První baletní premiérou 101. sezony Národního divadla moravskoslezského bude ve čtvrtek 21. listopadu 2019 v Divadle Jiřího Myrona komponovaný večer dvou současných choreografií pod názvem Rossiniho karty. Choreografie Itala Maura Bigonzettiho dala večeru jméno. Večer zahájí choreografie Španěla Juanja Arquése s názvem Následky.
,,V první části večera představíme poprvé dílo španělského choreografa Juanja Arquése, který se věnuje nejen tanci, ale také divadlu obecně, filmu, módě (je i tvůrcem kostýmů) a performancím. Choreografie Následky je inspirovaná nekonečným vývojem vztahu mezi přírodou a člověkem a vlivy moderních technologií. Má tři části. Úvodní vyjadřuje sílu přírody a přírodních katastrof. Podpořena je hudbou Rjúičiho Sakamota, která připomíná zvuk tektonického pohybu na dně moří. Druhá část vyjadřuje jediným duetem muže a ženy naději a nezdolnou sílu lidí pokračovat ve svých životech i po osobních tragédiích a znovu najít klid a rovnováhu; doprovází ji emotivní hudba Jóhanna Johannssona (skladatel byl dvakrát nominován na Oscara za hudbu k filmům). V poslední části choreografie se objevují odkazy na moderní technologie, které se mohou vymknout naší kontrole, a jsou doprovázeny jemnými elektronickými zvuky počítačů a klávesnic v minimalistické hudbě Alvy Nota a Rjúičiho Sakamota,“ přibližuje šéfka baletu Lenka Dřímalová.
S ostravskými tanečníky byl autor, bývalý sólista Anglického národního baletu a Holandského národního baletu, pravidelně v kontaktu a jezdil sám řídit zkoušky. Jedna z nich byla dokonce exkluzivně přístupná veřejnosti. Juanjo Arqués ostravský balet chválí: ,,V Ostravě se tanečníci učí již existující choreografii, protože Následky vznikly už před časem (pozn. – v roce 2012), a mne těší, jak rychle dokážou vstřebat informace, jak jsou všestranní a dobře připravení vždy, když jsem s nimi na sále. Zdá se, že si celý proces užívají a přitom se i učí, aspoň doufám, “ řekl Arqués s tím, že v Ostravě vznikly i malé úpravy původního díla.
Rossiniho karty měly světovou premiéru v roce 2010 a ostravští diváci je uvidí v české premiéře ve druhé části večera. Jsou podřízeny především hudbě slavného italského skladatele Gioacchina Rossiniho, na rozdíl od první choreografie zazní hudba klavírní, část také ze záznamu. Operní génius Rossini si mimo jiné potrpěl na skvělé jídlo a byl výtečným kuchařem. Bigonzetti se tím inspiroval a tanečnímu dílu tak nechybí humor. „Bigonzetti před divákem rozvíjí kaleidoskop jednotlivých scén, sled paralelních obrazů života spojených s příslušnými kartami, vykládanými za sebou jakoby bez vzájemné návaznosti. Nicméně právě toto zdánlivě prosté řazení scén ‚u stolu’ umožňuje předvést fascinující zvraty nálad a emocí, od dramatických ke komickým, a umožní nečekaně propojovat obsahy a významy oscilující mezi erotikou, marností a ironií. Prostě to je velkolepá taneční hostina s nádhernou hudbou! A k tomu připravil choreograf překvapení v podobě oblíbeného receptu slavného gurmána nebo náznaku zpěvu baletních sólistů, kteří skončí… v propadlišti,“ naznačuje (ale vše neprozrazuje) Lenka Dřímalová.
Tanečníky vybíral opět sám autor, s baletem NDM pak nastudovala Rossiniho karty Béatrice Mille, která tančila ve světové premiéře, a stala se pak autorovou asistentkou. Kostýmy vytvořila Helena de Medeiros.
Mauro Bigonzetti tančil mj. v baletu Římské opery, svou první choreografii vytvořil v roce 1990. Působil ve vedení několika světoznámých souborů, od roku 2012 se věnuje plně práci choreografa na volné noze.
Zdroj: Institut umění - Divadelní ústav a ČTK
Balet Národního divadla moravskoslezského uvede komponovaný večer dvou současných choreografií
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela tanečnice a pedagožka Jana Tomsová
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory -
Věra Ondrašíková a kol., POCKETART, ZDRUHESTRANY: Proč odcházíme z divadla PONEC? II.
rozhovory -
Don Quijote v Ústí nad Labem dramaturgický směr nemění
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 12 dny
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 12 dny
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 12 dny
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 12 dny
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 12 dny
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 14 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Ideální místo pro Filipa Barankiewitcze!!!Dánský Den Kongelige Ballet hledá nové umělecké vedení