Česká taneční platforma: Rozhovor s Janou Vránou
rozhovory
Nenavazuje na nic záměrně, ale samozřejmě že se tam odráží mé zkušenosti z předchozí práce i spolupráce. Navazuje na sóla, kterým jsme se věnovala v minulosti a nová je v tom, že je to první autorský celovečerní pokus. Sfinga vychází ze zkušenosti 12ti hodinového tanečního „maratonu“, experimentu pořádaného skupinou Kyklos Galaktikos. Jak tato zkušenost ovlivnila vaše vnímání pohybu, těla a prostoru? Zkuste popsat tento zážitek.
K Sfinze mě 12ti hodinový tanec inspiroval stejně jako mnoho jiných zážitků z mého života, ale ovlivnění určitě proběhlo a to na všech rovinách mé existence. Nejkrásnější zážitek bylo zjištění, že v určitém bodě vyčerpanosti mentální i tělesné se člověk dostane do světa, kde neexistují hranice, kde vládne tzv. podzemní proud, který člověka táhne bez zřetelných výkyvů po spirále směrem vzhůru. Po osmé hodině se otevřely obzory, které jsem neznala. Nepatřila tam únava, strach, obava, myšlenka…Byla tam pouze přítomnost. Jak byste charakterizovala vlastní taneční a choreografickou práci? Co vás inspiruje?
Inspiruje mě absolutně všechno, tanec je všude. Je pro vás důležitá při tanci/v choreografii hudební složka?
Ano je, ale za hudbu považuji i ticho. Kromě studia Duncan Centra jste absolvovala také roční stáž v Barceloně. Jaký byl umělecký přinos této stáže? Aplikovala jste jej ve své tvorbě?
Přínos Barcelony byl, že jsem tam potkala důležité lidi, viděla krásná místa a zažila neuvěřitelné zážitky. Určitě jsem to všechno, at´ už vědomě nebo nevědomě zpracovala a zatančila. Proč jste se rozhodla ke studiu na ETF UK a čím vás obohatilo toto studium?
V té době jsme měla období, kdy jsem potřebovala vstřebávat informace, proto jsem se rozhodla studovat. Teologie mě začala hodně zajímat, ale přestal mi vyhovovat způsob výkladu. Proto jsem nakonec se studiem skončila, ale přínosné to bylo hodně. Nejvíce mě bavily staré jazyky, které mi dávaly možnost překládat texty v originále. Jana Vrána Absolvovala v roce 2008 tanečně - divadelní tvorbu na konzervatoři Duncan Centre v Praze. V rámci studia byla oceněna na mezinárodní choreografické soutěži „Cena Jarmily Jeřábkové“ a absolvovala stáž na Institut del Theatre v Barceloně. Důraz klade na vlastní tvorbu (Katharze 2004, Včely 2006, Magnet 2009, Sfinga 2011), kde zkoumá rozmanité podoby tanečně - divadelního projevu a zážitky každodenní tělesnosti. Dále pracuje jako taneční interpret a pohybový model pro další média, jako je fotografie, film, fashion show nebo instalace různého druhu. Spolupracuje jako spolutvůrce např. s choreografkou Angelou Lamprianidou, se světelným scénografem Richardem Loskotem, s umělcem Janem C. Löblem, s choreografem Palem Kršiakem, se šperkařkou Danou Bezděkovou, s módní návrhářkou Petrou Ptáčkovou, s improvizátorem Martinem Zbrožkem. Interpretačně se podílela na desítkách inscenacích např. u Kateřiny Stupecké (Sunyata – Cena Sazky 2010), u bratrů Formanů (Kráska a zvíře, Rusalka) a Roberta Wilsona (Káťa Kabanová) v Národním divadle. V současné době se věnuje taneční výchově malých dětí. Foto: Richard Loskot
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?