Zrcadlení
reportáže
Mirka Eliášová, autorka projektu, staví už tradičně své choreografie na intenzivní tvůrčí spolupráci s interprety. Tentokrát volila tři rozdílné osobnosti s rozdílnými tanečními zkušenostmi, ale zároveň s velkou společnou touhou být opravdovou součástí díla, ne jen „figurkou na place“. Nutno podotknout, že to prospělo oběma stranám. Mirka Eliášová obohatila svůj choreografický slovník o nové výrazové prostředky (nebo možná spíš o ty zapomenuté). Novou polohu interpretace musela hledat i Andrea Lamešová. Po několika více abstraktních tanečních rolích za poslední dobu měla možnost uplatnit i konkrétnější formy jevištního vyjadřování. Dokonale se doplňovala se svou ženskou částí „alter ega“ Martinou Lacovou a rozložení pozornosti mezi obě tanečnice jí (ač to zní jako paradox) v jejím úkolu výrazně pomohlo. Martina Lacová, po množství studentských choreografií, ve kterých byla často až zneužívána, v Zrcadlení vykvetla v opravdovou tanečnici vyvinutou nejen po stránce technické, ale i výrazové. Trio, neboli odraz či obraz v zrcadle, doplňoval Jiří Lössl, čímž dal opět o sobě vědět jako tanečník-interpret v jiném než improvizovaném či autorském projektu. Jiří Lössl oplývá silným jevištním charisma, které se choreografce podařilo dokonale rozvinout, spolu s jeho zase o něco jiným pohybovým slovníkem, který osvěžil jinak standardní tanec v Ponci. Ovšem též v harmonii s osobnostmi tanečnic. Mirka Eliášová má velký cit pro jednoduchou krásu jednoduchých věcí. Ať je to čistota tanečního vyjadřování nebo výtvarné řešení scény. O to více však vynikají drobné dramaturgické rezervy. Je to past, kterou tento typ symbolicky abstraktních představení na choreografy klade. Zvlášť pokud interpreti díky své šikovnosti nebo únavě mírně zpohodlní na to, aby udrželi risk jako základní faktor napětí a z něj vyplývající dynamiku představení.
I takové bylo Zrcadlení. S hudbou Jiřího Jakla, která podtrhla zajímavé okamžiky a nechala více emocí v tanci než v notách a zvuku, doplněné světelným designem Vladimíra Buriana, se tak vytvořilo nahlížení za možnosti, která nám dávají naše těžká i lehká rozhodnutí. Premiéře předcházel krátký film též z choreografického pera Mirky Eliášové a v režii Havla Parkána, ve kterém se v kontextu večera vtipně objevily obě tanečnice Martina Lacová i Andrea Lamešová. Druhá jmenovaná byla i interpretkou spolu s Lotte Nouwkens v Knihovně, první choreografii večera od Lenky Bartůňkové. Tato práce, zajímavá po světelné i taneční stránce, ovšem cestou z Duncan Centre, kde byla premiérována, někde něco potratila. A to jakoby cosi z napětí, které je tak specifické právě pro choreografie této autorky. Snad i to bylo důvodem, že pro diváka, který už toto dílo zná, působila Knihovna mírně zdlouhavě. Jako dramaturgický tah divadla Ponec to ale zas tak špatně nevyznělo. Psáno z obou uvedených večerů
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
VACULÍK Libor
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 5 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média