Delikátní záležitost

Každé umělecké těleso prahne po vedení, s nímž může lidsky a názorově rezonovat. Přiznejme si však, že pro řadu souborů a institucí je to nedostižný ideál. O tom, že ho lze dosáhnout, mě v minulém týdnu v pořadu ArtZóna přesvědčil Jakub Hrůša, šéfdirigent Bamberských symfoniků. Mluvil o nezbytném dialogu, který je třeba vést s mnohohlavou druhou stranou, o osvíceném lídru, jenž by měl být členy orchestru akceptován. Hudebníci prý nesnesou, aby se k nim někdo choval arogantně, neurvale nebo je nectil. Zkrátka vyžadují respektovaného a respektujícího šéfdirigenta, dobrého psychologa a inspirátora.

Lucie Dercsényiová. Foto: Michal Hančovský.

Lucie Dercsényiová. Foto: Michal Hančovský.

Vypadá to, že diktátorské manýry a neschopnost konsensu se v oblasti klasické vážné hudby opravdu nestrpí. Orchestry musí svého dirigenta prostě chtít, a pokud je jim vnucen někdo, kdo jim nesedí, se zlou se asi potáže. Například v roce 1992 rezignoval Jiří Bělohlávek na šéfovskou funkci České filharmonie kvůli nedostatečné podpoře jeho koncepce, po dvaceti letech se v roce 2012 k orchestru vrátil a přijal post hudebního ředitele a šéfdirigenta za plné podpory hudebníků.

Pro Marcuse Axta, generálního ředitele bamberského tělesa, byl nadto výběr Jakuba Hrůši zásahem shůry. O jeho kvalitách se přesvědčil již během jeho hostování a jako doušku uvedl, že za „osudové“ znamení pro jeho jmenování do čela orchestru lze vnímat i moment, když se během recepce po koncertu Mé vlasti, Hrůšou dirigované, přihnala bouřka a z nebe zahřmělo… O klíčových rozhodnutích se prostě otevřeně mluví.

V řadě českých institucí však mnohá výběrová řízení zůstávají zahalena rouškou tajemství. Příklad Bamberských symfoniků a České filharmonie ale dokazuje, že to jde i jinak, transparentně. Navíc v souladu s tím, jak dokáže vybraný „velitel“ komunikovat, jak na něj reagují jeho budoucí spolupracovníci, čím je pro dané těleso přínosný a nenahraditelný.

Takový proces však zůstává ve zdejších uměleckých sférách, ať těch vzdělávacích, či divadelních, spíše raritou a výběr kandidátů se mnohdy stává tak říkajíc ošemetnou a delikátní záležitostí, kterou není radno příliš rozebírat. Mohli bychom si tak vzít příklad z výše uvedeného, oblast tance nevyjímaje. V případě výhrad a nesrovnalostí výběrových rošád nemusíme přeci nutně rezignovat a „svého“ šéfa tiše akceptovat, byť podstata tanečního oboru (stejně jako hudebního) slovní argumentace nevyžaduje.

 

Další sloupky si můžete přečíst ZDE.

Témata článku

MultižánrovéTanec

Re: Delikátní prázdnota

vložil Jana Novotna

IP: 89.24.13.161
Reaguje na: Re: Delikátní prázdnota
Díky za upozornění na dokument. Vize cesty Baletu ND je vskutku dokonale amorfní.
Jako milovník, ne odborník nemám moc šancí v taneční sféře věci měnit. Přála bych si, aby zde byla taneční komunita pestrá, otevřená světu, a zároveň česká. Pavel Šmok, Jiří Kylián - to jsou pro mne jako laika živoucí příklady, že nejsem jen naivní a neznalá problematiky tanečního oboru. Národní hrdost není nacionalismus a kde jinde než ve Zlaté kapličce bychom měli tuhle sounáležitost pocítit. Není to stavění zdí, je to propojení. To, že to nevyžaduje člověka české národnosti ve vedení, potvrzuje Semjon Byčkov v čele České filharmonie. Přečtěte si rozhovory s ním, jeho láska nejen k české hudbě, ale i k samotným hudebníkům je nepřehlédnutelná. Stejně jako bezvýhradná vazba našeho národního baletu na Stuttgart. Kdo může toto změnit? Pokud to po tolika sezonách nevidí vedení divadla, je zde vůle to měnit? Máte šanci vy jako odborná komunita? Já sen mám. Uměleckým šéfem baletu ND jsou Dekkadancers :) Klasicky vzdělaní, respektující dědictví, a zároveň otevření a odvážní. Propojení na svět a s českým srdcem. Progresivní, zároveň schopni ocenit klasiku. A věřím, že ve formě, která by nevyvolávala otázky, proč se vracíme k 20 let starým stuttgartským produkcím. Zkušený dramaturg by pomohl usadit rozlet mládí a měli bychom nejprogresivnější národní balet v širém okolí. Studenti z konzervatoře by byli zapojeni skutečně a nestali bychom se jen přestupní stanicí pro baletní absolventy zahraničních škol. To je můj sen.
+10 0 ! Odpovědět

Re: Delikátní prázdnota

vložil Roman Vašek

IP: 195.113.79.18
Reaguje na: Delikátní prázdnota
Může vzniknout něco výjimečného, světového a přitom českého, když je záměr nicneříkající? https://media.narodni-divadlo.cz/11302/1610964452-aktualizovane-koncepce-umeleckych-reditel-nd.pdf
Díky za upozornění na dokument. Vize cesty Baletu ND je vskutku dokonale amorfní.
+6 0 ! Odpovědět

Delikátní prázdnota

vložil Jana Novotná

IP: 89.24.13.161
Reaguje na:
Může vzniknout něco výjimečného, světového a přitom českého, když je záměr nicneříkající? https://media.narodni-divadlo.cz/11302/1610964452-aktualizovane-koncepce-umeleckych-reditel-nd.pdf
+7 0 ! Odpovědět

Zobrazit další komentáře 3

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

květen 2021

Po Út St Čt So Ne
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31 1 2 3 4 5 6
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: