Frankenstein z londýnského Královského baletu v českých kinech
zprávy
„Poprvé jsem četl Frankensteina, když mi bylo asi jedenáct,“ vzpomíná Liam Scarlett. „Pak v různých etapách znovu a s postupem věku i přibývajícími životními zkušenostmi přirozeně docházelo i ke změnám mého přístupu k tomuto fascinujícímu dílu,“ pokračuje choreograf.
„Dobře věděl, že toto ikonické a různými uměleckými oblastmi včetně filmu již nesčetněkrát zadaptované literární dílo má v sobě silný emocionální náboj a současně univerzální metaforický přesah v podobě lidské touhy objevovat, experimentovat, a to až po onu krajní výzvu stát se sám Stvořitelem. Jeho však nejvíce zajímal vztah mezi třemi ústředními postavami, vzájemná láska ve všech svých osvobozujících i devastujících podobách a silný dramatický motiv opuštění a propastné samoty,“ dodávají organizátoři přenosu. „To byla ta klíčová témata, jež mě stále dráždila v hlavě, a tak jsem přišel s tím, že z toho udělám balet,“ vysvětluje Scarlett a dodává, že když si jeho nápad vyslechl ředitel Královského baletu Kevin O’Hare, ihned dal oči v sloup. Práce na jevištní realizaci nového celovečerního baletu tak byla příkladně „posvěcena“, navíc se při ní podařilo nalézt tvůrčí spolupráci se souborem San Francisco Ballet.
Pro vytvoření scény a kostýmů oslovil choreograf skotského designéra Johna Macfarlanea, se kterým už dříve spolupracoval na inscenacích Asphodel Meadows (Asfodelové louky), Sweet Violets (Sladké fialky) a The Age of Anxiety (Věk úzkosti). John Macfarlan sám spolupracuje s Královským baletem a operou od poloviny 80. let. A mezi umělci, s nimiž spolupracuje pravidelně, je např. i Jiří Kylián.
„Balet Frankenstein má 3 dějství a každé z nich Macfarlane pojal s důrazem na ústřední narativní motivy díla a s vědomím toho, aby scéna dle Scarlettových vizí vynikla nejen na divadle, ale uchvacovala právě i na plátně kin. Pro skotského perfekcionistu, který i stran kostýmů vytvořil bezpočet nádherných skic, nebyla oříškem ani Victorova opulentní laboratoř s kruhovým auditoriem, kde dojde ke stvoření monstra, ale trochu nečekaně něco jiného,“ vysvětlují organizátoři přenosu.
„Největší výzvou pro mě bylo, že jsem vymýšlel scénu, aniž bych znal hudbu,“ svěřil se před premiérou Macfarlane. „Obraz jednotlivých scén tak přicházel z mých představ na základě klíčových zápletek Scarlettovy choreografie,“ uvádí dále. Skladatel Lowell Liebermann tak dotvářel určité části Frankensteina přímo za jevištní realizace, takže mohl hudbu upravit pro konkrétní potřebu scény. „Například jsem ho požádal o prodloužení skladby o několik minut, když bylo třeba větší přeměny scény, anebo jsem ho upozornil, že v té a té pasáži je třeba desetkrát umocnit hlasitost hudby, aby překryla hluk scénické přestavby. A to byla opravdu veliká výhoda,“ uzavírá designér a věří, že světové publikum v kinech nebude z výsledného tvaru o nic ochuzeno, stejně jako přímo to londýnské divadelní.
Kdy a kde:
18. května od 20:15 – přímý přenos
Praha – Bio Oko
Semily – kino Jitřenka
Žďár nad Sázavou – kino Vysočina
Ostrava – minikino
Polička – Tylův dům
Rýmařov – kino
Hradec Králové – Bio Central
Havířov – kino Centrum
Domažlice – kino Čakan
Šumperk – kino Oko
Břeclav – kino Koruna
Hodonín – kino Svět
Náchod – kino Vesmír
22. května od 15:00 – záznam
Jablonec nad Nisou – kino Radnice
Více informací na: www.baletvkine.cz
Zdroj: Balet v kině
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
VACULÍK Libor
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 5 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média