O rozevírajících se nůžkách

Roman Vašek. Foto: archiv.

Roman Vašek. Foto: archiv.

Autor: Roman Vašek

Když se objeví reportáž o baletu v hlavní zpravodajské relaci České televize, je to malý zázrak. Nedávno se v Událostech věnovali obnovené premiéře Labutího jezera v Brně. Hlavním sdělením reportáže bylo pořízení nové velkorysé výpravy za pět a půl milionu korun. Mimo jiné se vyrobilo 260 nových kostýmů, na nichž dva roky pracovalo třicet lidí. To jsou opravdu úctyhodné parametry hodné velké reprezentativní scény. Co ale vypovídají o běžné praxi v českých baletních souborech?

Brněnské Národní divadlo se netají přáním, aby se na jeho provozu stát podílel v mnohem větší míře. Objevily se dokonce úvahy, že by namísto města mohl být stát přímo zřizovatelem. Brněnské třísouborové divadlo se chce prostě přiblížit k postavení nesrovnatelně lépe dotovaného pražského Národního divadla. Věru není toho málo, co se mu v posledních letech podařilo a v čem pražskému jmenovci směle konkuruje – od kvalitního vzmachu především v operním repertoáru až po pořádání prestižních festivalů. Exkluzivními parametry výpravy Labutího jezera se může poměřovat nejen s pražskou, ale i s jinými významnými evropskými scénami. Jenže…

Realita ostatních českých baletních souborů je diametrálně odlišná. Dva roky pracovat na výpravě a zaplatit za ni pět a půl milionu? To musí kolegům v malých a středně velkých souborech znít jako sci-fi. V Ostravě přijdou scéna a kostýmy výpravného baletu, byť v mnohem skromnějším obsazení, asi tak na desetinu. V Ústí nad Labem je to, odhaduji, rozpočet minimálně na deset kompletních baletních premiér. A to už je na pováženou, zda v tak skromných podmínkách má kvalitní umění ještě šanci. Ústecké premiéry posledních let, kterým často „čouhá sláma z bot“, dávají bohužel pádné odpovědi. Pracuje se tu hlavně s místními zdroji, fundusem, tou nejjednodušší dekorací. 

Zatímco někde se nakukuje do Evropy, jinde to nemá daleko k amatérskému umění, tedy kumštu dělanému snad jen z lásky. V ekonomickém zázemí se mezi největšími baletními soubory a těmi ostatními nebezpečně rozevírají nůžky.

Další sloupky si můžete přečíst ZDE.

 

Témata článku

BaletNárodní divadlo BrnoNárodní divadlo moravskoslezkéNárodní divadlo PrahaSeveročeské divadlo Ústí nad Labem

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

květen 2019

Po Út St Čt So Ne
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: