Lov na baletního diváka

Lenka Dobešová Trubačová. Foto Barbora Škrobáková.

Lenka Dobešová Trubačová. Foto Barbora Škrobáková.

Národní divadlo v Praze o své baletní diváky bojuje s nabitými zbraněmi. Základnou je platforma Balet nás baví, která pro své příznivce připravuje řadu akcí, ať jsou to baletní dílny nebo autogramiády tanečníků. Dospělí i děti se tak mohou seznámit s baletem podrobněji z druhé strany a dostat se blíž k sólistům. Člen Klubu přátel baletu získá přístup k různým novinkám, z newsletteru se dozví zajímavosti a drby ze zákulisí, je to takový baletní „bulvár“. 

Připravované Labutí jezero je pak v popularizaci baletu jako odjištěný granát. Představení ještě nemělo premiéru, ale už proběhlo několik baletních dílen s prvními sólisty. Nově jsou dílny rozdělené na dva typy – rodinnou a pro dospělé, takže i baletomani, kteří nemají děti, se mohou osmělit a setkat se se sólisty přímo na sále. Je možné naučit se kousek choreografie, popovídat si s tanečníky nebo se se svým idolem vyfotit. Navíc se k nové verzi Labutího jezera chystá i knížka pro děti a celá kolekce šperků.

Akční jsou i sami baleťáci. První sólisté pravidelně pořádají soukromé lekce i pro úplné začátečníky, bez věkového omezení. Mají své webovky, blog, Facebook i Instagram, kde se dozvíte mnoho zajímavostí o nich i o tom, kde a kdy je můžete vidět. 

I další české soubory v kamenných divadlech začínají s divákem navazovat kontakt, novinky a zajímavosti se lze dozvědět třeba na sociálních sítích. Balet ND Brno organizuje autogramiády a lektorské úvody, nyní dokonce uspořádal živý přenos premiéry Romea a Julie. Aktivní na sociálních sítích jsou také soubory v Ostravě, Plzni, Českých Budějovicích nebo Liberci, které především na Facebooku zveřejňují fotoreportáže, soutěže a informace o chystaných premiérách. Některé regionální soubory však nemají na sociálních sítích ani svůj profil. Jak je to v dnešní době možné? Mladý divák potřebuje více zajímavých informací, aby se chytil na imaginární baletní udičku.

Navazování kontaktu baletního souboru s diváky je zásadní – může si tak své publikum vychovat, aniž by musel hlouběji sáhnout do svého rozpočtu. Škoda, že se to u některých souborů neděje. Je to velký „lovný revír“ s nevyužitým potenciálem. Každý baletní laik ocení, když se dozví, co se děje za oponou. Začne se na představení více těšit, užívá si nuance jednotlivých alternací a stane se věrným fanouškem „svého“ souboru.

Další sloupky si můžete přečíst ZDE. 

Témata článku

BaletBalet nás bavídiváciDivadlo F.X.Šaldy LiberecDivadlo J.K.Tyla PlzeňNárodní divadlo BrnoNárodní divadlo moravskoslezkéNárodní divadlo Praha

Tanec