OPEN CALL: Workshopy Taneční kritika v evropském kontextu
Taneční aktuality vyhlašují otevřenou výzvu k účasti na workshopu pro umělecké kritiky a redaktory se zaměřením na tanec, nový cirkus a pohybové divadlo. Obsahová náplň seminářů se bude dotýkat jak otázek praktického výkonu profese, tak inovativních postupů v taneční kritice. Workshopy povedou zahraniční lektoři a proběhnou v rámci České taneční platformy 2023. Workshopy zakončí panelová diskuze s tvůrci a kritiky, která je určená široké veřejnosti.
Dva workshopy se uskuteční ve čtvrtek 30. března v Pražském kreativním centru na Staroměstském náměstí. První povede etablovaná kritička a editorka Emily May (GB/DE), která působí v odborných médiích napříč Evropou i Amerikou. Druhý pak publicistka a kulturní manažerka Lena Megyeri (HU). Trojlístek workshopů zakončí v pátek 31. března lektorka Anette Therese Pettersen (NO), divadelní a taneční kritička, která se mimo jiné zabývá procesy a politikou současné kritiky v praxi. Workshopy jsou účastníkům nabízeny zcela zdarma.
Panelová diskuse pro veřejnost Reflexe tanečního umění: dialog kritiků a umělců proběhne 1. dubna od 17 do 19 hodin v Unijazzu v rámci festivalu Česká taneční platforma. Do diskusního panelu budou kromě lektorů přizváni také umělci a další aktéři oboru.
Workshopy i diskuze proběhnou v anglickém jazyce, podmínkou pro účast na workshopech je sepsání jednoho kritického textu pro web www.tanecniaktuality.cz.
Počet účastníků workshopů je omezen, hlaste se do 14. března prostřednictvím Google formuláře: https://forms.gle/oYN6Xa5PEEfLbGsi8.
Účastníci workshopů dostanou zdarma akreditaci na ČTP 2023. Mimopražským účastníkům bude poskytnut příspěvek na dopravu a ubytování. Účast autorů z regionů vítáme.
HARMONOGRAM WORKSHOPU:
čtvrtek 30. 3. 2023 - 10.00 - 12.00
Lena Megyeri: Postavení a význam taneční kritiky a ohodnocení práce kritiků / Position and importance of dance criticism, appreciation/pricing of the critic's work
čtvrtek 30. 3. 2023 - 13.00 - 15.00
Emily May: Psaní v praxi: Jak sledovat taneční představení, když o něm píšeme, pořizování poznámek a jejich proměna v recenzi / Writing practices: How to watch a dance show when writing about it, taking notes and turning them into a review
pátek 31. 3. 2023 - 9.00 - 11.00
Anette Therese Pettersen: Zkoumání formátů kritiky, nové alternativní formáty, intimita kritika / Exploring formats for criticism, alternative new formats, critical intimacy.
Více informací o lektorech:
Emily May (GB/DE) je autorka a editorka. Narodila se v Británii, ale působí zejména v Berlíně. Specializuje se na tanec a performance. Je absolventkou Trinity Laban Conservatoire for Music and Dance a členkou taneční sekce U.K. Critics‘ Circle. Pravidelně přispívá do publikací v Evropě a Americe včetně Dance Magazine, Art Review, Frieze, The Stage, Flash Art, The Brooklyn Rail a Springback Magazine. V současné době působí jako redaktorka ve společnosti COLORSxSTUDIOS, kde založila a nadále řídí novou redakční platformu. Vedle psaní má Emily zkušenosti s pořádáním besed a panelových diskusí. Moderovala debaty na různých festivalech, např. Aerowaves, Springforward, Soundance Festival Berlin, Česká taneční platforma a další. Pravidelně se účastní panelových diskuzí zaměřených na psaní o tanci.
Lena Megyeri (HU) je publicistka a kulturní manažerka působící v Budapešti a Vídni. Více než deset let publikuje v oblasti tance v celé škále maďarských médií a také v Springback Magazine. V uplynulých šesti letech řídila vlastní divadelní prostor v Budapešti, v současné době pracuje jako nezávislá kulturní manažerka.
Anette Therese Pettersen (NO) je divadelní a taneční kritička, kurátorka, editorka a publicistka. V současné době studuje doktorské studium divadelní vědy na University of Agder. Vystudovala divadelní vědu na University of Oslo (MA) a píše pro Morgenbladet, Scenekunst.no, a Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. Pracovala jako produkční ve sféře performativního umění, dlouhodobě spolupracuje s choreografkou Henriette Pedersen. Je spoluzakladatelkou projektu Writingshop, který zkoumá procesy a politiku současné kritiky v praxi.
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury a Evropské unie prostřednictvím Národního plánu obnovy.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory -
La Dolce Vita – Bezdomovectví optikou růžových brýlí
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média