Daniel Wiesner: Taneční divadlo aneb Vyprávění o Macbethovi
zprávy
„Vznikl tak dokument o zrodu, vývoji a ohlasu jedné inscenace – o přepracování původní koncepce a vytvoření nového libreta, o volbě nejvhodnějších výtvarných spolupracovníků a hledání společné vize inscenace. Text také líčí soustředěné úsilí celého tvůrčího týmu a snahu o zvolení těch nejúčinnějších scénických postupů, které se ve výsledku podřídily jedinému: smysluplnému a obsahově zřetelnému tlumočení odkazu Shakespearova dramatu,“ dodávají zástupci nakladatelství.
V první části knihy autor čerpá ze své dlouholeté režijní a choreografické zkušenosti a popisuje, na jaké výzvy a překážky může choreograf narazit při realizaci své umělecké vize. V další části se pak věnuje samotné inscenaci Macbeth – zve čtenáře k návštěvě svého představení a podává k němu zasvěcený autorský výklad. Knihu doprovází bohatý obrazový materiál – zahrnuty jsou fotografie z příprav, procesu zkoušení i výsledné podoby inscenace. Čtenář si může také projít opoznámkované úryvky ze scénářů a prohlédnout kostýmní návrhy scénografa Národního divadla Josefa Jelínka.
V roce 1984 se baletní soubor Národního divadla s inscenací Macbeth poprvé představil na právě otevřené Nové scéně. U zrodu koncepce inscenace stál přední znalec Shakespearova díla Martin Hilský, hudbu napsal skladatel Václav Riedlbauch. Ke spolupráci Daniel Wiesner přizval také režiséra a scenáristu Antonína Moskalyka, který se významně podílel na dramaturgickém výkladu textu. V titulních rolích se představily tehdejší přední osobnosti baletního souboru, mimo jiné Vlastimil Harapes a Miroslava Pešíková. Inscenace se stala reprezentativním titulem baletu Národního divadla a hostovala na několika zahraničních festivalech.
Daniel Wiesner, choreograf, režisér a pedagog, se narodil v roce 1947 v rodině akademického malíře Richarda Wiesnera. Po absolvování taneční konzervatoře v roce 1967 byl přijat do baletního souboru Národního divadla. V roce 1972 zde byl jmenován sólistou baletu a od roku 1983 působil jako choreograf naší první scény. Mimo baletních inscenací režíroval také několik oper a muzikálů u nás i v zahraničí a za své inscenace obdržel několik mezinárodních ocenění. V současné době je režisérem a choreografem na volné noze a vyučuje na katedře tance pražské AMU. V roce 2016 byl jmenován profesorem. Kniha Taneční divadlo aneb vyprávění o Macbethovi je jeho knižní prvotinou.
Více informací na www.namu.cz.
Zdroj: NAMU
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média