší choreografy a tanečníky uplynulého roku. Předání cen i slavnostní gala se uskuteční 18. května 2010 na nové scéně Velkého divadla v Moskvě.

Mezi nominovanými letos v jednotlivých kategoriích jsou:

Choreografové:
David Dawson: Faun(e), C. Debussy, English National Ballet
Terence Koulet: 11:11, L. Auerbach, Royal Ballet of Flanders
Susanna Leinonen: And the Line Begins tu Blur, Laine, Susanna Leinonen Company (Finsko)
Benjamin Millepied: Anima, J. -S. Bach, J. Taride, Benjamin Millepied Danses Concertantes, Dance Festival in Cannes (Francie)
Alexej Ratmanskij: Waltz-fantazy, M. Glinka, for Mikhail Baryshnikov's Three Solos and Duet
Christopher Wheeldon: Swan Lake (New version), P.I. Čajkovskij, Karlsruhe Ballett (Německo)

Tanečnice:
Maria Alexandrova: Nikia v La Bayadère, L. Minkus/M. Petipa, (J. Grigorovič); titulní role v Esmeraldě, C. Pugni/M. Petipa, (nastudování a nová choreografie J. Burlaka a V. Medvěděv), Bolshoi Ballet.
Heléne Bouchet: Euridika v Orpheovi, I. Stravinsky/J. Neumeier, Hamburg Ballet.
Isabella Boylston: Everything Doesn't Happen At Once, D. Lang/B. Millepied, American Ballet Theatre
Begoña Cao: titulní role v Manon, J. Massenet/K. MacMillan, English National Ballet
Isabelle Ciaravola: titulní role v Giselle, A. Adam/J. Coralli, J. Perrot (nastudování P. Bart, E. Poliakov), Paris Opera Ballet
Eugenia Obraztsova: Suimbike v Shurale, F. Yarullin/L. Yakobson, Mariinsky Theatre
Ano Viheriäranta: duet v Tryst, J. McMillan/Ch. Wheeldon, Het National Ballet

Tanečníci:
Esteban Berlanga: Faun(e), C. Debussy/D. Dawson, English National Ballet
Thiago Bordin: Arman Duval v Dámě s kaméliemi, F. Chopin/J/Neumeier, Hamburg Ballett
Stephane Bullion: Albrecht v Giselle, A. Adam/J. Coralli, J. Perrot (nastudování P. Bart, E. Poliakov), Paris Opera Ballet
David Hallberg: Vévoda Albrecht v Giselle, A. Adam/J. Coralli, J. Perrot (nastudování K. McKenzie) American Ballet Theatre
Michail Lobuchin: Ali-Batyr v Shurale, F. Yarullin/L. Yakobson, Mariinsky Theatre
Friedemann Vogel: Solor v La Bayadere, L. Minkus/N. Makarová podle M. Petipy, Finnish National Ballet
Marian Walter: Princ Desiré ve Spící krasavici, P.I. Čajkovskij/V. Malakov podle M. Petipy, Berlinek Staatsballett

Zdroj: benois.theatre.ru/english/massmedia/news/

 

Nahoru

13.4.2010

International Solo-Dance-Theatre Festival

Mezinárodní taneční festival s prozaickým názvem International Solo-Dance-Theatre Festival se letos konal již po čtrnácté v německém Stuttgartu, tentokrát ve dnech 11.–14. března. Účastní se ho mladí choreografové a tanečníci, kteří mohou získat jednu ze šesti cen, které udílí v rámci přehlídky odborná porota. Tři ceny, jejichž součástí je peněžitá odměna 1500-3500 Euro, jsou určeny pro kategorii Choreografie, tři pro kategorii Tanec. Udílí se také Cena publika.

Výsledky 2010:

1. cena Choreografie:
Joaquin Sanchez: Always look at the sea
2. cena Choreografie:
Laura Vera: Susurros raídos, ángulos de furia
3. cena Choreografie:
Antonin Comestaz: SHE

1. cena Tanec:
Meng-Ke Wu: SHE
2. cena Tanec:
Milou Nuyens: Layers
3. cena Tanec:
Geovanni Pérez: Susurros raídos, ángulos de furia

Cena publika:
Antonin Comestaz (Choreografie) a Meng-Ke Wu (Tanec): SHE

http://www.treffpunkt-rotebuehlplatz.de/

Nahoru

8.1.2010

Prix Jardin d'Europe 2009

V prosinci se v okolí Bruselu konala soutěžní přehlídka současných choreografií Working Title Festival #3 a v jejím rámci byla podruhé udílena choreografická cena Price „Prix Jardin d'Europe 2009“:


První cena (10.000 € pro novou produkci vítěze): Claire Croizé -- The Farewell

Další nominovaní:
Sara Manente -- Lawaai Means Hawaai
Eleanor Bauer -- (BIG GIRLS DO BIG THINGS)

Druhé ceny (rezidence organizovaná centry WorkSpace Brussels & Szene Salzburg)

Varnia Canto Vila -- During Beginning Ending
Florin Flueras -- A Breave Search of the Ultimate Reality
Lilia Mestre -- Live-in-Room

Vyjádření poroty:

„Už od počátku, vzhledem ke specifické povaze festivalu Working Title Festival, který představuje jak hotová díla, tak díla nedokončená, udílíme dvě ceny. … Stáli jsme před tolika různými díly, která měla důvod vyhrát, že jsme byli takovým bohatstvím až zahlceni. Nicméně na konci festivalu jsme vypozorovali, že skutečně rozhodujícím faktorem pro nás bylo trojí téma osamocenosti, ochoty riskovat a nadšení umělců. Šest z nich bylo v tomto směru výjimečných (tři v každé kategorii), i když různými způsoby.
Mezi díly work in progress jsme byli fascinováni kvalitou práce Varinia Canto Vila, Florina Flueras and Liliy Mestre. Canto Vila je vynikající ve své snaze komunikovat velmi pravdivým způsobem o prchavých stavech bytí. Florin Flueras radikálně zpochybňuje a znovu potvrzuje transformativní možnosti umění užíváním samotných uměleckých předmětů. Lilia Mestre zkoumá radikálně odlišné médium, aby vytvořila choreografii ze zvuku a prostoru. Díky velkorysosti Workspace Brussels a spontánního gesta Szene Salzburg bylo možné udělit všem třem rezidenci.

Také tři z dokončených děl vynikala. Eleanor Bauer, pterá předstírala, že předvádí work in progress, dala vlastně publiku v (Big girls do big things) a fascinující pohled na konflikt mezi touhou ztělesnit sociální roli a ztrátou autenticity, která je s ní spojená. Sara Manente zase v Lawaai Means Hawaai demonstruje jiným způsobem, že ztráta smyslu je všudypřítomnou hrozbou. Nakonec se porota rozhodla udělit cenu Claire Croizé, protože se jí podařilo dát stejnou váhu na prvky tance, světel a hudby, konfrontovala menší s větším, větší s menším. Představení má potenciál zasáhnout široké publikum aniž by se musela oslabit umělecká integrita choreografky.“

Členové poroty Jardin d'Europe 2009: Pieter T'Jonck, Charlotte Vandevyver, Ula Sickle & Christa Spart.

http://www.workspacebrussels.be/

Zdroj: Workspace Brussels

 

Nahoru

Taneční kalendář:

<<   >>
>>DIÁŘ NA CELÝ MĚSÍC<<
po ut st čt so ne
  •  

Tento den na pořadu:

  •  
 
*pro další akce vyberte den (měsíc) v kalendáři
Licence Creative Commons
Taneční aktuality.cz, jejímž autorem je Taneční aktuality o.p.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.tanecniaktuality.cz
Podpora a partnerství: