Do kina na Romea a Julii z Londýna
zprávy
Předčasně zesnulý britský choreograf skotského původu Kenneth MacMillan patřil mezi vůdčí umělecké osobnosti své generace. Úspěchu dosáhl především svými celovečerními balety, kdy se velice precizně zaměřoval na psychologické vykreslení postav a převedení jejich vnitřních myšlenkových a emotivních pochodů do scénické roviny. MacMillanova inscenace Romea a Julie měla premiéru v Covent Garden roku 1965, s Rudolfem Nurejevem a Margot Fonteyn v titulních rolích. Představení mělo obrovský úspěch, opona se zvedla v závěru třiačtyřicetkrát a aplaus trval čtyřicet minut. Od té doby MacMillanova jevištní realizace pevně zakotvila v repertoáru londýnského souboru, přičemž doposud dosáhla více než 400 repríz a je uváděna i na četných světových turné. Nedávno byla upravena i pro scénu O2 Arena London a při zachování MacMillanovy představy tak úspěšně vkročila do 21. století.
MacMillanova inscenace Romeo a Julie obsahuje tři vášnivá pas de deux, první setkání milenců na velkolepém plese v elegantním paláci, slavnou balkonovou scénu a závěrečnou tragédii v kryptě Kapuletů, kde zamilovaná dvojice násilně ukončuje svůj život. Klíčovými baletními scénami, díky nimž MacMillan kontrastně přechází z vykreslení psychologie davu a povšechného pulsujícího života k individuální drobnokresbě hlavních protagonistů, jsou tržiště a Juliina komnata. Tato dvě místa se v baletu opakovaně a střídavě objevují a v nich se odehrávají hlavní pasáže příběhu: zuřivý souboj dvou rodů vzniklý z pouličního sváru, Juliin stesk i touha, Romeovo zoufalství. MacMillan vědomě kombinuje davové a komorní scény tak, aby zdůraznil, že společnost je vždy němým svědkem a zároveň i lhostejným viníkem všech individuálních obětí, jejichž vzájemná láskyplná touha nemůže být naplněna. Právě rušné a živé tržiště, kde dochází k soubojům, svatebnímu průvodu i dalším dějovým zvratům z nenaplněné touhy, je zde symbolickým divadlem světa, kde všichni zůstáváme v bezejmenné roli diváků až do okamžiku, dokud se nás osobně cosi nedotkne a neuvrhne nás přímo do centra dění. Zdroj: Balet v kině
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
VACULÍK Libor
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média