Devět zahraničních a čtyři české premiéry představí letošní 23. ročník festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu. Festival se bude konat od 5. do 13. října 2018 na několika scénách, přičemž divadelní a taneční program se letos odehraje zejména v Ponci‑ divadle pro tanec, Divadle Archa a Centru současného umění DOX. V Ponci festival proběhne v období od 6. do 12. října. Dramaturgie festivalu se letos výrazněji než v předchozích letech snaží reflektovat složitost současné Evropy i světa. V Ponci budou moci diváci zhlédnout mj. projekt syrského choreografa tematizující aspekty života migrantů nebo inscenaci britské umělkyně o hromadné migraci v Maďarsku během totality.
„Naším festivalem se můžete procházet úplně stejně jako krajinou. Některé věci jsou náhodné, jiné naprosto jasné. Letošní program opět potvrzuje, že umělec, který chce v současnosti oslovit a fascinovat diváka, musí být v jistém smyslu renesanční. Zahraniční umělci se tak pohybují na pomezí divadla, tance, literatury, výtvarného umění a nových médií. Jejich projekty mají často politickou dimenzi i dokumentární aspekty,“ vysvětluje dramaturg divadelního programu Pavel Štorek.
Ponec – divadlo pro tanec uvede vybrané zahraniční inscenace, které akcentují aktuální problémy i niterná témata. O víkendu (v sobotu 6. a v neděli 7. října) bude scéna patřit sólové performanci Manuela Roquea nesoucí název Bang Bang, v níž umělec překonává sám sebe a koncentruje se na plnou intenzivní tělesnou práci a sebezpytování. Další sólové představení Hello useless – for W and friends (úterý 9. října) v podání belgického herce a performera Benny Claessense naopak přinese úlevu všem, kdo se potřebují zastavit, nadechnout a dostat čas a s ním i svůj život mimo veřejnou kontrolu.
Na pozadí konfliktu dvou emocí se odvíjí choreografie syrského tanečníka a choreografa Mithkala Alzghaira Přemístění, která bude uvedena ve čtvrtek 11. října. Na jedné straně tematizuje naději na záchranu v podobě útěku – na straně druhé sklíčenost z představy o nemožnosti návratu. Celý koncept díla je hluboce zakořeněn v syrském kulturním dědictví, jeho tradicích a také v autentické osobní zkušenosti choreografa. Umělec použil krokový vzorec lidového tance dabke, který je typický pro celý Střední východ, a rozpracoval jej pomocí reálných i symbolických gest. Evokuje tím nejrůznější aspekty situace migrantů a zároveň touto transformací tradičního tance zdůrazňuje téma adaptace, budování nového kontextu a obnovy.
Program v Ponci vyvrcholí v pátek 12. října dokumentární inscenací History History History, ve které britská umělkyně Deborah Pearson přiblíží jednu z největších uprchlických krizí dvacátého století: rok 1956, kdy z Maďarska odešlo až 300 tisíc obyvatel – včetně autorčina dědečka.
„Ponec velmi rád poskytuje prostor spřízněným festivalům, jako jsou 4+4 dny, protože plně konvenuje naší dramaturgii. Hned po jeho skončení nabídneme reprízu úspěšné koprodukce festivalu TANEC PRAHA J. Pokorného a R. Vizváryho Sunday Neurosis a další díla – mimo jiné i velmi úspěšnou inscenaci Švihla T. Hradilkové, jejíž první průzkum umožnily právě 4+4 dny v pohybu,“ dodává Yvona Kreuzmannová, ředitelka Tance Praha.
Zdroj: Tanec Praha z.ú.
Festival 4+4 dny v pohybu v Ponci reflektuje palčivé světové problémy
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela tanečnice a pedagožka Jana Tomsová
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Věra Ondrašíková a kol., POCKETART, ZDRUHESTRANY: Proč odcházíme z divadla PONEC? II.
rozhovory -
Don Quijote v Ústí nad Labem dramaturgický směr nemění
recenze -
(Ne)nápadný půvab Coco Chanel
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
dnes
Josef Bartoš
Dobrý den, pane Slavický,rád bych se vyjádřil k Deníku přání - bohužel jsme od vás nedostali žádnou tiskovou zprávu k…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Lukáš Slavický
Vážení,V úvodu bych rád pozval paní/slečnu Zangu, aby udělala rozhovor s některým z tanečníků nebo tanečnic baletu…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 9 dny
Tanecnik
Ideální místo pro Filipa Barankiewitcze!!!Dánský Den Kongelige Ballet hledá nové umělecké vedení
před 14 dny
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 14 dny
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 14 dny
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Jana Bohutínská
Hezký den,lidé, kteří píší o tanci se většinou, to je moje zkušenost, poctivě snaží chápat, jak u nás baletní soubory…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média