Sezóna baletních přímých přenosů z moskevského Bolšoje pokračuje v neděli 23. ledna v 16:45 přímým přenosem složeného večera baletů Giselle a Class Concert. Balet Giselle je symbolem romantismu se všemi atributy. Večer je doplněný o taneční hříčku Class Concert v choreografii Asafa Messerera. V hlavních rolích se představí primabalerína Bolšoje Světlana Lunkina, pro níž je Giselle životní rolí, která ji proslavila po celém světě. Tanečním partnerem jí bude Dimitrij Gudanov. Kostýmy k Giselle vytvořil slavný francouzský módní návrhář Hubert de Givenchy. V titulní roli dívky Giselle uvidíme primabalerínu Světlanu Lunkinu, žačku jedné z nejslavnějších představitelek této role, Jekatěriny Maximové. Světlana, porcelánové zjevení, ztělesnění dokonalé romantické krásy – nedosažitelného ideálu romantiků s elegancí sobě vlastní, v duchu ruské tradice klade důraz na dramatický element role. "Její Giselle absorbuje to nejlepší z tradice a zároveň plně umožňuje její osobnosti vyzařovat přes celé jeviště," okomentovala legendární kritička Anna Kisselgoff v deníku New York Times Světlanu v roli Giselle. Balet Giselle vznikl ve Francii na motivy romantického básníka Théophila Gautiera podle legendy o vílách – zasnoubených dívkách, které zemřou ještě před svou svatbou a po smrti se promění ve víly. Když do jejich království zabloudí muž, utančí jej k smrti. Verze baletu, kterou v přenosu návštěvníci uvidí, je z roku 1997 v choreografii Vladimíra Vasilijeva. Ten se ji snažil co nejvíce přiblížit historickému originálu a oprostit ji od poválečného sovětského nánosu. Tato verze je také prvním baletem v historii Bolšoje, pro který kostýmy vytvořil renomovaný módní návrhář – francouzská legenda Hubert de Givenchy.
Úvod večera v čistém pohybu Class Concertu Úvod večera vyplní výňatek z baletu slavného baletního mistra Bolšoj baletu Asafa Messerera, strýce primabaleríny Maji Plisecké, jehož struktura se odvíjí od struktury baletního tréninku. Zajímavé na Class Concertu je především to, že jej můžeme považovat za jakýsi záblesk neoklasiky v Sovětském svazu již v roce 1963. Děj baletu je zcela podružný, hlavní slovo má čistý pohyb a balet je na směs hudby skladatelů, které měl socialistický realismus v nemilosti, jako Šostakovič či Rubinštejn. Více o baletu Giselle a dalších chystaných baletních přenosech Aerofilms hledejte na nově upravené webové stránce www.baletvkine.cz, kde jsou připraveny dostupné materiály.
DALŠÍ PROGRAM BOLŠOJ BALETU ====================== Don Quichote Choreografie: Alexej Faděječev Hudba: L. Minkus Neděle 6. března 2011 v 16:45 (živě)
Coppélie Choreografie: Sergej Vikarev Hudba: L. Delibes Neděle 29. května 2011 v 16:45 (živě)
BALET PAŘÍŽSKÉ OPERY ========= Caligula Choreografie: Nicolas Le Riche Hudba: Antonio Vivaldi Úterý 8. února 2011 v 19:30 (živě)
Coppélia Choreografie: Patrice Bart Hudba: Léo Delibes Pondělí 28. března 2011 v 19:30 (živě)
Děti ráje Choreografie: José Martinez Hudba: Marc-Olivier Dupin Sobota 9. července 2011 v 19:30 (živě)
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí