Vstup jen pro vyvolené

Jestliže na české taneční scéně poslední dobou velmi silně rezonují četné výměny názorů na nejrůznějších serverech včetně TA, taneční publicisté a kritici se nenudí ani mimo ně. Jak se ukazuje, k nenápadnému, skrytému vymezení vůči jejich kritickým názorům dochází i mimo veřejně dostupná média a vypadá to, že zastávat odborně podložené, leč ne vždy souhlasné postoje, bude vyžadovat stále větší odvahu a bude mít i své následky.

Lucie Dercsényiová. Foto: Barbora Škrobáková.

Lucie Dercsényiová. Foto: Barbora Škrobáková.

Národní divadlo Brno totiž požaduje vstup pro některé novináře za plnou cenu, když se zredukoval premiérový protokol a zařazeni do něho byli jen „vyvolení“. Jen oni mají privilegium vstoupit do divadla za symbolické vstupné.  

Je třeba podotknout, že na nové produkce novináři nemíří zbůhdarma, ale jejich úkolem je představení kriticky reflektovat. Nic naplat, je to zkrátka jejich práce. Mnohé soudy přirozeně vyvolávají rozličné reakce. Nicméně pokud přiznáváme pluralitu myšlenkových pochodů v rámci distingovaně vyslovené kritiky ctící pravidla novinářské etiky, není důvod dělat personální selekci a vymezovat se vůči těm, jejichž texty popouzejí. Inu, jak napsala jedna divadelní kritička: „Přijmout kritiku je součást talentu.“

Nasnadě je pak otázka, co bylo kritériem pro výběr VIP person, novinářů, kteří mají vstup na premiéry dotčeného divadla zaručen. Ti zbývající nechť si poradí. 

Přiznejme si, že takovéto zavádění nových móresů podezřele zavání cenzurou a nevěstí nic dobrého… Cenzura do toliko proklamovaného volání po názorových výměnách mezi umělci, kritiky a diváky, ať jsou jakkoli bolestné, do demokracie opravdu nepatří.

 

Další sloupky si můžete přečíst ZDE.

Témata článku

Národní divadlo Brno

Tanec

Tak dlouho se chodí...

vložil Adéla Svobodníková

IP: 89.24.209.171
Reaguje na:
Je osvěžující vidět, že se nějaká kulturní instituce konečně rozhodla jasně vymezit vůči mnohdy velmi nevybíravému způsobu, jakým se kritika vyjadřuje k uváděným inscenacím, a bojovat proti tomu v podstatě jediným účinným prostředkem, kterým vládne: tedy zavřením svých dveří. Protože, co si budeme povídat, pokud už někdo sebere odvahu a rozhodne se bránit se na půdě vaší platformy, například v komentáři pod danou recenzí, zaútočíte na něj jako hejno harpyjí, viz. recenze Zuzany Rafajové na brněnskou inscenaci Bajadéry a vaše reakce na komentáře pana Slavického. Je zábavné, jak své, často až urážlivé výroky, vytrvale bráníte právem na subjektivní názor, a nyní tu hořekujete nad tím, že se někdo rozhodne stejně subjektivně si zvolit, čí subjektivní názor hodlá podpořit prostřednictvím udělení akreditace.
Vypadá to, že když si dovolí vyjádřit nesouhlasný postoj někdo "na druhé straně", hned tasíte zbraně typu "cenzura" a potlačování "odborně podložených postojů". Ale prozraďte mi: z jakého odborného podložení vychází například závěr Vaší cynicky laděné recenze na choreografii Hany Polanské Turečkové - Mysterium času, uvedené na TA 10.1. 2017, kde píšete: "Dočkali jsme se kýženého konce. Pokus Turečkové „o sdělení nesdělitelného“ je dosti nestravitelný a při pohledu na něj jsem propadla pochybnostem o jeho (ne)smyslu..." když jiná recenze na danou inscenaci, tentokrát z pera Martiny Doležalové, uveřejněná 19.12.2016 na serveru nenudtese.cz uvádí, že "Hloubka, autenticita a katarzní vyznění představení s názvem Mysterium času, jeho postupná gradace od plynutí a zběsilosti času vedoucí k osvobozujícímu, smířlivému klimaxu nového zrození činí z tohoto moderního baletu dílo nezapomenutelné a navýsost progresivní."...Čert, aby se v tom vyznal, nemyslíte?
Upřímně doufám, že se k podobnému kroku jako NDB časem odhodlají i další kulturní domy, ostatně nikdo tím nikomu nebrání představení navštívit, že? Uvolněná místa by se tak mohla poskytnout například znevýhodněným rodinám, které si většinou o návštěvě divadla mohou leda nechat zdát. Jejich "subjektivní názor" by pak byl v konečném důsledku možná i přínosnější.
+12 -14 ! Odpovědět

Zobrazit další komentáře 1

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

červenec 2020

Po Út St Čt So Ne
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1 2
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: