Série přenosů z Královského baletu v Londýně pokračuje v úterý 10. prosince 2019 klasickým baletem Coppélie v choreografii Ninette de Valois na hudbu Léa Delibese. Hlavní roli ztvární Marianela Núñez a Vadim Muntagirov.
Příběh, v němž hraje jednu z důležitých rolí motiv oživené loutky, měl premiéru 25. května 1870. Libreto z pera CH. L. É. Nuittera (také archiváře Opery v Paříži) se zakládá na dvojici povídek německého romantického spisovatele E. T. A. Hoffmanna - Der Sandman a Die Puppe. Novému baletu tehdy zabránila v rozletu prusko-francouzská válka a obléhání Paříže, což nepřímo vedlo ke smrti mladičké představitelky hlavní role Svanildy. Tanečnice Giuseppina Bozzacchi zemřela v pouhých sedmnácti letech. Po uklidnění politické situace se nicméně Coppélie stala nejhranějším baletem pařížské Opery. Je také prvním baletem, v němž hrají významnou roli folklórní prvky. Autor hudby Léo Delibes byl sběratelem lidových tanců a do příběhu, který se odehrává v zapadlé vesničce v tehdejším Rakousko-Uhersku, vložil například čardáš, mazurku nebo polku.
Do dějin baletu se nejvíce zapsala choreografie Maria Petipy pro petrohradský Carský balet. Ta posloužila jako jistý vzor pro pozdější nastudování, opírá se o něj i choreografie Ninette de Valois (její nastudování mělo premiéru v roce 1954). Jedná se o příběh zlomyslného vědce-konstruktéra mechanických hraček, který vstoupí do života mladé zamilované dvojici Svanildy a Franze. Titulní (dvoj)roli Coppélie a Svanildy ztvární argentinská primabalerína Marianela Núñez.
Kontrast realistického světa s pohádkovým, mechanického s živým, dobra a zla, komického s temným – to jsou klasické póly, na kterých se balet pohybuje. Kromě premiéry 10. prosince bude balet uveden ještě 14. prosince a 13. ledna.
Série přenosů pokračuje prosincovým záznamem Louskáčka. Po novém roce jsou na programu jak klasické kusy Labutí jezero a Spící krasavice, tak moderní balety Violoncellistka či Projekt Dante. Více informací na www.baletvkine.cz.
Zdroj: Institut umění - Divadelní ústav a ČTK
Další přenos z Královského baletu v Londýně bude patřit baletu Coppélie
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela tanečnice a pedagožka Jana Tomsová
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Věra Ondrašíková a kol., POCKETART, ZDRUHESTRANY: Proč odcházíme z divadla PONEC? II.
rozhovory -
Don Quijote v Ústí nad Labem dramaturgický směr nemění
recenze -
(Ne)nápadný půvab Coco Chanel
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 9 dny
Tanecnik
Ideální místo pro Filipa Barankiewitcze!!!Dánský Den Kongelige Ballet hledá nové umělecké vedení
před 14 dny
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 14 dny
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 14 dny
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 14 dny
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 14 dny
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Lukáš Slavický
Vážení,V úvodu bych rád pozval paní/slečnu Zangu, aby udělala rozhovor s některým z tanečníků nebo tanečnic baletu…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média