Dne 26. září zemřela náhle jedna z nejvýznamnějších současných světových tanečních badatelek, taneční antropoložka švýcarského původu Andrée Grau (*17. 3. 1954). Tanci se věnovala od mládí, studovala taneční notaci na Benesh Institute, později etnomuzikologii, etnochoreologii a sociální antropologii na Queen's University v Belfastu v Severním Irsku.
Jako taneční antropoložka se zabývala výzkumy především v jižní Africe (etnikum Vendů), Austrálii (Tiwiové z Melvillova a Bathurstova ostrova na severu Austrálie) a v Indii (státy Madhjapradéš, Karnátaka a Gudžarát), studovala také taneční kulturu Indů žijících v Londýně a další cross-kulturní témata. Poznatky z terénních výzkumů se staly základem pro její odborné studie věnované otázkám identity v tanci, místa tance v post-koloniální a transinternacionální perspektivě, genderovým aspektům v tanci i otázkám umělecké, estetické roviny tance.
Vedle vlastní badatelské a publikační činnosti se významně podílela také na mezinárodní vědecké spolupráci. Byla členkou řady vědeckých společností, jednou z výrazných osobností Etnochoreologické studijní skupiny při Mezinárodní radě pro tradiční hudbu (Study Group on Ethnochoreology, International Council for Traditional Music). Pro rozvoj vědecké reflexe tance měla velký význam její pedagogická činnost. Byla profesorkou taneční antropologie na University of Roehampton ve Velké Británii, řadu let přednášela na intenzivních kurzech Young Ethnochoreologist organizovaných v rámci programu Erasmus na univerzitě v Trondheimu, kde se s její výukou setkávali i studenti z katedry tance pražské HAMU.
Andrée Grau patřila k osobnostem, které v posledních desetiletích přispěli k intenzivnímu rozvoji teoretické reflexe tance. Svou prací ovlivnila vnímání tance a jeho akceptování jako výzkumného tématu nejen v taneční antropologii a taneční vědě jako celku, ale i za hranicemi tanečně-vědné sféry. Zanechala pozoruhodné dílo, podnětné pro další badatele i čtenáře.
Autor: Dorota Gremlicová
Úmrtí Andrée Grau
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 39 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 41 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 42 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 43 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 57 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 59 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?