S tanečním ztvárněním slavné Shakespearovy komedie Zkrocení zlé ženy přichází choreografka Alena Pešková, která je zároveň libretistkou a režisérkou inscenace. Plzeňským divákům je současná šéfka libereckého baletu známá svým ztvárněním Stravinského Svěcení jara či baletem Maryša. Zkrocení zlé ženy s původní hudbou Jana Kučery bude mít premiéru 17. listopadu 2018 ve Velkém divadle.
Zkrocení zlé ženy je divadelní hra Williama Shakespeara, kterou napsal v letech 1593 až 1594. Děj se odehrává v Padově a točí se kolem hubaté a nezvladatelné Kateřiny a její sestry, milé a poslušné Bianky, která se bude moci vdát až po sňatku své sestry. Autorka libreta, choreografka a režisérka Alena Pešková ve svém Zkrocení zlé ženy zavede diváky do 50. let 20. století. „Kromě toho, že se ocitneme v jiném čase, ale na témže místě, toho neupravuji mnoho. Samozřejmě, když se jedná o tanec, je nutné upravovat – redukovat zápletky, postavy a přizpůsobovat motivaci – a naopak ukazovat to, o čem se ve hře pouze hovoří. Ale myslím, že to bude na první zhlédnutí velmi rozpoznatelné Shakespearovo Zkrocení,“ přibližuje své pojetí slavné komedie Alena Pešková.
Autorem původní hudby je Jan Kučera, dirigent, skladatel a klavírista, od sezóny 2015/2016 působící jako šéfdirigent Karlovarského symfonického orchestru. Se světem baletu se zprvu setkal jako dirigent (Igor Stravinskij - Svěcení jara v produkci baletního souboru Compagnie Marie Chouinard, Claude Debussy - Skříňka s hračkami v produkci japonského dětského baletu Toyama) a později i jako autor, pro Národní divadlo moravskoslezské vytvořil a nastudoval, spolu s choreografem Paulem Chalmerem, balet Tři mušketýři, pro který zvolil neobarokní či neoromantický hudební styl. Tento balet uvedlo v říjnu 2018 v nové produkci Lotyšské národní divadlo opery a baletu v Rize. „Zkrocení zlé ženy je mou druhou prací pro velký balet a bezprostředně navázal na balet Tři mušketýři. Při práci na Zkrocení jsem se ovšem záměrně ocitnul ve zcela jiném hudebním světě,“ komentuje svou práci na připravovaném baletu Jan Kučera. „Hned na prvních schůzkách jsme se s choreografkou Alenou Peškovou shodli na pojetí hravém, rozverném, vystihujícím různé šarvátky mezi temperamentními a výbušnými ženskými i mužskými postavami. Zvolil jsem proto hudební jazyk s výrazným rytmem, jazzovými prvky s překvapivými akcenty a synkopami, jsou zde groteskní až pitoreskní plochy. Zároveň se zde ovšem objeví několik hudebních témat, která jsou vyloženě smířlivá, přesně taková, jak by měla každá ostřejší výměna názorů mezi těmi tak odlišnými tvory, jakými jsou muž a žena, vždy končit.“
V hlavní roli hádavé a tvrdohlavé Kateřiny se objeví Jarmila Hruškociová, která si tak do svého repertoáru připíše další výraznou roli. „Role Kateřiny je pro mě srdcová záležitost. Zkrocení zlé ženy jsem viděla několikrát v činoherním podání, ať už zde v plzeňském divadle s Andreou Černou a Martinem Stránským nebo v Divadle na Vinohradech s Andreou Elsnerovou a Filipem Blažkem. Když uvádělo Národní divadlo Zkrocení jako balet, bylo mi tehdy 14 let, dívala jsem se na titulní fotografii z časopisu ND, na které byla Tereza Podařilová v roli Kateřiny a Filip Veverka jako Petruccio, říkala jsem si, že Kateřina musí být krásná role. Jsme si totiž v mnohém skutečně podobné. Vyrůstala jsem s dvěma bratry, takže i já jsem si nenechala nic líbit, ale myslím si, že jsem se postupem času také nechala zkrotit,“ směje se sólistka baletu Jarmila Hruškociová při odpovědi na otázku, zda má něco s Kateřinou společného. Ve stejné roli se s Jarmilou Hruškociovou alternuje Mami Hagihara, jako Petruccio se představí Karel Audy, Gaëtan Pires a Richard Ševčík.
Zdroj: Divadlo J. K. Tyla
Plzeňský balet uvede taneční podobu komedie Zkrocení zlé ženy
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?