3 otázky pro... Zbyňka Matějů, skladatele nového českého baletu Čarodějův učeň
rozhovory
Vašim nejnovějším dílem je hudba k baletu Čarodějův učeň. Jak toto taneční představení vznikalo?
Já jsem původně uvažoval o pohádce. V té době Jan Kodet, Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský zpracovali libreto na motivy lužickosrbské legendy, které mě zaujalo. Tak došlo ke spolupráci, která trvala rok a půl. Průběžně jsme se setkávali a hledali nejlepší výsledný tvar. Jedná se o současný tanec a současnou hudbu.
Mezi tancem a hudbou tak vzniklo těsné sepětí, takže hudba, která je nositelkou emocí, podpořila v plné míře dramatičnost tanečního vyjádření. Záměru libretisty a choreografa jste podřídil i zvukomalbu hudebního aranžmá. Jaké nástroje jsou v orchestru zastoupeny?
Hraje živě patnáct nástrojů – smyčcový kvintet, klavír, celesta, dvě harfy, hoboj, trubka, klarinet, flétna, vibrafon a bicí. Zaznívá i nahrávka symfonického orchestru a dívčího sboru.
Je vám blízké téma Čarodějova učně, což je dílo zejména v první části zlověstné až hororové? Co vás motivuje při nacházení hudebních nápadů? Máte ve své tvorbě nějaký vzor?
Téma této lužickosrbské legendy je mi blízké podobně jako pohádky, které přinášejí určitou zápletku a dobrý konec. Inspirace bývá různá, v případě Čarodějova učně to byla legenda sama.
Jako každý mám určité vzory, nemusí to být jen vzory hudební, ale mám také vzory morální, kterých si hluboce vážím.
Zbyněk Matějů se narodil 1. května 1958 v Rychnově nad Kněžnou. Po studiích na gymnáziu v rodném městě odešel za hudbou do Prahy. Hudební kompozici studoval ve třídě Jindřicha Felda na pražské konzervatoři (1977-80) a na HAMU u Jiřího Pauera (1980-85). Studium završil na této škole aspiranturou v oboru hudební teorie. Ve svém vzdělávání pokračoval pak pod vedením Petra Ebena a Svatopluka Havelky. Složil četné komorní skladby, přesto se hlavním tvůrčím zájmem pro Zbyňka Matějů stala dramatická tvorba, hudba baletní, operní, scénická a filmová. V roce 1994 zvítězil v mezinárodní soutěži baletních hudeb Donauballett. Na základě tohoto úspěchu byl pozván ke spolupráci s choreografem Martinem Millerem v Netherlands Dans Theater (balet Tajný život). Dalším dílem byl celovečerní komorní balet Komboloi, po jehož uvedení následovaly objednávky od renomovaných souborů na balety Čaroděj z města Oz, IBBUR aneb Pražské mystérium, Zahrada a Kevel.
V roce 1997 vytvořil Zbyněk Matějů pro operní festival v Bayreuthu volnou adaptaci barokní opery Ezio J. A. Hasseho, která byla provedena při 250tém výročí otevření Markgräfliches Opernhaus. Pro Státní Operu Praha složil operní dílo Bylo nás pět a pro Národní divadlo operu Velký Gatsby (nebyly dosud uvedeny). Na svém kontě má také hudbu k řadě filmů a televizních pořadů, např. Romeo, Julie a tma, Vůně vanilky, Vyvraždění rodiny Greenů, Vše pro firmu, Operace Silver A, Lekce Faust, Maharal a další. Za svou uměleckou tvorbu obdržel četná ocenění doma i v zahraničí. V roce 1999 mu byla udělena cena UNESCO za dosavadní práci na poli hudebního divadla.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
VACULÍK Libor
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 5 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média