Festival TANEC PRAHA představil ve svém třetím týdnu dvě osobnosti současné evropské choreografie: Belgičana Jana Martense a Irku Oonu Doherty.
Petra Dotlačilová
MgA. Petra Dotlačilová, PhD., PhD.
Absolvovala Italianistiku na Filozofické fakultě UK a studia Taneční vědy Akademii múzických umění, kde v září 2016 získala doktorát. V letech 2015-2017 pracovala na výzkumném projektu „Ritual design for the ballet stage“ na Univerzitě v Lipsku. Mezi lety 2015-2020 absolvovala doktorské studium na Univerzitě ve Stockholmu, kde spolupracuje na projektu „Performing Premodernity“, kombinujícím akademický a umělecký výzkum opery a divadla pozdního 18. století, a které zakončila disertační prací Costume in the Time of Reforms: Louis-René Boquet Designing Eighteenth-Century Ballet and Opera (September 2020). Zabývá se historií a teorií tance a baletu v Evropě, výzkumem divadelního kostýmu a překlady z francouzštiny a italštiny. Pravidelně se účastní odborných konferencí jako IFTR, Oxford Dance Symposium, European Association for Dance History, Early Dance Circle aj. a publikuje v odborných periodikách.
Vedle badatelské práce se věnuje kritické reflexi baletu, současného tance a nového cirkusu, mimo portál Taneční aktuality publikovala též v časopisech Svět a divadlo, Živá hudba, Hudební rozhledy, Tanec (SK), Dansportalen (SE) aj.
Texty autora
Je sousedova tráva vždy zelenější?
Když jsem četla sloupek svého kolegy Josefa Bartoše z minulého týdne, vzpomněla jsem si na ten (typicky český?) fenomén, a to vzhlížení ke všemu zahraničnímu, nejlépe západnímu.
Nuye – O znovunalézání lidského kontaktu nejen v šapitó
Dalším velkým lákadlem letošního festivalu Letní Letná se stala španělská Compañía de Circo „eia“. Tento „lidský cirkus“, jak si také říká, existuje již deset let a jeho hlavní misí je tematizovat ve své tvorbě mezilidské vztahy a lidskost obecně.
Terces – V laboratoři novocirkusového konstruktéra
Po roce se opět scházíme v Letenských sadech, abychom zažili jedinečnou atmosféru novocirkusového festivalu Letní Letná.
Vidět tanec v přírodě
Končí nám divadelní sezóna, která se během posledních pár měsíců stihla vrátit do „normálu“. Za tu dobu jsme proseděli v divadlech a různých alternativních prostorách mnoho premiér a festivalů.
Česká taneční platforma je evropská
Ve dnech 24. až 26. dubna 2022 proběhla v Praze Česká taneční platforma představující výběr z tvorby tuzemských tvůrců současného tance. Není to festival jako každý jiný. Výběr devíti děl, které se během tří dnů představí, provádí dramaturgická rada složená z kritiků, dramaturgů, teoretiků a festivalových ředitelek. Do výběru zasahují také mladí kritici (studenti uměnovědných oborů na VŠ z Česka a Slovenska) v rámci projektu Be SpectACTive! Vybírají přitom z děl přihlášených samotnými umělci. Letos jich bylo přes čtyřicet. Vybrané produkce jsou pak prezentované publiku složenému zejména z profesionálů tanečního umění z celé Evropy, ale i ze světa.
Nicolas Le Riche – Osobnost francouzského střihu
Francouzský tanečník Nicolas Le Riche (nar. 29. ledna 1972), bývalý sólista Ballet de l'Opéra national de Paris (baletu pařížské Opery), dnes slaví významné životní jubileum.
María de Buenos Aires – Smršť obrazů a slov
Tangová operita, scénická báseň, alegorie… Ať už nazveme dílo María de Buenos Aires jakkoliv, je jasné, že uchopit ho bude tvrdý oříšek. K tomuto odvážnému kroku se odhodlala Městská divadla pražská ve spolupráci s choreografkou Lenkou Vagnerovou...
Diskuze o taneční výchově na ZUŠ #3 – Zdraví, prevence a etika v tanci
Otázky zdraví v taneční výchově se staly jedním z hlavních témat Celostátní konference tanečních oborů ZUŠ pořádané 8. října na pražské HAMU ve spolupráci Umělecké rady ZUŠ, Národního pedagogického institutu, NIPOS Artama a Tanečních aktualit.
Slovenská taneční platforma – část druhá
V první části reflexe Slovenské taneční platformy, prezentované online ve dnech 26. až 28. května, jsem se soustředila na motiv interaktivity, který rezonoval v mnoha dílech. Ne všechna se ovšem zabývala průzkumem zapojení diváků fyzicky...
Slovenská taneční platforma – část první
První Slovenská taneční platforma v historii neměla štěstí. Po dvojitém odložení termínu se organizátoři nakonec rozhodli přece jen uspořádat ve dnech 26. až 28. května 2021 platformu on-line.
metaBALETKY – Jak je důležité promluvit
Možná jste měli pocit, že Baletek už bylo dost. Kniha choreografky a performerky Miřenky Čechové vzbudila bouřlivé diskuse ještě před svým vydáním, stačilo k tomu uveřejnění anotace a pár rozhovorů.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?