Mini rozhovor se španělskou choreografkou Roser López Espinosa


Autorka díla Miniatura (Evropská taneční laboratoř 1)

Ve své choreografii pojednáváte o miniaturách. Jak se zrodil nápad na toto téma?

Fascinuje mě kouzlo detailnosti, přesnost a pečlivá pozornost. Miniatury jsou mimořádně dobře vytvořené portréty a figury v malém měřítku, které přinášejí všechny tyto vlastnosti. Otevírají dveře do světa malých dimenzí a mám pocit, jako bych se do nich nořila a tvořila křehký svět, kde jsou důležité ty nejmenší věcičky, a přitom nezapomínala na smysl pro humor.

Jsou malé věci a detaily důležité ve vašem vnímání světa?
Určitě ano. Detail je jedna z os mé choreografické práce, společně s fyzickou silou, riskováním, delikátností a fyzickou představivostí. A v inscenaci Miniatura jsem se rozhodla dát detailu hlavní roli, počínaje samotným názvem. Myslím si, že detaily a všechny ty malé věcičky, které vyžadují pozornost, jsou tím, co ve skutečnosti dává nakonec událostem smysl. Esenci všeho můžeme najít už v těch nejmenších částech. 

Mohla byste vysvětlit téma manipulace, které se ve vaší choreografii také objevuje? Co pro vás manipulace znamená ?
Zaujal mě názor, že v dnešní době je všechno měnitelné. Dokonce i fotky se můžou měnit, což následně znamená, že se mohou měnit i vzpomínky. „Manipulování“ znamená něco pozměňovat a něco ovládat. Vycházejíc z této myšlenky uchopila jsem manipulaci velmi hravou formou a strukturovala představení jako manipulační nástroj se všemi elementy na jevišti: s pohybem, videem, hudbou a prostorem. Takže si hrajeme s tělem druhého člověka jako s objektem, pohybujeme s ním, měníme jeho pozice, rozhýbáváme ho jako mechanismus. Také si hrajeme s dimenzemi prostoru a s tělem pomocí videoprojekce v reálném čase. Hrajeme si s pohybem pomocí opakování a varírování; hrajeme si s hudbou, při čemž ji notu po notě dokonstruujeme. Dokonce manipulujeme s technickým vybavením, které máme na jevišti, saháme na kabely a tak dále.

Máte nějakou zkušenost s českým publikem?
Ano, v roce 2007 jsem byla pozvána na Tanec Praha se sólem Ještěrčí kůže. České publikum bylo velmi přívětivé a blízké, cítila jsem se jako doma.

Máte nějaké zkušenosti s českým současným tancem?
Ano, pracovala jsem na jevišti s Dorou Hoštovou, které si velmi vážím. Také znám skupinu Nanohach. Měla jsem to potěšení je pozvat na taneční festival v Barceloně, který jsem v roce 2006 řídila a všechny nás zaujal jejich rychlý a přesný tanec.

Autor: Jana Bitterová
 
 

Nahoru

Žádné komentáře

Přidat komentář

* - povinné pole

*
*

Nahoru

Taneční kalendář:

<<   >>
>>DIÁŘ NA CELÝ MĚSÍC<<
po ut st čt so ne
  •  

Tento den na pořadu:

  •  
 
*pro další akce vyberte den (měsíc) v kalendáři
Licence Creative Commons
Taneční aktuality.cz, jejímž autorem je Taneční aktuality o.p.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.tanecniaktuality.cz
Podpora a partnerství: