Diskuze k tématu:
Romeo a Julie jako exkurze do baletního pravěku

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Od nejnovějších / Podle hodnocení

Komentář

vložil Jana Nováková

IP: 94.112.101.34
Reaguje na:
Hmm...! Tak včera dávali Romea a Julii. Byla jsem. A musím napsat, že výše uvedená recenze je bohapustý blábol! Musím poděkovat skvělé Julii Yui Kyotani, perfektnímu Romeovi Arkadiusze Orlowského, parádnímu Merkuciovi Lukáše Cenka a Tybaltovi Iva Jambora. Krásný baletní večer v Moravském divadle Olomouc ;-)

Komentář

vložil Petra Daňhelová

IP: 94.112.101.34
Reaguje na:
Dobrý den, taky mám ten pocit jako paní/slečna Kocourková. Přečetla jsem si obě recenze na Romea a Julii a u pana Juráše jde opravdu o nekriticky neskrývanou podlézavou sympatii k baletu Národního divadla (který mimochodem nemá na repertoáru ani jeden klasický balet – tím myslím „původní Zuskův soubor od Vltavy“). Hlad po klasice v Praze roste a jen dvě inscenace v SOP, i když parádní – tj. Don Quijote a Giselle – to už nezachrání. Ovšem vysloveně zmršené Labutí jezero ve Zlaté kapličce odehrávající se u Karlštejna by možná stálo za přejmenování na Labutí Berounku. I změna Šípkové Růženky mi moc nesedla. A tak jezdím hodně často za baletem na oblast. V Olomouci mám přátele, a tedy navštěvuji i místní Moravské divadlo – no, a musím napsat, že Romeo a Julie se mi rozhodně více líbil v Olomouci. Shakespearův příběh jsem v inscenaci poznala, což se o Praze úplně říct nedá… Jako Julii jsem viděla krásnou japonskou tanečnici Yui Kyotani, která se se svou postavou dívenky naprosto sžila a tančila opravdu nádherně! Jinak v Olomouci mají docela velký baletní soubor a myslím, že i s vynikajícími tanečníky, kteří by mohli mnohé sólisty z ND strčit, jak se říká „do kapsy“. A na malém jevišti, kdy je divák blízko tanečníků, je to opravdu takový zvláštní až intimní pocit, naprosto jiný než ve velkých pražských divadlech. Kdo tedy můžete – určitě se do Olomouce vypravte za klasickým baletem, ať už se jedná o Louskáčka, skvělé Labutí jezero nebo o Romea a Julii. Rozhodně žádný baletní pravěk se tam nekoná. Jen inscenují klasicky velké klasické tituly. Škoda, že podle recenzí našich kritiků je klasika to špatné…ale já když si představím balet, tak vidím právě to a ne nějaké neustálé plácání se po zemi. Tím neodsuzuji modernu, ale pro mne musí mít nějaký smysl. Omlouvám se za kostrbatost příspěvku, ale po přečtení této recenze a výzvě k diskuzi jsem také nějak chtěla vyjádřit svůj názor.

Komentář

vložil kristyna sramkova

IP: 94.112.101.34
Reaguje na:
krasne zatanceno.vyborne choreografie od pana Zusky!!!nadherne.sama bych si rada zatancila cokoliv po timto vedebim skvelych umelcu a baletnich mistru V Nd.kristyna Sramkova

Komentář

vložil L. Kocourková

IP: 94.112.101.34
Reaguje na:
Dobrý den, neviděla jsem olomouckou premiéru, takže mohu tuto diskusi sledovat jen zpovzdálí, ale myslím, že argument o recenzích na Opeře Plus stojí trochu na písku, protože tak absolutně oslavnou recenzi na Zuskova Romea nikdo jiný než pan Juráš už nenapsal, jeho recenze zpravidla kontrastují s názory většiny ostatních publicistů a osobní preference také vyjadřuje naprosto čitelně. Je to sice něco, co osvěžuje naše novinářské prostředí, ale netroufla bych si těmi texty operovat jako důkazy ve sporu. Tady mi přijde víc relevantní, jak Zuskovu verzi chválila Nina Vangeli, která ovšem pár nedostatků připouští: http://aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml?id=795794

Komentář

vložil Pavel Konečný

IP: 94.112.101.34
Reaguje na:
Dobrý den, jako stálý divák olomouckého divadla bych se chtěl ohradit proti takovéto recenzi, která by se dala označit až na cti utrhačskou vůči šéfovi baletu Robertu Baloghovi a většině účinkujících v inscenaci Romea a Julie. Ano, je pravdou, že se Robert Balogh setkává s Romeem a Julií po několikáté ve své choreografické kariéře, ale já si osobně myslím na rozdíl od pana kritika, že se postupně jeho práce stává vyzrálejší a díky kvalitnímu souboru si může dovolit zařadit i náročnější taneční prvky.
Píši sem hlavně proto, že jsem na stejné repríze 16. listopadu byl a neshledal jsem tolik závad jako recenzent. Škoda, že pan Vašek nedokáže pochválit skoro nic. No…co bychom také čekali – vždyť píše na oblastní divadlo, které má baletní představení dlouhodobě vyprodaná a balet se v Olomouci neustále mezi diváky řeší – povětšinou v pozitivním slova smyslu. Ale vraťme se k Romeovi a Julii. Inscenace v Olomouci je klasická – a přiznejme si – asi se nelíbí jen panu kritikovi. Výtvarná stránka je velmi zdařilá - funkční a variabilní scéna pana Černého a krásné kostýmy pana Šolce podávají s nasvícením velmi pěkné jevištní prostředí pro rozehrání taneční akce. Ostatně obdobně k dílu přistupují i v ruské baletní tradici dnes inscenace v Mariinském divadle či Velkém divadle), které mají větší soubory a mohou si dovolit i neproškrtanou a tudíž i delší verzi Romea.
Představitelé hlavních rolí jsou myslím typově velmi dobře volení a jsou i technicky velmi zdatní a nadaní – jedná se o sólisty z Polska, a jak se lze dočíst na stránkách divadla slečna Zarach byla oceněna titulem nejlepší absolventky polských tanečních škol! Já osobně si Julii představuji přesně takto – nejdříve rozpustilou, posléze zmítanou nerozhodností vůči Paridovi a vůli rodičů, nekonečně zamilovanou do Romea, nešťastnou z jejich odloučení a nakonec zničenou a smířenou s nevyhnutelným osudem. A všechno toto jsem při repríze viděl. Myslím si, že srovnání mladičké Karoliny Zarach s Monikou Globou je nesmyslné a recenzent to jistě ví. Pan Vašek si asi díky únavě z cestování z Prahy při představení schrupnul…a snad ani nezaregistroval dlouhotrvající potlesk na závěr představení! Aby děj pochopil – mohl si alespoň přečíst obsah baletu, který je napsaný v programu. Omlouvám se všem, že ve výpadech klesám na úroveň recenze uvedené výše… Nicméně i ostatní představitelé dalších úloh byli výborní – Arkadiusz Orlowski byl pravda poněkud nejistý, ale nakonec se ve druhé půli představení zklidnil a zatančil velmi pěkně. Drsňácký byl Ivo Jambor jako Tybalt a výborný Merkucio v podání Michala Kováče. S recenzentem se ztotožňuji v tom, že postava chůvy je poměrně prvoplánová, ale je to komická figura a publikum její výstup na veronském náměstí kvituje smíchem. V recenzi je ale pěkné, že bylo rozpoznáno, že Julie chce ve scéně hrobky otevřenými ústy nad mrtvým Romeem vykřičet svůj žal! Souhlas lze také vyjádřit s výkonem orchestru. Dirigent Tomáš Hanák se s nelehkou partiturou popasoval velmi dobře.

Na závěr bych chtěl napsat, že se mi zdá, že inscenace je kompaktní, logicky vystavěná a tanečně velmi náročná. A několik slov do pranice: Na serveru operaplus.cz je uvedena recenze stejného autora na zmodernizovanou verzi Romea a Julie v Národním divadle http://operaplus.cz/mab-lorenzo-a-ti-druzi/?pa=3 , kterou hodnotí jen na 50% a ihned po ní na tomtéž serveru vyšla diametrálně odlišná recenze Pavola Juráše http://operaplus.cz/laska-neni-kybl-s-vodou/?pa=3 hodnocená 90%! Jak by si tedy pan recenzent představoval ideální inscenaci Prokofjevova Romea a Julie, když odsoudil jak moderní, tak i klasické zpracování? Nesvědčí to spíš o jeho nekompetentnosti a celkově malosti české taneční kritiky? Jinak si myslím, že osobní výpady do recenze jako literárního útvaru nepatří - to ať si vyřídí oba pánové mezi sebou v kuloárech. Já se bez mučení přiznám, že jsem po představení v Olomouci tleskal rozhodně velmi dlouho!

Pokusme se na toto téma diskutovat...třeba i na stránkách tanečních aktualit!

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE