Letní Letná aneb Akrobati v šapitó
reportáže
Nejdříve to vypadá, že se bude jednat o přednášku o využívání pravé a levé hemisféry. Záhy je však jasné, že jde jen o stmelující prvek a průvodní slovo. Komický moderátor večera, obtloustlý pán v červeném smokingu sedící v červené pohovce, působil jako intelektuální nemotora, se nakonec předvedl jako famózní artista. S útlou tanečnicí předvedl několik okouzlujících figur akrobatického umění. Skoky, otočky, pády, salta, nic nezůstalo skryto. Každý z účinkujících si zde našel svůj prostor. Hadí žena se pohybovala výhradně nad hlavami všech ostatních, nezalekla se ani upevněné tyče, ani lana, ani železné konstrukce, která vytvářela střechu nad pódiem. Bílý samuraj se nejdřív zdál jako nevrlý a nepřizpůsobivý pán, který by nejraději všechny a všechno podřezal motorovou pilou. Ovšem jeho motivace byla zcela jiná, všechny ty symboly přinesly jeho skrytou dovednost: žonglování s puštěnými elektromotorovými pilkami! Nejzajímavější osobou však byl holohlavý muž s výraznou mimikou, který ovládá žonglérství na takové úrovni, že po většinu času ho vnímáte jako muže z jiné dimenze. Žonglováním rukama se jenom rozehřál, ale v tandemu s další kolegyní dokázal předvést chrlení pingpongových míčků z pusy do pusy! A to ještě vystřídal různé polohy v leže, sedě i ve stoje. Neuvěřitelné. Jeho kolegyně oděná do černého oblečku s krátkou sukýnkou v tomto nezůstala zahanbena. Vedle parádních žonglovacích kousků předvedla i akrobatickou sestavu na houpací hrazdě. Pod šapitó Cirkusu Cirkör se děly opravdu dech tající věci. Nedá mi to nezmínit ještě chůzi samuraje po střepinách, či házení nožů na točící se kolo „štěstí“, na kterém byla přivázána jedna odvážná divačka. To vše bylo zabaleno do poetiky starého cirkusu, již evokoval film, který se čas od času objevil na plátně za manéží. Švédský cirkus sklidil zasloužený standing ovation a diváci odcházeli s broukem v hlavě, jak je toto možné? Velké nadšení publika si užila také francouzská Compagnie XY s představením Le grand C. Akrobati předvedli divákům neskutečné možnosti jejich rovnováhy a vyrovnanosti. Za použití jen jednoho špalku dřeva a svých těl ukázali salta, skoky, pády, přemety, otočky a kdoví co ještě. Platformou pro ně vždy byla ramena nebo hlava toho člověka, který stál pod nimi. Neuvěřitelné pyramidy vytvořené jen z těl akrobatů se ve vteřinách proměňovaly a všichni doslova létali! Bylo jedno, jestli žena stojí na rameni muže nebo muž na ženě, všichni se vyznačovali ohromnou silou a ukázněností. Během představení ze všech umělců vyzařovala silná dynamika a pocit souznění. Každý hrál za sebe, ale všichni za všechny. Jako mušketýři na bitevním poli.
Přese všechny náročné výstupy a akrobatické kousky zvládli do tohoto představení Le grand C přenést i kus určité poetiky a sladěnosti s dechem, hudbou, partnerem, kostýmem.
Le grand C bylo jedním velkým sladěným silným zážitkem, jenž donutil diváky nadskakovat na židli úchvatem. Dalším hvězdným představením se stala závěsná akrobacie na laně nazvaná Foutaise – tedy doslova „blbost“ uměleckého souboru Des pieds perchés. Blbost to ale rozhodně nebyla. Naopak dvě sehrané performerky předvedly nejen svůj talent na laně, ale dokázaly, že umí vytvořit velmi vzdušnou a uvolněnou inscenaci, která má však jasný motiv, jenž se neúnavně rozvíjí a posouvá. Tím motivem, či inspirací je zde prachobyčejné lano. Lano, jako voda v konvičce, kterou se dá zalít květina, jako cesta, která mě někam vede, také jako obleček, nebo jen prostředek pro dětskou zábavnou hru „přebírání provázku z ruky do ruky“. Lano a jednotlivé aktivity s ním vyplňují volný čas této dvojice, která je v těchto chvílích dětsky šťastná, rozjívená, hravá a vynalézavá. V pravidelných intervalech však zvoní budík – čas převléknout se do montérek a začít pracovat – předvést své řemeslo se vším všudy, tedy vyšplhat do výšek a předvádět složité akrobatické figury. Skvěle se zde pracuje s výrazem. Je okamžitě jasné, co obě slečny „prudí“ a co jim naopak dělá velkou radost. Tedy Foutaise opravdu není žádná blbost, ale svěží, promyšlené a zábavné představení, které rozhodně do nabitého programu Letní Letné přineslo určitý šmrnc a šarm. Nezbývá než si počkat na další cirkusový nášup do příštího ročníku Letní Letné 2012. Co nám produkce tohoto festivalu nabídne příště, je ještě ve hvězdách, ale už teď je cítit ve vzduchu, že to bude něco pikantního, něco zábavného a něco ojedinělého.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média