K sedmdesátinám Petra Vondrušky
rozhovory
Ovlivnila mne paní učitelka Helena Štěpánková, bývalá sólistka baletu ND, do jejíž taneční školy jsem nastoupil v desíti letech. Předávala žákům nejen taneční znalosti, ale i svou lásku, byla obětavá, pro své povolání žila. V hodinách spolupracovala jako korepetitorka sestra paní Štěpánkové, která korepetovala v baletu ND, takže lekce měly nejen vysokou pedagogickou úroveň, ale i úroveň hudební. Jako čtrnáctiletý jsem byl přijat na pražskou taneční konzervatoř, kde se do mých vzpomínek a do duše vepsal prof. Zdeněk Doležal, který vyučoval klasický tanec. Kam vedla vaše cesta po absolutoriu konzervatoře?
Nastoupil jsem prezenční vojenskou službu, kterou jsem převážně strávil jako tanečník v tehdejším Vojenském estrádním souboru. Zde jsem se sešel s řadou mladých herců, např. P. Čepkem, J. Zahájským, J. Kodetem, L. Mrkvičkou. Všichni jsme byli naladěni na stejnou svobodomyslnou strunu, takže jsme si výborně rozuměli.
Po vojně jsem se stal členem Baletu Praha, založeném v roce 1964 Pavlem Šmokem a Lubošem Ogounem. V té době byl soubor „bez zázemí“, zkoušeli jsme v Divadle na Fidlovačce a odtud vyjížděli na dlouhá turné.
V roce 1967 jsem byl přijat jako sólista do baletu Národního divadla v Praze. Tančil jsem např. Prince v Labutím jezeře, Persea v Medúze, Modrého ptáka v Šípkové Růžence. Mou hlavní partnerkou byla vynikající tanečnice Naďa Blažíčková, která byla nejen krásná, ale i moudrá a vtipná. Působil jsem zde do roku 1969. V té době zasáhla do života Petra Vondrušky velká změna. Šéf düsseldorfského baletu Erich Walter viděl Petra v Národním divadle tančit roli Prince v Labutím jezeře. Za nějaký čas Petr Vondruška dostal pozvání, aby přijel do Düsseldorfu a ujal se role Prince za zraněného tamějšího představitele. Vondruška pozvání přijal a z hostování pak bylo dvacetileté angažmá v baletu Düsseldorfské opery, jednoho z nejrenomovanějších souborů v tehdejší NSR.
V baletním souboru v Düsseldorfu, který měl mezinárodní složení, jsem tančil jako první sólista jak v tradičních baletech, tak v baletech „symfonických“ na hudbu Berlioze, Dvořáka, Wagnera, Skrjabina a dalších. Balet Düsseldorfské opery hostoval v řadě zemí – v Polsku, Anglii, Francii, Itálii, Španělsku, Švédsku, Rusku, Kanadě a Jižní Americe. Byly to velmi zajímavé cesty, plné nových uměleckých a zeměpisných poznatků. Po ukončení éry výkonného tanečníka v roce 1980 jsem se stal pedagogem tance na Vysoké škole hudební v Kolíně nad Rýnem a posléze v této škole ředitelem tanečního oddělení. Nyní jste v důchodu, ale vím, že nezahálíte.
Působím jako „trenér“ profesionálních baletních souborů v rámci hostování. Vedl jsem baletní tréninky v Národním divadle v Praze a Brně, v Laterně magice. Nyní ale pracuji převážně v Německu v Karlsruhe a v bavorské Státní opeře. Petr Vondruška pro tanec žije, jak to kdysi obdivoval u své první učitelky Heleny Štěpánkové. Má stále radost ze života, kterou přenáší na ostatní. Proto je všude rád vítán, takže své zkušenosti a znalosti, které načerpal doma a posbíral po celém světě, dále předává mladší generaci. Petr Vondruška (*15. 6. 1943 Hradec Králové), tanečník a pedagog. Tanečník s vyspělou taneční technikou, který se uplatnil ve více než 30 rolích prvního oboru i v postavách dramatických, např. Perseus v Medúze a Princ a Rudovous v Labutím jezeře (ND Praha 1969), Apollon a Charon v Orfeovi C. Monteverdiho (1969). Hilarion v Giselle (1970), Paris a Tybalt v Romeovi a Julii (1972), Apollon v Apollonu musagète (1972), Námořník v Les Biches (1973), Smrt v Zeleném stolu F. Cohena (1974), titulní role v Dřevěném princi (1975), Severjan v Kamenném kvítku (1976), Orion v Sylvii (1979), Farář ve Fall River Legend M. Goulda (1980). Od roku 1980 docent Vysoké hudební školy v Kolíně nad Rýnem (1984-97 vedoucí tanečního oddělení). V Paříži v roce 1968 získal Prix de Université de la Danse. Český taneční slovník, Divadelní ústav 2001.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
VACULÍK Libor
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 5 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média