This March saw the closure of all theatres because of the COVID-19 pandemic but muses do not remain silent – world-class ballet companies go virtual and for a limited period of time, they release live recordings of their productions.
Lucie Dercsényiová

Mgr. Lucie Dercsényiová, Ph.D. is a choreologist, dance reviewer and dance therapist.
Following studies at the Dance Conservatory of Prague she completed master and doctoral studies at the Music and Dance Faculty of the Academy of Performing Arts (AMU). She danced in the Czechoslovak Song and Dance Ensemble, headed the dance department at an elementary school of arts (ZUŠ), lectured the history of dance and arts at the Dance Conservatory of Prague and the I. V. Psoty Dance Conservatory. She was a director of the Dance Association at the Dance Conservatory of Prague (1998) and an editor and later editor-in-chief of the dance magazine Taneční listy. Since 2008 a part-time pedagogue at the Music and Dance Faculty of the Academy of Performing Arts.
She took a training in Dance and Movement Therapy led by ADTA and TANTER (2005 – 2007), led self-development Dance and Movement Therapy seminars at the I. V. Psoty Dance Conservatory, and workshops at an international conference of expressive therapies Space for Art Therapies II and worked with groups of seniors in the civic association Život 90 (Life 90), groups of parents and children. Currently she also leads movement courses of pre-school children. She regularly publishes reviews and interviews in daily as well as specialist press (Lidové noviny, Taneční aktuality, Artzona) and has published the following studies: Resources for ballet The Strangler by Bohuslav Martinů (AMU 2007) and Dance in the music of Bohuslav Martinů – his ballet compositions (AMU, 2010), A new production of Who is the most powerfull in the world? (Martinů revue, May–August 2013), “Martinů/The Strangler/H317 – A ballet ahead of its time” (Martinů revue, January–April 2014).
Texty autora
Renata Sabongui: „I try to hoist my sails towards positive energy.“
She arrived at our meeting right from the Dance Department (HAMU) where she had been selecting applicants for an exchange programme in America which she organised.
Interview with Helena Kazárová, a teacher, director and choreographer: “I wanted to be a dancer.”
We have known each other for many years. We met for the first time as students in the Ledebour Palace, which then housed the Dance department of the Music Academy of Performing Arts...
Zahrada/ The Garden - When the Harvest is Poor
Shortly before Christmas, Laterna magika ensemble prepared a treat for families with children.
January 2021
Sun | Mon | Tue | Wed | Thu | Fri | Sat |
---|---|---|---|---|---|---|
27 | 28 | 29 | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
MOST POPULAR
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Milan Petrasek
Byl jsem svého času zaměstnán ve státní instituci ve které jsem mohl sledovat dlouholetý proces zeštíhlování sociálních…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
Roman Vašek
Už nějaký ten rok mám problém vyznat se v některých pracovních pozicích v Národním divadle. Občas dumám, proč se tahle…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
Kata Zagorski
Možno preto, že keď niekto ponúkne svoje hodnotenie a kritický názor, je tu potom za to od všelijakých dotknutých aj…Zabiják život – Široce rozevřená křídla nad radostí a smutkem
Václav H.
Casto uvazuji proc jsou tyhle Ceske recenze psane spise jak obsah dila a nikoli jako recenze?!Porad nenachazim…
Zabiják život – Široce rozevřená křídla nad radostí a smutkem
Ivana Kloubková
Milý pane Lukáši Slavický, děkuji za doplnění a držím palce vám i celému souboru! S pozdravem Ivana KloubkováVzpomínky staré paruky aneb Čím žije stáří
Lukáš Slavický
Vstřícná a pozitivní recenze od paní Kloubkové mně velmi potěšila! Rád bych jen doplnil, že dále tančili Tereza…Vzpomínky staré paruky aneb Čím žije stáří
Kerim
Pan Malcev byl umělec,který svoje řemeslo bravůrně ovládal. Na jeho balety jsem rád chodil.Viktor Malcev – Výrazná postava českého baletu z Tádžikistánu
Marcela Martiníková-Krobová
Pane Bartoši,dvacet let jsem žila umělecký život s Jaroslavem Slavickým. Od rána do večera na baletním sále, večer…
Zlatá Praha – Smutný obraz českého tance
Zdeněk Prokeš
Úvodem bych chtěl moc poděkovat Monice Rebcové za připomenutí velké osobnosti světového tance a choreografie A. Aileyho…Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“