Baletní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni uvede Smrt v Benátkách
zprávy
Choreograf a režisér Ondrej Šoth, který zpracoval před rokem Smrt v Benátkách ve Státním divadle Košice, připravuje nyní se svým týmem i plzeňskou inscenaci. Hlavní postava Smrti v Benátkách, spisovatel Gustav von Aschenbach, v Mannově novele vykazuje některé autobiografické rysy svého tvůrce a nepopírá ani inspiraci smrtí Gustava Mahlera. Libreto, které vytvořil Šoth spolu s dramaturgyní Zuzanou Mistríkovou, zachovává věrnost literární předloze a sleduje osud spisovatele, který se na sklonku života pokusí zbořit všechny svazující konvence. Šothem vytvořená hudební koláž zahrnuje vedle děl Gustava Mahlera mj. také skladby Phillipa Glasse, Wima Martense a Arva Pärta.
„Smrt v Benátkách pro mne byla vždy neuvěřitelným příběhem o pravdě, o symbolech, o lásce,“ vyznává se Ondrej Šoth. Ve snaze vyhnout se přílišné ilustrativnosti zvolil jako východisko prolínání vnějších okolností s nejniternějšími pocity a hnutími: „S dramaturgyní Zuzanou Mistríkovou a výtvarníkem Andriem Sukhanovem jsme vytvořili příběh, který je třetím rozměrem Mannovy knihy s její tajemností a záhadností – nic se neděje náhodou, všechno je osud a člověk před ním nemůže utéci.“
V atmosféře epidemií ohrožených Benátek, osamělý a na marném útěku sám před sebou, je spisovatel nečekaně zasažen krásou – efébským zjevem chlapce Tadzia. Křehký, těžko postižitelný vztah poskytuje zajímavou látku právě pro taneční zpracování. „Uchopit neuchopitelné a povýšit prostřednictvím symbolů, to je úkol, který mě fascinoval,“ říká Ondrej Šoth.
S plzeňským divadlem spolupracuje poprvé, přestože své umělecké i pedagogické působení dělí rovnoměrně mezi české a slovenské scény a školy. „Vyrostl jsem v Čechách na obrovských osobnostech, jsem velmi vděčný, že jsem měl možnost jako choreograf pracovat s lidmi, jako byl Josef Svoboda, Evald Schorm, Jaroslav Kučera, Jan Grossman, Boris Hybner a Ctibor Turba. Stále se cítím jako československý občan a pozváním do Plzně jsem byl velmi poctěný. A jsem velmi zvědavý, zda se mi i tady podaří oslovit diváky stejně jako v Košicích.“
V ústřední roli spisovatele Gustava von Aschenbacha alternují Miroslav Hradil a Martin Šinták, osudového Tadzia ztvární studenti Taneční konzervatoř Praha David Lampart a Kristián Pokorný. Aschenbachovu ztracenou rodinu představují Jarmila Dycková a Zuzana Hradilová v roli Manželky, postava dcery je úkolem pro žákyně Baletní školy DJKT Emu Landovou a Lucii Obytovou. Dále tančí Martina Diblíková, Nela Mrázová, Kristýna Peštová, Kateřina Ševčíková, Nataliia Shchegliuk, Kristýna Piechaczková, Monika Mašterová, Michal Kováč, Petr Laštovka, Richard Ševčík, Aleš Lindovský, Grzegorz Mołoniewicz a Pavel Tručka.
Zdroj: DJKT Plzeň
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 17 dny
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
před 49 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
VACULÍK Libor
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média