Balet Národního divadla vstupuje do nové sezony premiérou Timeless
zprávy
Serenáda (Serenade) pochází z roku 1933. Její autor, choreograf George Balanchine, pomohl najít klasickému tanci nový směr – dnes nazývaný neoklasika. Narodil se v Petrohradě, kde také vystudoval a cenné jevištní zkušenosti získal ve slavném Les Ballets Russes Sergeje Ďagileva. V roce 1933 přijal pozvání Lincolna Kirsteina a v New Yorku založil vlastní školu School of American Ballet, která stála u základů amerického profesionálního baletu. Balanchine byl také u vzniku jednoho z nejprestižnějších světových souborů New York City Ballet.
Mistr B., jak je Balanchine v branži nazýván, je podepsán pod 425 choreografiemi. Traduje se, že svá díla tvořil s lehkostí a bez námahy, v klidné a přívětivé atmosféře, variace vznikaly přímo na sále inspirovány jednotlivými tanečníky. „Příkladem může být i Serenáda, která prošla za jeho života řadou revizí, zdokonalení a ,ztížení‘ – v kontextu zvyšující se laťky mistrovství konkrétních interpretů. Mimořádným zážitkem je už samotný začátek Serenády, kdy po zvednutí opony stojí nehnutě na jevišti 17 tanečnic. Divák vnímá jejich absolutní klid, vypadají jako nádherný obraz, atmosféru dotváří pomalu se rozvíjející Čajkovského Serenáda pro smyčce… Balanchinův opus se dá s trochou nadsázky přirovnat k proudící řece, která přináší mnoho nálad, podob, barev, pohybovou dynamiku nabírající sílu s rostoucím tokem vlastní choreografie. Je to vizualizovaná hudba sama, nádherný taneční zážitek,“ dodávají zástupci Baletu ND.
Třetí choreografie, Tetleyho Svěcení jara, bude u nás uvedena vůbec poprvé. Glen Tetley pochází z Clevelandu, studoval medicínu, nicméně divácký zážitek po zhlédnutí baletu Romeo a Julie v choreografii Anthony Tudora mu změnil plány. Z lékaře se stal tanečník a jeho kariéra jej zavedla k věhlasným tanečním souborům (American Dance Theatre, Martha Graham Dance Company, Nederland Dans Theatre a další), kde působil jako choreograf i umělecký šéf. Tetley se snažil o fúzi klasického baletu s moderním tancem. Miloval čistotu a přesný tvar, jeho choreografie byly a dodnes jsou velkou výzvou pro interprety. Jsou fyzicky velice náročné a je tomu tak i v případě Svěcení jara, kdy se v samém závěru díla dostávají tanečníci až za hranu svých fyzických možností.
Glen Tetley vytvořil své Svěcení v roce 1974 pro Bavorský státní balet. S velkou pokorou a obdivem k náročnému choreografickému zpracování vzpomíná na Tetleyho Svěcení jara například Michail Baryšnikov, který hlavní roli tančil v American Ballet Theatre v roce 1976. Od té doby trvá nepřetržitá linie uvádění tohoto díla na světových scénách.
Timeless má premiérový slavnostní nádech nejen díky prvnímu uvedení Tetleyho Svěcení jara v České republice, ale také kvůli světové premiéře Separate Knots Emanuela Gata. Izraelský choreograf spolupracuje s význačnými baletními tělesy, jako je např. Balet pařížské Opery, Sydney Dance Company, Ballet de Marseille, Královský švédský balet, Polský národní balet, Ballet de Lorraine … a nyní poprvé také s Baletem Národního divadla.
Baletní duet Separate Knots provází hudba Fryderyka Chopina. Sám Emanuel Gat označil hudbu za jeden ze zdrojů inspirace. „Rozhodně netvořím choreografie s úmyslem znázornit hudbu. Choreografie je nezávislá forma myšlení a výrazu, zahrnující mnohem více než hudební inspiraci,“ vysvětlil Emanuel Gat a dodal: „Řekl bych, že je mi bližší choreografie založená na strukturálním aspektu než tvorba zaměřená na efekt nebo koncepci. Dávám přednost choreografickému postupu, který poskytuje tanečníkům jistý prostor, v němž se mohou plně vyjádřit a projevit svou osobnost.“
Zdroj: Balet Národního divadla
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média