…když kýč tančí

Přečetl jsem příspěvek Kláry Huvarové o tanci v médiích hladce skoro do konce. Zarazily mě až řádky o pořadu StarDance, který prý tanci dělá dobrou službu, když jej prezentuje jako „mnohotvárnou pohybovou aktivitu, výrazový prostředek, uměleckou formu, úctyhodnou podívanou i zábavu dostupnou komukoliv“. Souhlasím, že rozsáhlejší mediální pokrytí by tanci neuškodilo, s přínosem podobných pořadů bych ale byl opatrnější.

Filip Staněk. Foto: Petr Kurečka.

Filip Staněk. Foto: Petr Kurečka.

Nemám nic proti konzumní zábavě, dokud se pokrytecky netváří vznešeně. Oblíbený pořad, který v Česku modeluje obecnou představu tance, je v jádru reality show: sledujeme tzv. celebrity, kterak se v přímém přenosu pachtí po boku profesionálních tanečníků. Ti se rekrutují ze světa sportovního tance: formát soutěže lépe odpovídá dopaminovým nárokům mozku. Aby se rozpaky tváří v tvář tanci minimalizovaly, porotci, moderátoři a návodná hudba nám poradí, co si myslet. Zájem pořadu – a je to v pořádku, kdyby se všichni netvářili tak slavnostně – neleží v kulturní osvětě, ale v oslovení co nejširšího publika. Jeho vkus nemůže tříbit, neboť mu již vychází podbízivě vstříc.

Instantní výstupy chtějí vzbudit v krátkém čase silné, hlavně ale jednoznačné emoce. Proto se používá grandiózních efektů, proto jsou diváci ve studiu vybízeni, aby bouřlivě tleskali. Umberto Eco popisuje kýč jako prostředek, který uměleckost a estetičnost jen předstírá: „Kýč coby lehce stravitelný Ersatz (náhražka) umění se logicky nabízí jako ideální strava pro lenivé publikum, které by rádo přilnulo k ideálům krásy a samo sebe přesvědčilo, že jich užívá, aniž by marnilo energii v nějakých nesnázích.“ (Stylistika kýče. In: Skeptikové a těšitelé, Argo, 2006) Soutěž potom dává divákovi pocit, že sleduje něco hodnotného, zatímco mu vnucuje jako velkolepé emoce, které takové ve skutečnosti nejsou. Představa, že se touto cestou společnost přiměje, aby konečně docenila tanec a naklusala do divadla, je dle mého stejně naivní jako představa, že nás četba bulváru přivede ke knihám a poezii.

Jde-li nám o kulturní apel, nevím, jestli je přišpendlení diváka k obrazovce nejlepším krokem. Chceme-li probudit jeho cit pro tanec, nejsem si jistý, jestli jej estrádní forma spíš neotupuje. Tanec dovede svou ambivalentností dráždit. Mainstreamová média jakýkoli jeho interpretační potenciál redukují na srozumitelnou zábavu; nemohou naši perspektivu nijak obohatit, natož vychýlit, protože nás potřebují utvrdit v té stávající. Dokud jsme si této hry vědomi, v pořádku. Prezentuje-li se ale bižuterie s tím, že je to zlato, nemůžeme se divit, že nikdo nepozná rozdíl.

Témata článku

Tanec

-

vložil Kata Zagorski

IP: 85.216.156.215
Reaguje na:
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký boh, ktorému treba preukazovať službu. Umelecké dielo je v podstate zázrak a môže sa objaviť v hociktorom druhu či formáte. Alebo aj neobjaviť.
+8 0 ! Odpovědět

Re: Nemíchejme jablka s hruškami

vložil Filip Staněk

IP: 109.81.82.229
Reaguje na: Nemíchejme jablka s hruškami
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál diskutovat. Mám ale pocit, že ses s odkazem na mě vyhranil i vůči myšlenkám, které jsem ve svém sloupku nijak neprosazovala.

Souhlasím s tím, že StarDance je zábavný formát cílící na masové publikum a show soustředící se na sportovní tanec. A v těchto mantinelech je třeba pořad vnímat – až poté podle mého můžeme ocenit snahu v primetimu prezentovat i současný tanec, nový cirkus a vzdušnou akrobacii, breakdance nebo swing a další taneční směry, které se v poslední řadě Stardance opravdu objevily.

Bavíme-li se tedy o mediální expozici tance v médiích, stojím si za tím, že nám StarDance dělá dobrou službu. Pro mě osobně je totiž tanec široký pojem zahrnující celé spektrum pohybu – a to včetně deseti sportovních tanců, které mohou na některé působit afektovaně či estrádně. Přesto bych si je nedovolila prezentovat jako umělecky méněcenné (a už vůbec ne vzhledem k tomu, kolik jsem jim ve svém životě věnovala času). Ač se totiž pořád bavíme o tanci, porovnávali bychom jablka s hruškami. Nejde přeci o vyprodání divadel díky zážitku z jedné procítěné rumby v televizi. Jde o zaujetí cílového publika a využití přesahu za hranice společenského tance, který tento televizní pořad může mít. Věřím, že i soubor 420PEOPLE, se kterým spolupracuješ ty i štáb StarDance, z toho profituje a přeju mu to.

Díky také za inspiraci k napsání dalšího úhlu pohledu!
Ahoj Klári,

také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si totiž, že je tomu přesně naopak a v glose jsem se pokusil nastínit, proč se tak domnívám.

Že je Star Dance reality show a kýč, na tom se zjevně s mnoha lidmi shodneme. Proč ani reality show ani kýč podle mého tanci a jeho vnímání neprospívají, je na delší analýzu, ale ve zkratce bych to shrnul tak, že obojí mají podle mě opačný účinek, ale i záměr, než o jaký usiluje jakékoli poctivé (autentické, chceš-li) umění.

To ale není můj hlavní argument. Ten spočívá v tom, že se pořad prezentuje jako kultivovaná zábava prostředkující kvalitní taneční obsah, v čemž vidím lživou masku a nefér komunikaci směrem k veřejnosti. I tento bod by si zasloužil důslednější argumentaci, ve zkratce ale nekritizuji primárně zábavné pořady, jako falešné pozlátko konkrétně tohoto jednoho.

I pro mě je tanec široký pojem a přestože nejsem příznivcem tanečních sportů, není mým záměrem vyzdvihovat nějakou formu tance nad jiné. Ano, v hlavní roli Star Dance je sice tanec, to ale ještě neznamená, že jej pořad nedegraduje. Pokud mohu použít svou oblíbenou analogii tance jako jazyka, to, že hlavním prostředkem bulvárních webů nebo twitteru apod. je text, nezaručuje, že jazyku tyto platformy radikálně neškodí. Tanec je pouhý prostředek, je možné jej kultivovat, zkoumat, estetizovat jeho formu, stejně jako jazyk je otevřen jakémukoli použití, ale právě toto otevření umožňuje také jeho vulgarizaci a znásilnění k jakýmkoli účelům.

Je zřejmé, že tvůj text je motivován dobrými úmysly. Věřím však, že úkolem umělce i přemýšlivého člověka je nehladit společnost po srsti, ale podrobit její pohodlný a mnohdy pokrytecký konformismus pozornému pohledu. A protože bych se rád řadil k oběma kategoriím, nekladu si otázku, jak tanec za každou cenu procpat do médií, ale spíš jak vytvářet a praktikovat tanec, který by za prezentaci stál.



+4 -11 ! Odpovědět

Nemíchejme jablka s hruškami

vložil Klára Huvarová

IP: 144.64.175.92
Reaguje na:
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál diskutovat. Mám ale pocit, že ses s odkazem na mě vyhranil i vůči myšlenkám, které jsem ve svém sloupku nijak neprosazovala.

Souhlasím s tím, že StarDance je zábavný formát cílící na masové publikum a show soustředící se na sportovní tanec. A v těchto mantinelech je třeba pořad vnímat – až poté podle mého můžeme ocenit snahu v primetimu prezentovat i současný tanec, nový cirkus a vzdušnou akrobacii, breakdance nebo swing a další taneční směry, které se v poslední řadě Stardance opravdu objevily.

Bavíme-li se tedy o mediální expozici tance v médiích, stojím si za tím, že nám StarDance dělá dobrou službu. Pro mě osobně je totiž tanec široký pojem zahrnující celé spektrum pohybu – a to včetně deseti sportovních tanců, které mohou na některé působit afektovaně či estrádně. Přesto bych si je nedovolila prezentovat jako umělecky méněcenné (a už vůbec ne vzhledem k tomu, kolik jsem jim ve svém životě věnovala času). Ač se totiž pořád bavíme o tanci, porovnávali bychom jablka s hruškami. Nejde přeci o vyprodání divadel díky zážitku z jedné procítěné rumby v televizi. Jde o zaujetí cílového publika a využití přesahu za hranice společenského tance, který tento televizní pořad může mít. Věřím, že i soubor 420PEOPLE, se kterým spolupracuješ ty i štáb StarDance, z toho profituje a přeju mu to.

Díky také za inspiraci k napsání dalšího úhlu pohledu!
+19 -1 ! Odpovědět

Zobrazit další komentáře 3

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

SOUVISEJÍCÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: