Premiéra baletu Moravského divadla Olomouc
zprávy
Cílem projektu je představit olomouckému publiku současná taneční díla, jejichž pojítkem jsou choreografické osobnosti působící ve středoevropském prostoru. „V této sezoně jsme se s dramaturgem baletu Tomášem Lehotským rozhodli pro malý experiment – uvést tři kratší taneční představení v jednom komponovaném večeru,“ uvedl umělecký šéf baletu Moravského divadla Olomouc Robert Balogh.
Vedení souboru chtělo představit publiku v České republice nové tváře. „V našich divadlech se totiž objevují stále stejná jména choreografů současných baletních inscenací. A Česká republika není až tak velká, aby si diváci nezajeli například do Prahy, Brna nebo Ostravy. Ke spolupráci s naším souborem jsem proto pozval významnou maďarskou choreografku Noémi Kulcsár a bývalého sólistu baletu Slovenského Národního divadla Petera Dedinského. Tvorba obou etablovaných osobností vyrůstá z kořenů evropských prostředí, což bez výhrad splňovalo naše podmínky. Kromě toho jsme my choreografové představiteli tří různých generací. Naše díla tak budou reprezentovat tři odlišné světy, které se v rámci jednoho večera setkají na scéně Moravského divadla,“ vysvětlil Balogh.
Tanečnice a choreografka Noémi Kulcsár má za sebou účinkování v baletních inscenacích Louskáček, Dáma s kaméliemi či Romeo a Julie i pedagogické působení na Maďarské taneční akademii. Pro první spolupráci s olomouckým baletem zvolila Petrušku, dílo Igora Stravinského z roku 1911 o lásce titulního hrdiny a baleríny, které nepřeje zlý mouřenín. „Stravinskij je můj oblíbený hudební skladatel. Když jsem poprvé uviděla olomoucký baletní soubor, hned mě napadla možnost inscenovat společně s ním právě Petrušku. Zdejší soubor má skvělou energii, je otevřený nápadům a nesmírně pracovitý,“ shrnula Kulcsár.
Bývalý sólista baletu Slovenského národného divadla Peter Dedinský měl při výběru hudby okamžitě jasno – zvolil skladby Gustava Santaolally, držitele Oscara za hudbu k filmům Babel a Zkrocená hora. „Poprvé jsem jeho hudbu zaregistroval v choreografii jiného tvůrce a od té doby chci používat jen a jen jeho skladby, pokud je to možné. Mám snad všechny jeho kompozice, které jsou dostupné, a často ani nezaregistruji, jestli je to hudba z filmu či ne. Prostě si jen na základě jeho hudby vytvářím příběh. Je specifická a pro mě velmi magická. Dává mi jako choreografovi velkou svobodu,“ popsal Dedinský, který při přípravě inscenace využil zkušeností, které během své kariéry načerpal od jiných tvůrců. „Člověk vidí mnohem víc věcí, když je na druhé straně. Najednou má zodpovědnost za celý průběh zkoušek. Bylo milé, že jsem mohl pracovat s tímto tvořivým souborem. Olomoučtí tanečníci jsou velmi tvární, talentovaní a hlavně měli zájem o to, co dělám. Tím mi velmi usnadnili práci,“ zdůraznil Dedinský.
Robert Balogh vytvořil choreografii na slavné Bolero francouzského hudebního skladatele Maurice Ravela. „Hudba Bolera je až monumentálně silná, založená na dvou opakujících se rytmických tématech, která postupně gradují. Pro mne samotného skladba představovala obrovskou výzvu vytvořit choreografii, která naplní emocí a vášní tuto fascinující hudební kompozici. Charakter této skladby vyžaduje mimořádné nároky na choreografa a jeho fantazii, cit ke stylu, kompozici a gradaci. Práce na Boleru byla mimořádně inspirativní a vzrušující. Jsem šťastný, že do hlavní role Touhy jsem obsadil Yui Kyotani, pro kterou jsem Bolero vytvořil, protože její interpretace naplňuje mé představy,“ vyzdvihnul Balogh. Držitelka Ceny Thálie Yui Kyotani se navíc poprvé představuje v roli asistentky choreografa. „První zkoušky byly náročné. Své přátele a kolegy v souboru respektuji, takže jsem před nimi byla v nové roli nervózní, ale to postupně opadlo. Je to pro mě zajímavá zkušenost,“ popsala Kyotani.
V inscenaci Three4Dance se vedle Yui Kyotani představí Emily-Joy Smith, Rachel Hickey, Lukáš Cenek, Paul Oliver či Damani Williams.
Zdroj: Moravské divadlo Olomouc
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?