Don Quijote v premiérové choreografii Michala Štípy v Ostravě
zprávy
Náměstí v Barceloně ožívá, přichází hospodský Lorenzo s dcerou Kitri, která otce prosí, aby jí koupil vějíř. Ten souhlasí – pod podmínkou, že mu dívka s vějířem zatančí. Během tance se objevuje bohatý Gamacho, je okouzlen krásou Kitri a žádá otce o její ruku, Lorenzo souhlasí. Přichází však lazebník Basil, který se dívce zamlouvá mnohem více, a oba mladí lidé spolu tančí… Tak začíná děj jednoho z nejslavnějších a nejhranějších baletů světa.
Při výběru choreografa inscenace se šéfka baletu Lenka Dřímalová rozhodla oslovit Michala Štípu – prvního sólistu Baletu Národního divadla v Praze. „Je to pro mě velká výzva, na kterou se velmi těším. Pro mou inscenaci bude specifická především celková výprava. Při této příležitosti jsem si vybral scénografa Aleše Valáška a kostýmního výtvarníka Romana Šolce. Věřím, že společně jsme vytvořili koncept, který bude neotřelý a odlišný od uváděných inscenací v Česku a zároveň zůstane dobový, tak jak jej diváci mohou znát,“ říká choreograf Michal Štípa.
„Viděl jsem mnoho inscenací tohoto baletu, které vesměs pořád dokola opakovaly to samé. Scénografické řešení mě napadlo jeden večer, když jsem si vzpomněl na hodiny literatury na gymnáziu, kde je Cervantesův román pořád dokola opakovaným tématem… Ale přiznejme si, kdo z nás tu knihu opravdu četl? A v tu chvíli byla myšlenka na světě: Hrdina z knihy, kterou sám píše! S Michalem jsme celý balet pojali tak, že sám Don Quijote píše svůj životní příběh, ve kterém zažívá jednotlivá dobrodružství. Na jevišti tedy ožije kniha a jednotlivé postavy budou vystupovat z jejích stránek,“ popisuje scénu Aleš Valášek.
„Protože se balet odehrává celý ve Španělsku, nechali jsme se inspirovat dobovou španělskou módou – hledal jsem dobové rytiny a ilustrace z té doby, kdy chceme, aby se inscenace odehrávala. Nechali jsme se malinko inspirovat také filmem. Jednoduše tedy můžeme říci, že jde o stylizaci dobové módy ze Španělska,“ dodává kostýmní výtvarník Roman Šolc.
V hlavních rolích se představí Petr Sýkora / Jan Kolda (Don Quijote), Rei Masatomi / Takafumi Tamagawa (Sancho Panza), Sawa Shiratsuki / Michaela Vápeníková (Kitri / Lilie), Koki Nishioka / Sergio Méndez Romero (Basil), Shino Sakurado / Aglaja Sawatzki (Mercedes / Růže), Stéphane Aubry / Stefano Pietragalla (Espada), David Janošek / Matthias Kastl (Camacho), Jiří Sedláček / Rodion Zelenkov (Otec Lorenzo) a řada dalších tanečníků, ale i činoherců. Hudebního nastudování se ujal Adam Sedlický.
Zdroj: Národní divadlo moravskoslezské
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 33 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 35 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 36 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 37 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 51 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 53 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?