Mini rozhovor se španělskou choreografkou Roser López Espinosa

Mini rozhovor se španělskou choreografkou Roser López Espinosa

Mini rozhovor se španělskou choreografkou Roser López Espinosa

Autorka díla Miniatura (Evropská taneční laboratoř 1) Ve své choreografii pojednáváte o miniaturách. Jak se zrodil nápad na toto téma? Fascinuje mě kouzlo detailnosti, přesnost a pečlivá pozornost. Miniatury jsou mimořádně dobře vytvořené portréty a figury v malém měřítku, které přinášejí všechny tyto vlastnosti. Otevírají dveře do světa malých dimenzí a mám pocit, jako bych se do nich nořila a tvořila křehký svět, kde jsou důležité ty nejmenší věcičky, a přitom nezapomínala na smysl pro humor. Jsou malé věci a detaily důležité ve vašem vnímání světa?
Určitě ano. Detail je jedna z os mé choreografické práce, společně s fyzickou silou, riskováním, delikátností a fyzickou představivostí. A v inscenaci Miniatura jsem se rozhodla dát detailu hlavní roli, počínaje samotným názvem. Myslím si, že detaily a všechny ty malé věcičky, které vyžadují pozornost, jsou tím, co ve skutečnosti dává nakonec událostem smysl. Esenci všeho můžeme najít už v těch nejmenších částech.  Mohla byste vysvětlit téma manipulace, které se ve vaší choreografii také objevuje? Co pro vás manipulace znamená ?
Zaujal mě názor, že v dnešní době je všechno měnitelné. Dokonce i fotky se můžou měnit, což následně znamená, že se mohou měnit i vzpomínky. „Manipulování“ znamená něco pozměňovat a něco ovládat. Vycházejíc z této myšlenky uchopila jsem manipulaci velmi hravou formou a strukturovala představení jako manipulační nástroj se všemi elementy na jevišti: s pohybem, videem, hudbou a prostorem. Takže si hrajeme s tělem druhého člověka jako s objektem, pohybujeme s ním, měníme jeho pozice, rozhýbáváme ho jako mechanismus. Také si hrajeme s dimenzemi prostoru a s tělem pomocí videoprojekce v reálném čase. Hrajeme si s pohybem pomocí opakování a varírování; hrajeme si s hudbou, při čemž ji notu po notě dokonstruujeme. Dokonce manipulujeme s technickým vybavením, které máme na jevišti, saháme na kabely a tak dále. Máte nějakou zkušenost s českým publikem?
Ano, v roce 2007 jsem byla pozvána na Tanec Praha se sólem Ještěrčí kůže. České publikum bylo velmi přívětivé a blízké, cítila jsem se jako doma. Máte nějaké zkušenosti s českým současným tancem?
Ano, pracovala jsem na jevišti s Dorou Hoštovou, které si velmi vážím. Také znám skupinu Nanohach. Měla jsem to potěšení je pozvat na taneční festival v Barceloně, který jsem v roce 2006 řídila a všechny nás zaujal jejich rychlý a přesný tanec.

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 0x

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: