Reakce na sloupek Léčba diagnózy českého tance

Jaroslav Slavický. Zdroj Taneční konzervatoř hl. m. Prahy.

Jaroslav Slavický. Zdroj Taneční konzervatoř hl. m. Prahy.

Tak jsem si zase přečetl názor o vzdělání na konzervatořích. Musím znovu opakovat, že z těch „za zdmi školy uvězněných a jedinou doktrínou a názory místních pedagogů vybavených studentů“ vyrostli osobnosti českého, československého, evropského i světového tance. Seznam absolventů naší školy jsem již uvedl v článku Střed zájmu, nebo střet zájmů? zveřejněném na TA (zde) i webu Bohemia Baletu.

Konzervatorním vzděláním prošli např. Pavel Šmok, Jiří Kylián, Zdeněk Prokeš, Libor Vaculík, z těch mladších Jiří a Otto Bubeníčkovi, Viktor Konvalinka, David Stránský, Tomáš Rychetský, Štěpán Pechar, Ondřej Vinklát, Martin Dvořák, Marek Svobodník aj. A aby to bylo genderově vyvážené tak také Ivanka Kubicová, Alena Drapalíková, Kateřina Dedková, Sylva Nečasová-Šafková, Barbora Krýslová-Grainer, Alena Pešková, Lucie Holánková, Hana Polanská, Miřenka Čechová, Lenka Vágnerová a mnoho dalších. Tak o čem je řeč? Konzervatoře vychovávají, také jsem o tom již psal, především interprety, kteří jsou schopni vyrovnat se s choreografiemi od Petipy, Bournonvilla přes Balanchina, Cranka, Ashtona až po Forsytha, Kyliána, Naharina, Bignozettiho, Godaniho, Zusky, Vaculíka aj. Jak napovídá výše uvedený seznam, mnozí z nich se také stali významnými tvůrci spoluvytvářející obraz současného tanečního dění.

Kromě praktických odborných a všeobecně vzdělávacích předmětů mají studenti na konzervatořích dějiny tance a baletu, dějiny výtvarného umění, hudební výchovu, náslech a rozbor baletů, historicko-estetický seminář, metodiku a vyučovací praxi hlavního oboru, které jsou vyučovány v rozsahu středního a vyššího odborného vzdělávání. Máme se snad scházet a vést se studenty pseudofilozofické debaty o tom, jak bychom tančili, kdybychom to uměli? 

Jak píše v diskuzi pod dotčeným textem Hana Polanská, výchova odborníků by měla být úkolem především HAMU. Z které jiné instituce by měli vycházet pedagogičtí a vědečtí odborníci zaměření na výzkum, ale i na praxi (produkce a institucionální zastřešení nebo hledání alternativních možností, kritické reflexe oboru, pořádání debat atd.) a kvalitně vzdělaní choreografové a teoretici choreografie? Jak má k tomu ale docházet, když neexistuje distanční studium, a tak jsou přijímáni k vysokoškolskému studiu i lidé, jimž chybí ve velké míře střední odborné vzdělání i praxe, v podstatě amatéři, kteří získávají vysokoškolský diplom bez znalostí potřeb profese a bez zkušeností, které se pouhou teorií nahradit nedají. Těch několik konzervatoristů, kteří na HAMU studují, tak činí na úkor profesionální taneční praxe, pro kterou byli na TK připravováni. Opět situace, kterou nelze nazvat standardní.

Pokud vím, autorky aktuálně kritizující systém vzdělávání nikdy na taneční konzervatoři nebyly, neznají rozsah a náplň studia. Tak, prosím, nepište o tom, co neznáte! Vypadá to mnohdy, že si „nevidíte do úst“. Pokud budete mít zájem, srdečně vás k návštěvě školy zvu. Přijďte prožít jeden dva dny, případně i celý týden se studentem školy, abyste viděly, jak výuka vypadá a co všechno musejí studenti zvládat. 

 

Další sloupky si můžete přečíst ZDE. 

Témata článku

HAMUTaneční konzervatoř hl. m. Prahyvzdělávání

Tanec

pokračování

vložil Jaroslav Slavický

IP: 94.230.152.11
Reaguje na:
.pokračování- Čekal bych takový respekt také od těch, kteří o práci tvůrců i interpretů píší. Bohužel, mnohdy se setkáváme spíše s "dojmologiemi", než obecně platnými zásadami uplatňovanými v tvůrčí či interpretační činnosti. Každý má právo na vlastní názor, ne vše se mu musí líbit, je ale třeba najít formu a způsob, jak to sdělit. Má- li kritika pomáhat a mít pozitivní dopad, je třeba takou formu najít a naučit se jí používat. Opět musím napsat bohužel, s pokorou a empatií k práci těch, kteří něco vytvářejí se setkávám jen velmi zřídka. Vím, že se velmi zasazujete o akreditace distančního studia a držím Vám palce. Je neskutečné, že realizovat to, co tady již bylo, trvá neuvěřitelných 30 let! Myslím, že masovou podporu snaze o zavedení tohoto typu studia najdete napříč tanečním spektrem. Škoda, že se tato podpora nevyprovokovala již dříve. S přátelským pozdravem J. Slavický
+3 0 ! Odpovědět

Reakce na sloupek léčba diagnózy českého tance

vložil Jaroslav Slavický

IP: 94.230.152.11
Reaguje na:
Vážená a milá Lucie! Reagoval jsem na to, co jsem si přečetl. Nebo se tam snad nepsalo o konzervatořích a jejích absolventech? Je to stále dokola. Útoky jsem zažil již v září minulého roku na konferenci Střed zájmu- reakce je také na webu TA. Pravděpodobně nejsem sám, píšete, že máte více ohlasů od pedagogů. Co se týká absolventů konzervatoří studujících na HAMU, je pravda, že neznám vyjádření v %. Vím jen, že několik našich absolventů tam studuje. Ale jak píši v reakci, je to na úkor profesionální praxe, na kterou byli připravováni a ani to není v pořádku. I jim bude profesionální praxe chybět. Ta se nedá totiž ničím nahradit a je pro další činnost, ať pedagogickou, repetitorskou či publicistickou nezbytná. Vůbec se nedomnívám, že pouze absolventi konzervatoří jsou profesionálové. Znám samozřejmě řadu výborných tanečníků, kteří neprošli konzervatorním vzděláním, ale nahradili ho výraznou praxí v určité taneční oblasti. Mám velký respekt k práci těch, kteří "nosí kůži na trh"!
+3 0 ! Odpovědět

Podpora a respekt bez předsudků

vložil Lucie Hayashi

IP: 89.176.207.190
Reaguje na:
... pokračování:
A právě respekt k sobě navzájem, nehledě na druh školství, kterým prošli, je to, co musíme studenty na HAMU často učit. Opravdu se stává, že někteří uchazeči neznají dění v jiném než vlastním regionu či žánru, a tato neznalost pak mnohdy vede ke zbytečnému přehlížení druhých. Přitom se mohou od sebe tolik naučit.
Ohledně dálkového studia - již jsem Vám dříve psala, že se akreditace připravuje a doufáme v brzké otevření (2020!). Opravdu to není tak, že by si nikdo na katedře neuvědomoval potřebnost této formy v oboru. Ale důvody, pro které se to v minulosti nedařilo a se kterými se potýkáme stále, jsou jinde – ve vedení HAMU. Bude ale jedině ku prospěchu, pokud nás taneční scéna jednotně a hlasitě v těchto politických aktivitách bez mylných předsudků podpoří – třeba na chystané konferenci a debatě Tanec v kulturní politice 3. 6., která se právě i z těchto důvodů odehraje na půdě HAMU. Budu se těšit na rozvinutí naší debaty v širším plénu. S úctou Vaše LH.
+3 0 ! Odpovědět

Kdo je profesionál a čísla versus domněnky

vložil Lucie Hayashi

IP: 89.176.207.190
Reaguje na:
Vážený pane Slavický,
děkuji za Vaši reakci. Je mi líto, pokud byl článek pochopen jako útok na nějakou konkrétní instituci nebo její absolventy – nebyl tak myšlen. Obhajob od konkrétních pedagogů, že „oni“ to dělají dobře a jejich studenti získávají vše, co potřebují, se mi sešlo více.
Můj názor vychází z vlastní zkušenosti, jednak z divadla, jednak z působení na HAMU. Hlásí se k nám studenti z Ostravy, Brna, Bratislavy, i všech čtyř(!) pražských konzervatoří, a ti tvoří dle statistik 90% studentů na HAMU. Není tedy pravda, jak opakovaně tvrdíte, že „jsou přijímáni k vš studiu lidé, jimž chybí ve velké míře střední odborné vzdělání i praxe, v podstatě amatéři, kteří získávají diplom bez znalostí potřeb profese a bez zkušeností, které se pouhou teorií nahradit nedají“. Zároveň si dovoluji vyslovit názor, že profesionál není pouze absolvent konzervatoře, a označit respektované umělce např. současného tance, kteří neprošli konzervatoří, za amatéry, je nedůstojné.
+3 -1 ! Odpovědět

HAMU

vložil Studium hamz

IP: 178.255.168.46
Reaguje na:
Bohužel musím jen souhlasit, X % studentů Hamu, kteří sami budou jednou baletními mistry, tak ani nestalo na jevišti, popřípadě ani nestudovalo konzervatoř. Dálkové studium připravilo o studium na Hamu již mnoho lidí, jelikož nemohli skrze profesionální angažmá denně docházet. Je celkem smutné že chráníme ty, kteří kolikrát nemají ani dostačující kvality na to učit a odepíráme to těm, kteří by chtěli, ale jsou stále v angažmá. A bohužel lidé nebudou respektovat někoho, kdo v životě půlku toho, co učí ani sám neudělal. Nedej bůh se nebavím o estetické stránce, kdy doopravdy pár lidí nevypadá na to, ani že by mělo (mohlo) tancovat. Kritika je dobrá, pokud je konstruktivní, ale toto už je jen polemizovaní a kor lidí, kteří jsou vystudovaní teoretici... Pardon, ale ten kdo netančil, nemůže učit tanec.
+7 0 ! Odpovědět

Zobrazit další komentáře 5

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

srpen 2019

Po Út St Čt So Ne
29
30
31
1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

SOUVISEJÍCÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: